Nopeasti kasvava pohjoismainen digitaalisen markkinoinnin konserni ostaa saksalaisen kilpailijansa: ”Meneillään on ennenkuulumaton keskittymisaalto ja me ratsastamme aallonharjalla.”

Pohjoismainen Generaxion tähtää saksalaisen Wyn-toimiston ostolla Euroopan markkinoille, joille povataan tulevaisuudessa suurta kysyntää pohjoismaiselle digitaalisaation osaamiselle. “Konservatiivisten saksalaisten luottamuksesta kilpailtaessa strategiana on oltava ”go big or go home”, eikä yritysosto tule jäämään viimeiseksi”, sanoo Generaxionin konsernijohtaja Allan Damborg. Hänen tavoitteenaan on muodostaa Euroopan suurin digitoimistojen yritysryhmä.

Generaxion-konserni otti ensimmäisen askeleensa laajentumisessa Pohjoismaiden ulkopuolelle ostettuaan saksalaisen digitoimiston Wynin. Toimitusjohtaja Allan Damborg ei kuitenkaan epäröi kutsua kauppaa suurimmaksi ja strategisesti tärkeimmäksi yritysryppään koko 15-vuotisen historian aikana.

Pääomarahastojen omistuksessa oleva pohjoismainen markkinointikonserni Generaxion on toistaiseksi kolmentoista keskenään fuusioituneen digitoimiston muodostama yritysryhmä. Vuosien saatossa ryhmään ovat yrityskauppojen kautta liittyneet muun muassa suomalainen Roister Oy, tanskalaiset SpotOn Marketing ja Søgemedier sekä ruotsalainen Defiso. Konserni otti ensimmäisen askeleensa laajentumisessa Pohjoismaiden ulkopuolelle ostettuaan saksalaisen digitoimiston Wynin. Ostohintaa ei kerrota julkisuuteen. Generaxion-konsernin toimitusjohtaja Allan Damborg ei kuitenkaan epäröi kutsua kauppaa suurimmaksi ja strategisesti tärkeimmäksi yritysryppään koko 15-vuotisen historian aikana.

”Meillä on selkeä tavoite kasvaa Euroopan suurimmaksi PK-sektoria palvelevaksi digitaalisen markkinoinnin toimijaksi. Viimeisten 15 vuoden aikana olemme keskittyneet yritysten fuusioihin Pohjoismaissa ja nyt on aika siirtää katseet kohti etelää, ensisijaisesti Saksaa ja muita saksankielisiä maita. Sekä yritysten että julkisten palveluiden digitalisaatio on Saksassa kaukana Pohjoismaissa totutusta tasosta, ja saksalaisten toimintatavat ovat hyvin konservatiivisia. Jos haluamme voittaa saksalaisten luottamuksen, on strategian oltava ’go big or go home’. Siksi pidän hyvin mahdollisena, että jatkamme strategisia fuusioita myös tulevaisuudessa”, sanoo Damborg, joka perusti Generaxion-konsernin vuonna 2008.

80 miljoonan kuluttajan markkina-alue kiinnostaa Pohjoismaissa

"Generaxionia ei houkuttele Saksaan ainoastaan saksalaisyritysten saaminen omiksi asiakkaikseen, vaan myös heidän nykyisille, yli 8000 pohjoismaiselle asiakasyritykselleen avautuvat mahdollisuudet Euroopan markkinoilla. Muuttuneet toimitusehdot, inflaatio, kallistuvat kuljetukset ja dollarin vahvistuminen ovat saaneet useat yritykset suuntaamaan katseensa EU:n rajojen sisäpuolelle esimerkiksi Yhdysvaltojen sijaan", arvioi Damborg.

Myös Wynin saksalaiset perustajat ovat samoilla linjoilla. Heidän mukaansa on jo nähtävissä pohjoismaisten yritysten kasvava kiinnostus päästä ”Euroopan veturin”, eli Saksan, kyytiin.

”Monet pohjoismaiset yritykset ovat kansainvälistymisen yhteydessä perinteisesti olleet erityisen kiinnostuneita Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian markkinoista. Viime vuosina kuitenkin yhä useammat ovat hoksanneet Saksan markkinat, joilta löytyy 80 miljoonaa kuluttajaa ja 3 500 miljardin euron vuotuinen bruttokansantuote. Tämä kehitys sai meidät Wynillä kiinnostumaan fuusioitumisesta johtavan pohjoismaisen kumppanin kanssa”, kertovat Jan Schulte ja Cati Klintworth Wyniltä. Heidän mukaansa yritys kieltäytyi neljästä-viidestä ostotarjouksesta ennen Generaxionin ilmestymistä kuvaan.

“Digitalisoituvassa markkinassa yhä pienemmät yritykset voivat tavoitella merkittäviä osuuksia isoiltakin markkinoilta. Tämän yritysoston myötä pystymme tarjoamaan suomalaisyrityksille kilpailukykyisiä ratkaisuja ja tavoittaa niin kuluttajia kuin yritysasiakkaita Saksan markkinoilta”, sanoo Janne Mäenpää, Suomessa toimivan Generaxion Oy:n toimitusjohtaja.

Markkinointitoimistojen ”superkonsolidoija”

Wyn liittyy Generaxion-konserniin peräti kolmentoista aiemman yritysoston ja fuusion jälkeen. Eniten liiketoimintakauppoja tapahtui vuonna 2018, ja kehitys on jatkunut myös korona-aikana. Useista yritysostoista huolimatta konserni on tehnyt viime vuodet vahvaa tulosta: pelkästään vuoden 2021 tilikauden voitto ennen veroja oli 54,1 miljoonaa Tanskan kruunua (noin 7,27 MEUR). Ruotsalaisen pääomarahaston Adeliksen lisäksi Generaxionin omistajiin kuuluu useita toimistopartnereita.

Generaxionin ostamat yritykset vuodesta 2016

Deskwolf (DK), kesäkuu 2016

Søgemedier (DK), tammikuu 2018

Hazzlefree (DK), helmikuu 2018

Defiso (SE), kesäkuu 2018

Atriumweb The (DK), kesäkuu 2018

SpotOn Marketing (DK), syyskuu 2018

Markkinointi Akatemia (FI), lokakuu 2018

Brandson (SE), huhtikuu 2019

Konxion (DK), huhtikuu 2019

Whalder Media (SE), huhtikuu 2019

Aucor (FI), kesäkuu 2019

Roister (FI), lokakuu 2019

Høks (DK), helmikuu 2021

Rommel (DK), lokakuu 2021

Wyn (DE), syyskuu 2022

Nicolai Bonnén Rossen, Rossen & Company
nic@rossen.com tai +4520729972

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Tehtaankatu 40 B 21, 00150 Helsinki

Pikkujoulut ja suuremmatkin Virossa: satumaista joulutunnelmaa helposti ja lähellä25.11.2022 13:12:43 EET | Tiedote

Euroopan kauneimmaksi nimetty Tallinnan joulutori avautuu tänään perjantaina 25. marraskuuta ja se hehkuu tunnelmaa loppiaisen yli. Myös muualta Virosta löytyy matkailijoille runsaasti pikkujouluista ajanvietettä ja tunnelmaa. Joulun varsinaisia pyhäpäiviä on Virossa vain yksi, 25.12. Joulun ja uudenvuoden välipäivinä etelänaapurissa on paljon kiehtovaa tekemistä myös lapsiperheille. Listasimme parhaat vinkit joulufiilistelyyn ja pikkujoulumatkalle.

Tapio Lehtisen pitkä vuorokausi merellä19.11.2022 14:58:16 EET | Tiedote

Maailman haastavimpaan purjehduskilpailuun Golden Globe Raceen osallistuva yksinpurjehtija Tapio Lehtinen (64) joutui perjantaina 18. marraskuuta merihätään eteläisellä jäämerellä. Hänen Asteria-alukseltaan vastaanotettiin hätäsignaali kello 8.54 Suomen aikaa noin 450 mailia (n. 830 km) Etelä-Afrikan Port Elizabethista kaakkoon. Koska hätäsignaalin lähetin on pakattu purjeveneen pelastuslautan sisään ja se on aktivoitava manuaalisesti, kisajärjestäjät ja Lehtisen tiimi ymmärsivät kyseessä olevan vakavan hätätilanteen. Lehtisen lähin kisakumppani, eteläafrikkalainen Kirsten Neuschäfer oli noin 95 merimailia lounaaseen Tapiosta ja aloitti siirtymisen tapahtumapaikalle. Lehtinen pelastettiin vuorokauden kuluttua, lauantaina 19. marraskuuta noin kello 10 Suomen aikaa. Hän pääsi ensin Neuschäferin Minnehaha-purjeveneeseen, josta siirtyi paikalle tulleeseen Darya Gayatri -rahtialukseen. Pelastusoperaatio sujui hyvin ja Lehtinen pääsi kiipeämään rahtilaivaan köysitikkaita pitkin.

Helsingin viski kypsyy helsinkiläisessä tammessa6.10.2022 15:05:21 EEST | Tiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company pilotoi viskin kypsytystä uusissa suomalaisissa tammitynnyreissä. Jalopuut on kaadettu Helsingistä ja lähialueelta ja myös niistä tehtyjen tynnyrien muoto poikkeaa perinteisestä. Koska viskiä ei ole aiemmin suomalaisissa tammitynnyreissä kypsytetty, seurataan pioneeriprojektin onnistumista myös akateemisesta näkökulmasta.

Hittiravintola JJ’S BBQ Helsinkiin Naughty BRGR:in avulla28.9.2022 15:43:12 EEST | Tiedote

Burgerimies Akseli Herlevi ja suomalaisen barbecue-ruoan ilmiöksi noussut Jari-Jukka Kallunki yhdistävät voimansa ja tuovat suuren suosion saavuttaneen JJ’S BBQ:n Helsinkiin. Yön yli hitaasti savustamalla valmistetusta lihavalikoimastaan ja Black Angus Brisket -burgeristaan tunnetun salolaisen barbecue-ravintolan suosikkiannokset tulevat tarjolle Sturenkadun Naughty LAB:iin. Torstaina 29.9. avautuva JJ’S BBQ @ Naughty BRGR toimii vähintään loppuvuoden ajan torstaista sunnuntaihin.