Nämä työpaikat kiinnostivat suomalaisia eniten vuonna 2022 – alanvaihto iso trendi

Duunitori selvitti, millaiset työpaikkailmoitukset kiinnostivat työnhakijoita eniten vuonna 2022. Alanvaihto ja etätyömahdollisuudet houkuttelivat suomalaisia.
Duunitorilla julkaistiin vuonna 2022 ennätysmäärä työpaikkailmoituksia.

Työnhakupalvelu Duunitorilla julkaistiin vuoden 2022 aikana ennätysmäärä työpaikkailmoituksia: yhteensä yli 700 000 ilmoitusta.

Myös kysyntää on riittänyt, ilmoituksia luettiin vuoden aikana yhteensä noin 70 miljoonaa kertaa.

Erityisen suuren yleisön keräsivät tyypilliseen tapaan kesätyöpaikat, sillä niistä kiinnostuneita hakijoita on aina huomattavasti enemmän kuin paikkoja on tarjolla.

Vuoden 2022 luetuin työpaikkailmoitus olikin IKEAn kesätyöilmoitus, joka keräsi lähes 40 000 lukukertaa. Tutustu vuoden 2022 suosituimpiin kesätyöilmoituksiin täällä.

Entä mitkä asiat tekevät työpaikkailmoituksesta hitin kesätyösesongin ulkopuolella? Duunitori listaa tärkeimmät syyt.

1. Isot brändit ja yllättävät ilmoitukset

Isot ja tunnetut brändit kiinnostavat työnhakijoita. Kun kesätyöt jätetään pois listalta, vuoden 2022 luetuimpien ilmoitusten takaa löytyy kaikille suomalaisille tuttuja työnantajia, kuten Posti, UPM ja Subway.

"Tunnetut brändit herättävät huomiota ja vetävät työnhakijoita puoleensa. Lisäksi monet isot työnantajat rekrytoivat usein työntekijöitä ympäri Suomen samalla ilmoituksella, mikä kasvattaa potentiaalisten hakijoiden määrää", kommentoi Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Anna Mäkelä.

Toisinaan työpaikkailmoituksen suosion taustalla on tuttuuden sijaan yllätyksellisyys. Suosituimpien ilmoitusten joukkoon kiilasi esimerkiksi vuoden 2022 lopulla julkaistu työpaikkailmoitus, jossa vakuutusyhtiö Kaleva etsi viestinnän osaajaa kuolemantaitovalmentajan tehtävään. Ilmoitus keräsi merkittävän määrän lukukertoja ja herätti vilkasta keskustelua sosiaalisessa mediassa.

2. Matalan kynnyksen työpaikat

Suosituimpien ilmoitusten joukkoon nousi useita työpaikkailmoituksia, jotka eivät edellytä aiempaa kokemusta tai koulutusta.

Hyvä esimerkki tästä ovat postinjakelun tehtävät, joissa ei vaadita tiettyä koulutusta, työkokemusta tai suomen kielen taitoa.

Myös Subway ja muut pikaruokaravintolat ovat usein nuorten ensimmäisiä työpaikkoja.

"On yhteiskunnallisesti tärkeää, että esimerkiksi nuoret ja maahanmuuttajat pääsevät kiinni suomalaiseen työelämään. Tällaiset matalan kynnyksen työpaikat voivat tarjota työntekijälle paljon enemmän kuin vain palkan – työkokemus opettaa tärkeitä taitoja, avaa ovia tulevaisuudessa ja antaa osallisuuden kokemuksia", Mäkelä muistuttaa.

3. Koulutusohjelmat ja oppisopimukset

Mahdollisuudet alanvaihtoon ovat kiinnostaneet työnhakijoita jo useamman vuoden ajan.

Trendi näkyy Duunitorilla erilaisten koulutusohjelmien ja oppisopimuspaikkojen suosiossa. Etenkin lyhyessä ajassa ja palkkatyössä tapahtuvien koulutusten ilmoitukset keräävät huomiota työnhakupalvelussa.

Vuonna 2022 kiinnostivat erityisesti oppisopimuspaikat, joita UPM tarjosi eri puolilla Suomea.

It-alalla vuosia vallinnut osaajapula on myös tehnyt alasta kiinnostavan vaihtoehdon alanvaihtajille – etenkin, jos koulutus on nopea ja lupaa varman työpaikan. Moni tavoittelee uutta uraa it-alalta erilaisten alanvaihtajille suunnattujen koulutusohjelmien kautta.

"Enää ei kouluttauduta yhdelle alalle ja pysytä sillä eläkkeelle asti, vaan urapolut ovat entistä yksilöllisempiä. Yhä useampi uskaltaa hypätä uuteen ja etsiä paikkaansa eri aloilta ja toimenkuvista. Toisaalta muuttuva työelämä myös haastaa kehittämään osaamista ja vaihtamaan alaa", Mäkelä sanoo.

4. Mahdollisuus etätyöhön

Etätyö on muuttunut viimeistään koronapandemian myötä monella alalla työsuhde-edusta edellytykseksi. Suosituimpien työpaikkailmoitusten joukkoon nousi useampi työpaikkailmoitus, joissa etätyömahdollisuudesta kerrottiin jo otsikossa.

Näissä ilmoituksissa haettiin esimerkiksi asiakasneuvojia, mutta tarjolla oli myös haastavia asiantuntijatehtäviä. Suosituimpien työpaikkailmoitusten joukkoon nousi muun muassa it-talo Netum Oy:n ilmoitus, jossa haettiin kokeneita ohjelmistokehittäjiä.

"Etenkin osaajapulasta kärsivillä aloilla on fiksua ottaa rekrytoinneissa kaikki keinot käyttöön. Monet niistä ovat hyvin yksinkertaisia – erottumaan auttaa jo se, että kertoo heti ilmoituksessa selkeästi etätyömahdollisuudesta ja palkasta", Mäkelä vinkkaa.

5. Aktiivinen rekrytointimarkkinointi

Luetuimpien työpaikkailmoitusten joukosta löytyy hieman yllättäen useita terveydenhuollon ja it-alan työpaikkoja. Miten vakavan työvoimapulan kanssa kamppailevat työnantajat nousivat suosituimpien ilmoitusten kärkeen?

"Kun osaajista käydään kovaa kilpailua, ei riitä, että työnantaja julkaisee ilmoituksen ja odottaa hakemuksia. Yhä useampi työnantaja haluaa varmistaa oikeiden osaajien tavoittamisen aktiivisella rekrytointimarkkinoinnilla", Mäkelä vastaa.

Työpaikkailmoitusten näkyvyyttä kasvattavat Duunitorin työnantajille tarjoamat rekrytointimarkkinoinnin palvelut.

"Osaajapula-alojen työpaikkailmoitusten nouseminen kärkeen osoittaa, että osaajat voi tavoittaa myös vaikealla markkinalla, kunhan viestii aktiivisesti heitä puhuttelevalla tavalla ja heille relevanteissa kanavissa", Mäkelä sanoo.

Duunitorilla julkaistiin vuonna 2022 ennätysmäärä työpaikkailmoituksia.
Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Anna Mäkelä. Kuva: Fredrik Bäckman