Naistenklinikalla ei suuria sisäilmaongelmia

Naistenklinikan sisäilmaan liittyvistä tutkimuksista ja toimenpiteistä kerrottiin henkilökunnalle tiistaina 22.8. Suuria huolenaiheita ei tutkimuksissa ole ilmennyt ja todetut ongelmat saadaan korjattua.

Sweco Asiantuntijapalvelut Oy on selvittänyt sisäilman laatua ja laatuun vaikuttavia tekijöitä Naistenklinikan A-osan 2., 3. ja 6. kerroksissa sekä B-osan 3., 5. ja 7. kerroksissa vuosina 2015-2017. Tutkimukset jatkuvat edelleen A-osan 1. ja 4. kerroksissa. Naistenklinikan A- ja B-osissa on poliklinikka- ja vuodeosastotoimintoja. Swecon tekemä selvitys sisältää tutkimustuloksia, listauksia suoritetuista toimenpiteistä ja erilaisia toimenpide-ehdotuksia.

Swecon asiantuntija Sanna Pohjolan mukaan Naistenklinikan A-osan ulkoseinät ja välipohjat olivat pääosin kuivat, vain joidenkin yksittäisten tilojen välipohjissa oli vähäisiä mikrobivaurioita.

A- ja B-osan ilmanvaihto on paikoin riittämätöntä, ja tulo- sekä poistoilmavirrat eivät olleet kaikissa tiloissa tasapainossa. A-osalle ollaan uusimassa ilmanvaihtokonetta.

Toimenpide-ehdotuksina Sweco ehdottaa välipohja- ja ulkoseinärakenteiden tiivistämistä, joidenkin tilojen lattiapinnoitteiden uusimista, tuloilmavirtojen säätämistä ja tasapainottamista sekä avointen mineraalivillaeristeiden pinnoittamista tai poistamista.

Korjattavissa tiloissa ei synnytystoimintaa
Hyksin naistentautien ja synnytysten toimialajohtaja Seppo Heinonen on tyytyväinen, että Naistenklinikalta ei löytynyt yhtä vakavia ongelmia kuin Kätilöopiston sairaalasta.

- Nämä nyt löytyneet vauriot eivät koske synnytyssaleja. Odottavat äidit voivat turvallisin mielin tulla Naistenklinikalle synnyttämään. Henkilökunnalle haluan sanoa, että korjaamme tilat tarkasti näiden suositusten mukaan, jotta oireilevien määrä saadaan minimoitua.

Sisäilman osalta on Naistenklinikalla pidetty useita sisäympäristöinfoja tehdyistä tutkimuksista osastotunneilla.

- Osastotuntien infoissa olemme kertoneet näistä Swecon tekemistä ja tulevista tutkimuksista, sekä tulevista tai käynnissä olevista korjaushankkeista. Infotilaisuuksissa ilmapiiri on ollut rauhallinen ja henkilökunta on ollut tyytyväistä, kertoo erikoissuunnittelija Krista Kopola HUS-Tilakeskuksesta.

Naistenklinikan sisäilmatutkimuksissa HUS on noudattanut sekä käytössä olevaa toimintatapaa sisäympäristöongelmien käsittelyssä että työsuojeluorganisaation antamia suosituksia. Henkilökuntaa on myös informoitu toimintatavan ohjeistuksen mukaisesti.

- Nyt havaitut Naistenklinikan sisäilmaongelmat ja niihin liittyvät korjaustyöt ovat tavanomaisia iäkkäissä kiinteistöissä. Korjaustöiden ajoitusta ja tekemistä on kuitenkin haluttu aikaistaa Kätilöopiston sairaalasta luopumisen vuoksi, Seppo Heinonen toteaa.

Lisätiedot (klo 16.30-17.30):

Seppo Heinonen
Toimialajohtaja
seppo.heinonen@hus.fi

Tapio Rautiainen
Kunnossapitopäällikkö
HUS-Kiinteistöt
tapio.rautiainen@hus.fi

HUSin valtuusto kokoontuu torstaina 14.6. klo 913.6.2018 13:07Tiedote

Arvoisa vastaanottaja, HUS-kuntayhtymän valtuusto kokoontuu huomenna torstaina 14.6. klo 9 osoitteessa Biomedicum Helsinki 1, luentosali 2, Haartmaninkatu 8, P-kerros. Kokous on avoin ja median edustajat ovat tervetulleita paikalle. Valtuuston kokouksen jälkeen HUSin hallitus pitää oman kokouksensa klo 13 HUSin hallintokeskuksessa, Stenbäckinkatu 9. valtuuston esityslista hallituksen esityslista Terveisin Johanna Saukkomaa viestintäjohtaja