Nortal kasvatti liikevaihtoaan ja voittoaan

Monikansallinen liiketoiminnan ja IT-alan konsultti ja ohjelmistotoimittaja Nortal kasvatti vuonna 2017 yhteenlaskettua liikevaihtoaan 11 prosenttia 48,3 miljoonaan euroon ja käyttökatettaan (EBITDA) 2 prosenttia 5,3 miljoonaan euroon. Suomessa yhtiö menestyi myös hyvin ja kasvatti toimintaansa useissa asiakasryhmissä.

”Suomen talouskehitys näkyi selkeästi myös Nortalissa. Vahvistimme useita osaamisalueitamme uusilla rekrytoinneilla ja voitimme useita uusia merkittäviä asiakkuuksia prosessi- ja palveluteollisuudesta, julkishallinnosta, telekommunikaatioalalta sekä myynnin ja markkinoinnin automaatioratkaisuista. Toimitimme ensimmäiset ratkaisut myös terveydenhoitopuolelle Suomessa ja siltä alalta odotan merkittävää kasvua”, kertoo Nortal-konsernin kaupallinen johtaja ja Nortal Oy:n toimitusjohtaja Harri Koponen.

Nortal kasvoi vakaasti ja teki vahvaa tulosta lähes kaikilla toimintamarkkinoillaan vuonna 2017. Vahvinta kasvu oli Yhdysvalloissa, Suomessa ja Virossa, joiden asiakaskanta kasvoi toimintavuoden aikana voimakkaasti.

”Kokonaisuutena vuosi 2017 oli Nortalille kasvuun keskittyvien investointien vuosi, jonka aikana otimme eri alueilla useita kehitysaskeleita”, kommentoi Nortalin perustaja ja toimitusjohtaja Priit Alamäe ja jatkaa: ”Perustimme uuden tytäryhtiön Yhdysvaltoihin, aloitimme uuden, paikallisille asiakkaille palveluja tuottavan yrityksen Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa, sekä laskimme laajentumisemme tehostamiseksi liikkeelle 15 miljoonan euron velkakirjat.”

Vuoden 2018 ensimmäisellä vuosipuoliskolla Nortal kasvoi 25 prosenttia verrattuna vuoden 2017 vastaavaan ajanjaksoon ja yritys odottaa vastaavaa kasvua myös loppuvuodelta. Viime vuoden aikana Nortal kasvatti huomattavasti myös työntekijämääräänsä ja vuoden 2018 loppuun mennessä yrityksessä tulee työskentelemään yli 800 asiantuntijaa.

”Olemme nyt esittelemässä strategia-, muutos- ja teknologia-alan osaamistamme uusilla markkinoilla, joissa odotuksemme ovat korkealla. Tavoitteenamme on myös turvata asemamme nykyisillä markkinoillamme entistä vahvemmin”, kertoo Alamäe ja lisää: ”Rekrytointien laajentaminen vastaamaan tämänhetkisiä tarpeitamme on ollut yksi suurimmista haasteista sisäisesti ja tämä jatkuu myös seuraavassa kasvuvaiheessamme. Yksi vuoden 2017 ylpeydenaiheistamme on yhteistyön laajentaminen Yhdysvaltojen suurimpiin kuuluvan teleoperaattorin kanssa. Odotamme vahvaa kasvua Yhdysvalloissa myös vuoden 2018 aikana.”

Voimakasta kasvua ja uusia asiakkuuksia myös Suomessa

Nortalin vuoden 2017 merkittäviin hankkeisiin kuuluivat Suomen verohallinnolle tehdyn itsepalveluportaalin onnistunut julkistus sekä lisääntynyt tehokkuuden vahvistamiseen tähtäävä yhteistyö suomalaisten ja ruotsalaisten kansainvälisten teollisuusyritysten kanssa.

”Suomen suotuisa talouskehitys näkyi voimakkaasti myös Nortalissa. Kehitimme toimintaamme usealla osa-alueella ja vakuutimme osaamisellamme useita uusia merkittäviä asiakkuuksia”, kertoo Nortal-konsernin kaupallinen johtaja ja Nortal Oy:n toimitusjohtaja Harri Koponen ja jatkaa: ”Olemme vahva palvelutoimittaja Suomen prosessi- ja palveluteollisuudessa, julkishallinnossa, telekommunikaatioalalla sekä myynnin ja markkinoinnin automaatioratkaisuissa. Myös terveydenhuollon puolella teimme viime vuonna ensimmäiset asiakastoimitukset.”

Virossa Nortal laajensi yhteistyötään maan veroviranomaisen kanssa uuden sukupolven itsepalvelutyökalun esittelemiseksi vuoteen 2020 mennessä. Kyseinen yhteistyöprojekti vahvistaa Viron valtion kansainvälistä asemaa maailman tehokkaimpana verojen kerääjänä. Vuonna 2017 Nortal myös toteutti sovitussa aikaulussa Viron Työttömyysturvalautakunnalle tehdyn suuren projektin, joka mahdollistaa 200 miljoonan säästöihin lähivuosina tähtäävän työkykyuudistuksen.

Omanissa Nortal aloitti paikallisen Valtiovarainministeriön kanssa merkittävän arvonlisähankkeen ja Työvoimaministeriön kanssa maahanmuuttoprossien automatisointiin tähtäävän projektin.

Vuoden 2017 aikana Nortal julkisti uuden kattavan DataRadar-työkalun tiedonhallintaan. DataRadar tarjoaa laajan yleiskatsauksen ja täysin faktoihin perustuvan tietokartan organisaatioille ja auttaa muuttamaan sääntöihin sopeutumisesta aiheutuvat kustannukset investoinneiksi.

Lisätietoa Nortalista

Nortal on monikansallinen, kuhunkin tarkoitukseen sopivinta informaatioteknologiaa hyödyntävä ja myös itse sitä rakentava liiketoiminnan mahdollistaja. Yhtiö luo asiakkailleen lisäarvoa yhdistämällä strategisen ja liiketoiminnallisen ymmärryksen teknologian avulla tehtävään muutokseen. Nortal luo saumattomia datapohjaisia liiketoimintasovelluksia ja prosesseja niin julkishallinnolle, kuin julkisille ja yksityisille yrityksille Euroopassa, Lähi-idässä, Afrikassa ja Pohjois-Amerikassa. Yhtiön asiakaskuntaan kuuluu maailman johtavia telekommunikaatio-, rahoitus-, teollisuus-, logistiikka- ja terveydenhoitoalan yrityksiä sekä useita valtionhallinnollisia toimialueita verotuksesta ja eläkejärjestelmien ylläpitoon.

Harri Koponen, Kaupallinen johtaja, Nortal AS & Toimitusjohtaja, Nortal Oy
+358 40 192 2464, harri.koponen@nortal.com

Kristiina Pauskar, Viestintäjohtaja, Nortal AS
+372 505 1037, kristiina.Pauskar@nortal.com

"Kokonaisuutena vuosi 2017 oli Nortalille kasvuun keskittyvien investointien vuosi, jonka aikana otimme eri alueilla useita kehitysaskeleita”, kommentoi Nortalin perustaja ja toimitusjohtaja Priit Alamäe.

Susa Valviosta MTV:n markkinointijohtaja6.7.2018 08:31Tiedote

MTV Oy:n mainosrahoitteisen liiketoiminnan markkinointijohtajaksi ja kyseisen liiketoimintaryhmän johtoryhmän jäseneksi on nimitetty 13.8.2018 alkaen Susa Valvio. Valvion vastuulla on jatkossa myös MTV Oy:n yritysviestintä. Valvio siirtyy MTV:lle IBM Suomen markkinointi- ja viestintäjohtajan tehtävästä. Yli 15 vuotta IBM:llä työskennellyt Susa Valvio tuo televisioyhtiöön lisää vahvaa mainostajan ja kuluttajan tuntemusta sekä dataohjautuvan sisällön mahdollisuuksien ymmärrystä. Valvion visiona on vahvistaa MTV:n markkinajohtajan asemaa kasvattamalla kanavan luomista ilmiöistä entistä parempia mahdollisuuksia myös mainostajille.

Suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen maailman haastavimmalle purjehdukselle huippukunnossa30.6.2018 13:59Tiedote

Tapio Lehtinen, 60, osallistuu maailman ensimmäisten purjehtijoiden joukossa äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -purjehduskilpailuun. Ranskan Les Sables d’Olonnen satamasta sunnuntaina 1. heinäkuuta starttaava kisa on yksinpurjehdus maapallon ympäri ilman pysähdyksiä tai modernia teknologiaa edustavia apuvälineitä. Kilpailu on järjestetty kerran aikaisemmin, vuosina 1968-1969, jolloin kilpailijoita lähti matkaan yhdeksän, vain yhden saapuessa maaliin. Tapio Lehtinen on valmistautunut kisan tuomien äärimmäisten rasitusten kestämiseen Suomen johtavien urheilulääketieteen ammattilaisten valmennuksessa.

Suomen ensimmäinen MSC:n kestävän kalastuksen sertifikaatti Itämeren silakan ja kilohailin kalastukselle28.6.2018 09:00Tiedote

Silakan ja kilohailin ammattimainen trooli- ja rysäkalastus on ensimmäisenä Suomessa saavuttanut kansainvälisen MSC:n kestävän kalastuksen sertifikaatin. Kalastustoiminta sai hyvät arvosanat kaikilla kolmella MSC:n kestävän kalastuksen osa-alueella. Sertifioinnin johdosta noin 95 % Suomen merialueen saalista täyttää kestävän kalastuksen kriteerit. WWF Suomi onnittelee Suomen Ammattikalastajaliittoa projektin valmistumisesta.

BOY MEETS GIRL® -vaatebrändi Suomeen myös sateenkaaren väreissä27.6.2018 11:44Tiedote

Prisman Minut itseni kanssa -kampanja tuo Helsinki Pride -viikolle rohkeasti kantaaottavan Boy meets Girl® -vaatemerkin. Merkin luoja Stacy Igel saapui Suomeen esittelemään suositusta Pride-mallistostaan Suomen markkinoille suunnitellut t-paidat, jotka jatkavat näkemyksellisen vaatebrändin tasa-arvoa ja rakkautta korostavaa teemaa. Kansainvälisesti Boy meets Girl on edustettuna muotiin erikoistuneissa luksusliikkeissä ja -tavarataloissa, kuten esimerkiksi Macy’s-tavarataloketjussa. Suomessa merkkiä myy yksinoikeudella Prisma.

Tomi Einonen nimitetty MTV:n uutistoiminnan johtoon21.6.2018 09:45Tiedote

Lähes 20-vuotisen uran MTV:n uutistoiminnassa tehnyt Tomi Einonen, 48, on nimitetty MTV Uutisten vastaavaksi päätoimittajaksi ja Mediahub Oy:n toimitusjohtajaksi. Einonen on hoitanut tehtävää virkaatekevänä sen jälkeen, kun Merja Ylä-Anttilan kerrottiin huhtikuussa siirtyvän syksyllä Ylen uudeksi toimitusjohtajaksi. Tomi Einosen visioissa on kehittää uutispalvelu vastaamaan yhä nopeammin digitalisoituvan uutiskulutuksen tarpeita ja samalla huolehtia Suomen arvostetuimpiin kuuluvan uutisbrändin suosion ja laadun jatkuvuudesta.

Simon Fullerin kokoama uusi superyhtye Now United Suomeen - mukana myös suomalainen Joalin Loukamaa13.6.2018 13:21Tiedote

Lukuisten kansainvälisten supertähtien ja suosikkiohjelmien kehittäjän, mediamoguli Simon Fullerin perustama uusi popsensaatio Now United saapuu Suomeen tapaamaan fanejaan ja mediaa 18.-20. kesäkuuta. Näyttävässä tanssi- ja lauluyhtyeessä on mukana myös suomalainen 16-vuotias Joalin Loukamaa. Fullerin visiona on, että eri maista ja mantereilta tulevista tytöistä ja pojista koostuva Now United tulee ennennäkemättömällä tavalla yhdistämään koko popmusiikkia kuuntelevan maailman.