Naistenpäivä 8.3. – ”Kukkien antaminen on ihanaa huomiointia, mutta tasa-arvon edistämistä on se, että naisten äänet pääsevät monipuolisesti kuuluviin”

Naistenpäivä on täällä taas, mutta mitä se meille tarkoittaa – suomalaisina, naisina, giganttilaisina? Kolme giganttilaista kertoi ajatuksiaan naistenpäivästä ja kokemuksestaan naisina työyhteisössä.

Giganttilaisia vasemmalta oikealle: vastuullisuusasiantuntija Laura Torkkeli, kassavastaava Julia Jääskeläinen, tech-osaston päällikkö Noora Rindell

YK:n 1975 julistama kansainvälinen naistenpäivä tehtiin tukemaan sukupuolten välistä tasa-arvoa ja muistuttamaan naisten oikeuksista ympäri maailmaa. Sittemmin se on kerännyt hyvinvoivissa länsimaissa monenlaisia juhlistavia sävyjä, ja keskittynyt huomioimaan naisia etenkin kaupallisin tavoin.

Keskiverto suomalaisnainen saattaa kuitenkin olla nykyisessä kontekstissa hieman hämmentynyt – sopiiko ruusuja ja suklaata ottaa vastaan hyvällä omallatunnolla, vai pitäisikö samalla muistaa esimerkiksi köyhyyden, väkivallan ja kouluttamattomuuden kurittamia naisia, eli niitä, kenellä arki on usein yhtä selviytymistä? Entä ovatko lahjat oikea tapa edistää tasa-arvon tavoitetta, vai pitäisikö naistenpäivää yrittää viettää hieman monipuolisemmin? Vai pitäisikö sitä viettää nyky-yhteiskunnassa enää ollenkaan?

”Juhlistaminen ja naisten oikeudet mahtuvat kyllä samaan teemapäivään! On hienoa, että ihmiset ovat alkaneet kyseenalaistaa vain yhdenlaista tapaa viettää päivää, jossa hyvinvoivat naiset ovat perinteisemmin olleet lähinnä vastaanottajan roolissa. Huomiota on ihana saada, mutta se ei muuta todellisuuta ympärillämme. Suomessakin on paljon naisia, jotka ottaisivat ilmaisen lounaan sijaan mieluummin vaikka palkankorotuksen mieskollegansa tasolle”, Gigantin vastuullisuusasiantuntija Laura Torkkeli pohdiskelee.

”Uskon, että myös vaihtoehtoisesti ajattelevat naiset ja naisiksi itsensä kokevat alkavat ottaa päivää omakseen, ja edistää sen avulla tasa-arvoa ja sukupuoltenvälistä oikeudenmukaisuutta. Päätään raapivia miehiä rohkaisisin ottamaan naistenpäivän rennosti ja viettämään sen yhdessä kanssamme hyvällä fiiliksellä. Ja jos ei ole varma, miten naista pitäisi huomioida, kannattaa aina kysyä, miten hän haluaisi itseään huomioitavan. Toista kuunnellessa saattaa yllättyä positiivisestikin”, Torkkeli vinkkaa ja paljastaa itse saamansa erityishuomioinnin, eli puolison tekemän perinpohjaisen kotisiivouksen, ja yhteisen lahjoituksen UN Women Suomelle.

”Samalla voi toivoa kukkia ja edistää tasa-arvoa, ne eivät sulje toisiaan pois”

Joensuun myymälän kassavastaava Julia Jääskeläinen palasi tammikuussa puolen vuoden vuorotteluvapaan jälkeen vastuuhommiin, ja on intoa täynnä. Jääskeläiselle tulee syyskuussa jo upeat 20 vuotta Gigantti-uraa täyteen, joten paikallaan on tietenkin kysyä, miten hän on kehityksen kokenut – etenkin naisnäkökulmasta.

”Kodinelektroniikka-ala on kasvanut koko ajan, ja elää yhä nopeampaa sykliä. Ei tässä ole ehtinyt pitkästyä, kun joka päivä pääsee kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja hyödyntämään monenlaisia järjestelmiä, ratkomaan asioita ja käyttämään aivoja jatkuvasti! Meitä on 10 naista talossa ja tullaan tosi hyvin toimeen paitsi keskenämme, myös koko tiimin kesken. Meillä kaikki tekevät kaikkea ja opitaan toisiltamme, mikä on lähentänyt sukupuoleen katsomatta koko porukkaa. Naisten vahvuuksina näkisin ainakin tunnetaidot ja kyvyt, joilla asiakkaaseen tehdään esimerkiksi visuaalinen vaikutus, kuten tuotteiden esillepanot”, Jääskeläinen vinkkaa pilkettä silmässään.

Jääskeläisen juuret ovat Venäjällä, jossa hänen mukaansa naistenpäivän merkitys on suurempi ja juhlistamisen kulttuuri muutenkin hieman erilainen – tyttöjä ja naisia huomioidaan naistenpäivänä aina päiväkodeista kouluihin, ja työpaikoista perheisiin. Jääskeläinen vertaakin juhlaa äitienpäivään lämpöä äänessään: luvassa on usein kortteja, lahjoja, kukkia, kakkua ja kahvia.

”Mielestäni samalla voi toivoa kukkia ja edistää tasa-arvoa, ne eivät sulje toisiaan pois. Olen pyrkinyt edistämään naistenpäivää myös Gigantissa, ja toivon, että toistemme tasa-arvoinen huomiointi työpäivissä ei jäisi pelkästään tähän. Esimerkiksi kauniit sanat uudesta kampauksesta tai kivoista kengistä ovat pieni vaiva, mutta tuovat ympäristöön positiivisuutta. Vaikka olemme erilaisia, uskon, että kaikki pidämme ja kaipaamme tällaista pientä huomiota – sekä naiset että miehet.”

”Sillä on merkitystä, miten naiset esitetään, aina mainonnasta rekrytointiin”

Tech-osaston päällikkö Noora Rindell vastaa puhelimeen iloisesti, ja alkaa selvittää energisesti taustaansa Gigantissa: vuonna 2016 alkanut ura Itiksen myymälän kassalta eteni nopeasti, ja johti lopulta vuonna 2019 Porvoon myymälään. Rindell vitsailee kyseessä olevan se klassinen tarina, jossa ”vain väliaikaisesta” työpaikasta tulikin jotain ihan muuta.

”Olen saanut valtavasti hyviä työkavereita paitsi omasta talosta, myös ympäri Suomea, niin naisista kuin miehistäkin, mikä on ollut tärkeä syy Gigantissa viihtymiseeni. Ja Porvoossahan meillä on osastopäälliköissä ’akkavalta’, mikä on harvinaista! On etu olla naispuolinen osastopäällikkö, vaikka olenkin ansainnut roolin osaamisen ja luottamuksen kautta. Lisään naisedustajien määrää vastuuhenkilöissä, mutta koen myös, että pääsen antamaan vähintään yhtä paljon, mitä itse saan muilta. Olen tekevää sorttia, ja toivon, että kukaan Gigantissa ei jarruttelisi sukupuolensa takia – kyllä mahdollisuuksia on meille kaikille, kun vain itse tietää mitä haluaa, ja tarttuu niihin.”

Rindellin mielestä tasa-arvoa ja sen pitkäjänteistä, rakenteellista kehittämistä on alettu huomioida Gigantissa yhä paremmin. Myös naispuolinen toimitusjohtaja ja hänen antama raikas esimerkkinsä arjessa miellyttävät. Rindell haluaa kuitenkin nostaa naistenpäivän hengessä esille mielikuvien merkityksen, sekä giganttilaisia että naisia esitettäessä.

”Naisten näkyminen ja kuuluminen monipuolisesti, sekä sisäisesti että ulkoisesti, on tärkeää. Kodinelektroniikka-alalla on turhaan miesvaltainen ja stereotyyppinen maine, vaikka tiedämme, että meillä on paljon osaavia naisia, joilla olisi mielenkiintoista kerrottavaa. Eikä pärjätäkseen tarvitse olla pelkkä myyntitykki, vaan monilla erilaisilla ominaisuuksilla pärjää! Naisia ja naisten ääniä olisi saatava enemmän esiin, aina mainonnasta rekrytointiin. Niin naisia kuin miehiäkin on monenlaisia, mutta molemmat voidaan esittää fiksusti ja kiinnostavasti. Tällä päästään myös kauemmas siitä kynää pyörittävästä, liittymämyyjän hahmosta – vaikka kyllä sillekin pitää osata nauraa”, Rindell huomauttaa… ja nauraa.

Porvoon myymälässä naistenpäivää on perinteisesti vietetty porukalla ja perinpohjaisesti, mitä lienee nyt luvassa?

”Niin, siitä en tiedä! Viime vuonna meillä oli mahtava yhteinen kokemus, kun menimme kaikki ulos syömään ja sen jälkeen vielä yhteisille jatkoille. Itsehän olen vaatimaton ihminen, että kyllä ne kukatkin riittävät.” *nauraa uudestaan*

Teksti: Gigantti / Rita Pasanen