Naisiin kohdistuva väkivalta on saatava loppumaan

Maailmassa joka kolmas nainen kohtaa elämänsä aikana fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa. Joissakin maissa luku nousee jopa 70 prosenttiin. Naisiin kohdistuvan väkivallan yleisin muoto on kotona tapahtuvaa väkivalta. Koronaepidemia ja poikkeusolot ovat pahentaneet tilannetta, kun pääsy terveyspalveluihin ja turvakoteihin heikentynyt. Lähisuhdeväkivallan lisäksi myös muut naisiin kohdistuvan väkivallan muodot, kuten julkisissa tiloissa tapahtuvat väkivaltaiset hyökkäykset ja verkkohäirintä ovat lisääntyneet. Moninainen naisiin kohdistuva väkivalta on yksi vakavimmista uhista naisten oikeuksien toteutumiselle ja tasa-arvon saavuttamiselle kaikkialla maailmassa.

”Sukupuolittuneelle väkivallalle ja ihmisoikeuksien polkemiselle ei ole tilaa Suomessa eikä maailmassa. Väkivallan lopettamiseksi tarvitaan tekoja, ja on erittäin tärkeää, että valtiot ratifioivat ja sitoutuvat Istanbulin sopimukseen. On surullista, että 2020-luvulla ei ole itsestään selvää, että naisten oikeudet ovat ihmisoikeuksia”, sanoo Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen.

Koronaepidemian lisäksi huolestuttavaa on esimerkiksi Puolan pyrkimykset linjata tiukemmasta aborttioikeudesta sekä Bulgarian, Slovakian, Latvian ja viimeisinpä Unkarin päätökset olla ratifioimatta Istanbulin sopimusta. Sukupuolten välinen tasa-arvo on Euroopan Unionin perustaa, mutta ei todellisuutta Euroopassa. Tehdyt päätökset rajaavat räikeästi naisten oikeuksia ja vaarantavat terveyttä.

”Tasa-arvo ei ole itsestäänselvyys. Naisten ja tyttöjen oikeudet kohtaavat vastarintaa monesta suunnasta. Myös Suomessa meidän on oltava valppaina ja pidettävä huoli siitä, että naisten ja tyttöjen oikeudet toteutuvat täysimääräisesti. Suomen tulee olla myös maailmalla rohkea naisten oikeuksien edistäjä. Parantamalla naisten oikeuksia kotimaassa ja kansainvälisesti lisäämme lopulta kaikkien hyvinvointia. Meidän tulee olla tekemässä kunnianhimoista politikkaa, jolla luodaan väkivallasta vapaata maailmaa. Tarvitsemme rohkeita tekoja maailman naisten puolesta”, Tuppurainen päättää.

Demarinaisten hallitus YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä 25.11.2020

Demarinaiset peräänkuuluttaa faktatietoa koronarokotekeskusteluun17.12.2020 10:48:46 EETTiedote

Marinin hallitus julkaisi joulukuun alussa Suomen rokotestrategian koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Rokotestrategian toimeenpano alkaa, kun myyntiluvallinen ja Euroopan unionin standardit täyttävä rokote on saatavilla. Strategian mukaisesti rokotetta tullaan tarjoamaan jokaiselle halukkaalle ja rokotuksen saavat ensiksi sosiaali- ja terveysalan henkilöstö, ikäihmiset sekä riskiryhmiin kuuluvat henkilöt.

Jokaisella kuntalaisella on oikeus saavutettavaan tiedonsaantiin23.11.2020 11:20:58 EETTiedote

Maailmanlaajuisesti jopa 15 % ihmisistä ei pysty käyttämään verkkopalveluita ja Suomessa yli 1,2 miljoonaa ihmistä tarvitsee niihin lisää saavutettavuutta. Euroopan unioni sääti vuonna 2016 saavutettavuusdirektiivin (2016/2021), jonka siirtymäkausi päättyi syyskuussa 2020. Saavutettavuusdirektiivin tavoitteena on, että jokainen voi käyttää digitaalisia palveluita toimintarajoitteista riippumatta. Direktiivi koskee kaikkia julkisia verkkopalveluita, kuten kuntia ja valtion hallintoa. Kunnissa tämä tarkoittaa digitaalisten palvelujen lisäksi esimerkiksi sitä, että kunnanvaltuuston kokoukset täytyy tekstittää jälkikäteen.

Marinin hallitus puuttuu naisiin kohdistuvaan väkivaltaan entistä laajemmin25.10.2020 05:45:00 EETTiedote

Tämän viikon torstaina julkaistiin Marinin hallituksen hallitusohjelmassa sovittu naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma. Ohjelmassa painotetaan erityisesti digitaaliseen ja kunniaan liittyvään väkivaltaan puuttumista. Lisäksi keskiössä ovat väkivallan ennaltaehkäisy, viranomaisten kouluttaminen ja tietoisuuden lisääminen. Tilastojen mukaan Suomi on yksi Euroopan vaarallisimmista maista naisille, arvion mukaan joka kolmas nainen kokee lähisuhdeväkivaltaa elämänsä aikana. Seksuaalinen ja verkossa tapahtuva häirintä ovat huomattavasti yleisempää etenkin nuorilla naisilla.