Näillä vinkeillä joulumieltä jokaiseen taloyhtiöön!

Joulunvietto taloyhtiössä sujuu ilman ristiriitoja, kun jokainen muistaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Listasimme tärkeimmät joulunviettovinkit, joiden avulla juhlapyhät sujuvat turvallisesti ja sovussa naapureiden kanssa.

1. Palovaroittimen patterit kannattaa tarkastaa viimeistään nyt. Kynttilöitä poltetaan vain aikuisen läsnä ollessa ja ulkotulia tarpeeksi kaukana palavista rakenteista
  2. Älä kaada kinkunrasvoja viemäriin, vaan laita se biojätepussissa biojäteastiaan. Jähmettyneen rasvan voi laittaa esimerkiksi sanomalehden sisällä biojäteastiaan.
  3. Anna naapureillesi joulurauha! Vaikka et itse välittäisi joulunvietosta, se on monelle tärkeä juhlapyhä. Remonttihommat ja mattojen tamppaus kannattaa jättää toiseen ajankohtaan.
  4. Lajittele lahjapakkaukset oikein. Lahjapaperit kuuluvat sekajäteastiaan, pahviset lahjapakkaukset kartonkikeräykseen ja muoviset pakkaukset muovinkeräysastiaan.
  5. Huoltopäivystykseen kuuluu soittaa, jos havaitsee taloyhtiön piha-alueilla esimerkiksi lumen tai jään aiheuttamia vaarapaikkoja tai jos tukkeutunut viemäri ei avaudu kotikonstein. Hätätilanteissa soitetaan hätänumeroon 112. Taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä viettävät joulunpyhiä.

Joulunvietto taloyhtiössä on aiheena myös Taloyhtiökupla-podcastissa, jonka pääset kuuntelemaan täältä

Lakibotti vastaa taloyhtiöiden lakikysymyksiin 24/711.1.2022 09:03:00 EET | Tiedote

Taloyhtiöiden hallitusten ja isännöitsijöiden lakipalvelun parantamiseksi Kiinteistöliitto on ottanut käyttöön Lakibotin. Uusi palvelu täydentää aiemmin taloyhtiöiden käytettävissä olleita Kiinteistöliiton ja jäsenyhdistysten lakiasioiden puhelinneuvontoja sekä jäsensivujen Lakihelppi-palvelua. Lakibotti palvelee yli 30 000 taloyhtiön hallituksia ja isännöitsijöitä Kiinteistöliiton jäsensivuilla.

Lakko nostaa asumismenoja - lämmöntuotanto rajattava lakon ulkopuolelle7.1.2022 16:18:17 EET | Tiedote

Kiinteistöliitto vetoaa UPM:ää koskevan lakon neuvotteluosapuoliin, että kaukolämmön edullinen ja ympäristöystävällinen tuotanto turvattaisiin, eivätkä asukkaat joutuisi kärsimään kohtuuttomasti kustannusten noususta. Metsäteollisuuden piirissä oleva työriita uhkaa vaikuttaa kohtuuttomalla tavalla useiden kaupunkien kaukolämmön tuotantoon. Nyt meneillään olevan lakon piirissä on ainakin Rauman, Lappeenrannan, Kouvolan, Valkeakosken ja Jämsän alueella sijaitsevia kaukolämpölaitoksia.