Näin vältät hajoavat biojätepussit ja hajuhaitat

Poista biojätteestä neste, minimoi kosteus ja tyhjennä biojätepussi riittävän usein. Näin vältät biojätteen hajuhaitat ja saat jätepussin säilymään ehjänä.

Biojätteen lajittelun tärkeys korostuu kesällä. Moni käyttää paljon tuoreita kasviksia ja marjoja, joista syntyy perkuutähdettä. Biojätteet ja ruoantähteet kuuluu lajitella kiinteistön biojäteastiaan. Biojäte tulee viedä astiaan kompostoituvassa pussissa tai muussa kompostoituvassa pakkauksessa. Biojätettä ei saa laittaa astiaan irrallisena. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY muistuttaa, että usein kodista löytyy jo valmiiksi lajitteluun sopivia helppoja ja ilmaisia ratkaisuja.

- Käytetyt kartonkiset muropaketit, ikkunattomat kirjekuoret ja paperiset jauho- tai sokeripussit toimivat erinomaisesti biojätteelle. Myös sanomalehdestä voi itse askarrella pussin, HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen ehdottaa.

Biojätepussi kestää, kun viet jätteet usein keräykseen

Pussin tai astian koko kannattaa suhteuttaa syntyvän biojätteen määrään. Jos biojätettä syntyy vain vähän, valitse pienempi biojätepussi. Kesällä, ja etenkin helteellä, on tärkeää muistaa viedä biojätteet jäteastiaan riittävän usein.

- Taloyhtiön biojäteastia on yleensä jokaisen asukkaan päivittäisen reitin varrella. Kannattaakin ottaa tavaksi viedä biojätteet esimerkiksi joka toinen päivä. Näin vältät hajuhaitat sekä kukkakärpäset, Tukiainen sanoo.

Myös kosteuden poistaminen biojätteestä vähentää hajuhaittoja. Siksi ruoantähteiden nesteet kannattaa valuttaa viemäriin ennen biojätteen laittamista pussiin. Lisäksi pussin pohjalle on hyvä laitaa esimerkiksi tyhjä munakenno tai käytetty talouspaperi imemään kosteutta.

- Munakenno pohjalla imee jätteestä kosteuden ja saa pussin kestämään pidempään. Tämä niksi yhdistettynä riittävän tiheään tyhjentämiseen ennaltaehkäisee biojätepussin hajoamista, Tukiainen vinkkaa.

HSY:n keräämä biojäte käsitellään biojätteen käsittelylaitoksessa Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa Espoossa. Biojätteestä tuotetaan sähköä ja lämpöä sekä kompostia, jota käytetään mullan raaka-aineena. Näin biojätteen sisältämä energia ja arvokkaat ravinteet saadaan takaisin kiertoon.

Ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen hanna.tukiainen(at)hsy.fi, puh 045 139 4035 (1.-2.7.2020)

Ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen, elina.mattero-meronen(at)hsy.fi, puh 050 381 5445 (3.7.2020)

Logistiikkasuunnittelija Saara Valtonen saara.valtonen(at)hsy.fi, puh 045 657 6126 (6.7.2020->)

www.kiitoskunlajittelet.fi

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.9.202016.9.2020 07:43:33 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.9.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames HSY:n hallitus päättää muun muassa seuraavien hankesuunnitelmien hyväksymisestä: - Ylästöntien pumppaamon uudelleen rakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajat - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsija - monitoimikaivojen hankinta - urakoitsijan valinta tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella - vartiointipalveluiden tarjoajan valinta. Hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2021-2023 sekä vesihuollon ja jätehuollon inve

Sortti-asemille tuotu poistotekstiiliä lähes 120 000 kiloa – tuo ainoastaan kuivia, hajuttomia ja homeettomia vaatteita14.9.2020 08:46:00 EESTTiedote

HSY:n Sortti-asemille on tuotu lähes 120 000 kiloa poistotekstiiliä 10 kuukauden aikana. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. Keräykseen tuodusta tekstiilistä suurin osa kelpaa kierrätykseen. Noin 30 prosenttia tekstiilistä on sellaista, jota ei voi jatkojalostaa uusien tuotteiden raaka-aineeksi.