Tältä näyttää kesätyötilanne nyt – lue hakijoiden kokemuksia työnhausta

Kesätöitä riittää, vaikka talouden epävarmuus heijastuu työpaikkojen määrään tällä kesätyönhakukaudella. Työnhakupalvelu Duunitorin kesätyökysely selvitti, mitkä alat kiinnostavat hakijoita eniten ja mikä on tärkein syy hakea kesätöitä.

Duunitorin kesätyökyselyn mukaan hakijat etsivät kesätöitä eniten työnhakupalveluista.

Epävarma taloustilanne näkyy kesätyöpaikkailmoitusten määrässä.

• Duunitorilla julkaistiin 1.11.2023–14.2.2024 noin 14 500 kesätyöpaikkailmoitusta, mikä on noin 26 prosenttia vähemmän kuin 1.11.2022–14.2.2023.

• Tammikuu oli vilkas: silloin julkaistiin lähes 9 000 kesätyöilmoitusta. Tämä on kuitenkin noin 22 prosenttia vähemmän kuin tammikuussa 2023.

• Helmikuun alkupuoliskolla (1.–14.2.) julkaistiin yli 3 200 kesätyöilmoitusta, mikä on noin 38 prosenttia vähemmän kuin samaan aikaan viime vuonna.

• Tällä hetkellä Duunitorilta löytyy yli 8 600 kesätyöilmoitusta. Reaaliaikaisen tilanteen näet Duunitorin kesätyösivulta.

• Avoimia kesätyöpaikkoja on todellisuudessa enemmän, sillä moni työnantaja hakee yhdellä ilmoituksella kymmeniä tai jopa satoja työntekijöitä.

• Duunitori selvittää vuosittain hakijoiden kokemuksia ja ajatuksia kesätyönhausta. Tuore kesätyökysely toteutettiin tammikuussa 2024 Duunitorin kesätyösivustolla, ja siihen vastasi 5 262 kesätyönhakijaa.

Moni aloittaa kesätyönhaun tammikuussa

Yhä useampi aloittaa kesätöiden hakemisen jo kauden alussa. 7 prosenttia Duunitorin kesätyökyselyyn vastanneista kertoi aloittavansa kesätöiden hakemisen marras–joulukuussa, kun vuoden 2023 kyselyssä 3 prosenttia kertoi toimivansa näin.

Ylivoimaisesti suosituin kuukausi aloittaa kesätöiden metsästys on tammikuu. Vaikka kesätyönhaku on vilkkaimmillaan tammi–maaliskuussa, kesätyöilmoituksia avautuu läpi kevään ja vielä alkukesälläkin.

”Kesätöiden hakeminen kannattaa aloittaa mahdollisimman pian, sillä hakijoita on liikkeellä valtavasti. Suosittelen lämpimästi hakemaan kesätyöpaikkoja myös sellaisilta aloilta, jotka ovat itselle vähän vieraampia”, sanoo Duunitorin viestintäpäällikkö Maiju Karhunen.

Näillä aloilla julkaistiin eniten kesätyöilmoituksia 1.–14.2.2024

1. Ravintola- ja matkailuala
  2. Julkinen sektori ja järjestöt
  3. Myynti- ja kaupan ala
  4. Sosiaali- ja hoiva-ala
  5. Rakennusala

Näillä aloilla julkaistiin eniten kesätyöilmoituksia tammikuussa

1. Myynti- ja kaupan ala
  2. Sosiaali- ja hoiva-ala
  3. Ravintola- ja matkailuala
  4. Teollisuus ja teknologia
  5. Rakennusala

”Hakemukseen ei tullut ollenkaan vastausta”

Kesätyökyselyn avoimissa vastauksissa nousi esille hakijakokemuksen merkitys.

”Parhaimmat kokemukset ovat sellaisilta työnantajilta, jotka vastailevat aktiivisesti viesteihin ja tekevät päätökset valituista suhteellisen nopeasti.”

”Sain kerran yhden yrityksen omistajalta työhakemukseni perusteella laajan vastauksen, jossa hän rohkaisi hakemaan eri paikkoihin, koska kyseinen yritys ei pystynyt tarjoamaan minulle paikkaa.”

Kesätyönhaku oli aiheuttanut myös pettymyksiä.

”Hakemukseen ei tullut ollenkaan vastausta. Myös työhaastattelun jälkeen eräästä työnantajasta ei kuulunut enää mitään.”

”Harmittavan usein jää kokonaan pimentoon paikoista, joihin on hakenut, mutta ei ole tullut valituksi. Kieltävä vastaus on tärkeä sen kannalta, että ei elättele toivoa turhaan.”

”Työnhaku on rankkaa ja hidasta, eikä rekryprosessista viestitä hakijoille tarpeeksi usein ja selkeästi.”

Duunitorin Karhunen muistuttaa, että positiivisen työnhakukokemuksen luominen on työnantajille erottautumiskeino tulevaisuuden osaajista kilpailtaessa.

”Toivon työnantajien muistavan, että maine hyvästä mutta etenkin huonosta hakijakokemuksesta kiirii kauas. Säännölliseen ja avoimeen hakijaviestintään kannattaa panostaa”, Karhunen sanoo.

Lisää kesätyönhakijoiden kommentteja ja terveisiä työnantajille löytyy täältä.

Kesätyönhakijoita kiinnostavat eniten nämä alat

1. Asiakaspalvelu
  2. Myynti- ja kaupan ala
  3. Ravintola- ja matkailuala
  4. Kulttuuri- ja taidealat
  5. Sosiaali- ja hoiva-ala

”Erinomainen uutinen on se, että esimerkiksi kaupan ala ja ravintola-ala työllistävät perinteisesti paljon nuoria. Aloilla on tarjolla myös kesätöitä, jotka eivät edellytä koulutusta tai työkokemusta”, Karhunen sanoo.

Kesätyön voi napata myös suhteiden avulla

Kesätöissä olleet vastaajat ovat saaneet kesätyön yleisimmin näillä tavoilla:

1. Lähettämällä hakemuksen avoimeen tehtävään (62 %)
  2. Perheen tai tuttavien kautta (41 %)
  3. Lähettämällä avoimen hakemuksen (26 %)
  4. Kysymällä töitä paikan päältä (25 %)
  5. Soittamalla työnantajalle ja kysymällä töitä (25 %)

”Moni hakija on löytänyt kesätöitä perheen tai tuttavien kautta. Työhaaveista kannattaa siis kertoa hyvin avoimesti niin somessa kuin esimerkiksi tuttuihin törmätessä.”

Raha ja työkokemus houkuttelevat

Tärkeimmät syyt hakea kesätöitä ovat palkan saaminen (44 %) ja hyödyllisen työkokemuksen kerryttäminen (40 %). Alle 18-vuotiaille tärkeintä on kartuttaa työkokemusta (45 %), kun taas 18–30-vuotiailla palkka (55 %) ajaa kokemuksen (32 %) ohi. Yli 30-vuotiaille työkokemuksen saaminen (34 %) ja mahdollisuus jatkaa töissä kesän jälkeen (29 %) ovat palkkaa (25 %) tärkeämpiä asioita.

”Olisi upeaa, jos kaikissa kesätyöilmoituksissa kerrottaisiin palkka tai palkkahaitari. Tällä hetkellä ainoastaan noin 9 prosentissa ilmoituksista on palkkatieto”, Karhunen sanoo.

Somella on tärkeä rooli kesätyöntekijöiden tavoittamisessa

Duunitorin kesätyökyselyn mukaan hakijat etsivät kesätöitä eniten työnhakupalveluista, Googlesta ja sosiaalisesta mediasta.

Monet ovat nähneet kesätyöilmoituksia somessa. Alle 18-vuotiaat vastaajat ovat törmänneet kesätyöilmoituksiin eniten TikTokissa, 18–24-vuotiaat Instagramissa, 25–30-vuotiaat LinkedInissä ja yli 30-vuotiaat Facebookissa.

Täysi-ikäisten osuus TikTokissa kesätyöilmoituksiin törmänneistä on kasvanut kaikista jyrkimmin. Kun vuonna 2023 täysi-ikäisistä 25 prosenttia kertoi nähneensä työpaikkailmoituksia TikTokissa, vuonna 2024 osuus oli jo 41 prosenttia.

”Sosiaalisen median rooli rekrytointimarkkinoinnissa on kiistaton. Työnantajien kannattaa ehdottomasti viedä kesätyörekrytoinnit niihin somekanaviin, joista halutun kohderyhmän tavoittaa parhaiten”, Karhunen sanoo.

Tutustu kesätyökyselyn tuloksiin.

Kaipaatko lisätietoa kesätöistä?

Haluatko tietää lisää kesätöistä tai tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun? Ole yhteydessä!

Duunitorin viestintäpäällikkö Maiju Karhunen. Kuva: Duunitori / Niko Raappana
Vinkkejä kesätyönhakuun löytyy esimerkiksi TikTokista.
Duunitorin viestintäpäällikkö Maiju Karhunen. Kuva: Duunitori / Niko Raappana

Duunitori.fi on Suomen suurin työnhakupalvelu. Vuonna 2023 Duunitorilla vierailtiin yli 50 miljoonaa kertaa. Vuonna 2009 perustettu yritys kokoaa avoimet työpaikkailmoitukset ja ohjaa ne alustansa lisäksi sadoille ylläpitämilleen sosiaalisen median sivuille. Duunitorin työelämämedia julkaisee uutisia, vinkkejä ja tarinoita työnhausta, rekrytoinnista ja työelämästä. Työnantajille Duunitori tarjoaa rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajakuvan kehittämisen palveluita. Duunitorin kaikille avoimiin ilmaisiin palveluihin kuuluvat muun muassa työpaikkavahti Duunivahti, ammatinvalintatesti Duunitesti, palkkavertailu ja työmarkkinaseuranta, josta näkee avoimien työpaikkojen kysynnän ja tarjonnan. Vuonna 2019 Duunitori laajeni Ruotsiin ja perusti Jobbland-työnhakupalvelun.