Nortal kasvatti liikevaihtoaan ja voittoaan

Monikansallinen liiketoiminnan ja IT-alan konsultti ja ohjelmistotoimittaja Nortal kasvatti vuonna 2017 yhteenlaskettua liikevaihtoaan 11 prosenttia 48,3 miljoonaan euroon ja käyttökatettaan (EBITDA) 2 prosenttia 5,3 miljoonaan euroon. Suomessa yhtiö menestyi myös hyvin ja kasvatti toimintaansa useissa asiakasryhmissä.

”Suomen talouskehitys näkyi selkeästi myös Nortalissa. Vahvistimme useita osaamisalueitamme uusilla rekrytoinneilla ja voitimme useita uusia merkittäviä asiakkuuksia prosessi- ja palveluteollisuudesta, julkishallinnosta, telekommunikaatioalalta sekä myynnin ja markkinoinnin automaatioratkaisuista. Toimitimme ensimmäiset ratkaisut myös terveydenhoitopuolelle Suomessa ja siltä alalta odotan merkittävää kasvua”, kertoo Nortal-konsernin kaupallinen johtaja ja Nortal Oy:n toimitusjohtaja Harri Koponen.

Nortal kasvoi vakaasti ja teki vahvaa tulosta lähes kaikilla toimintamarkkinoillaan vuonna 2017. Vahvinta kasvu oli Yhdysvalloissa, Suomessa ja Virossa, joiden asiakaskanta kasvoi toimintavuoden aikana voimakkaasti.

”Kokonaisuutena vuosi 2017 oli Nortalille kasvuun keskittyvien investointien vuosi, jonka aikana otimme eri alueilla useita kehitysaskeleita”, kommentoi Nortalin perustaja ja toimitusjohtaja Priit Alamäe ja jatkaa: ”Perustimme uuden tytäryhtiön Yhdysvaltoihin, aloitimme uuden, paikallisille asiakkaille palveluja tuottavan yrityksen Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa, sekä laskimme laajentumisemme tehostamiseksi liikkeelle 15 miljoonan euron velkakirjat.”

Vuoden 2018 ensimmäisellä vuosipuoliskolla Nortal kasvoi 25 prosenttia verrattuna vuoden 2017 vastaavaan ajanjaksoon ja yritys odottaa vastaavaa kasvua myös loppuvuodelta. Viime vuoden aikana Nortal kasvatti huomattavasti myös työntekijämääräänsä ja vuoden 2018 loppuun mennessä yrityksessä tulee työskentelemään yli 800 asiantuntijaa.

”Olemme nyt esittelemässä strategia-, muutos- ja teknologia-alan osaamistamme uusilla markkinoilla, joissa odotuksemme ovat korkealla. Tavoitteenamme on myös turvata asemamme nykyisillä markkinoillamme entistä vahvemmin”, kertoo Alamäe ja lisää: ”Rekrytointien laajentaminen vastaamaan tämänhetkisiä tarpeitamme on ollut yksi suurimmista haasteista sisäisesti ja tämä jatkuu myös seuraavassa kasvuvaiheessamme. Yksi vuoden 2017 ylpeydenaiheistamme on yhteistyön laajentaminen Yhdysvaltojen suurimpiin kuuluvan teleoperaattorin kanssa. Odotamme vahvaa kasvua Yhdysvalloissa myös vuoden 2018 aikana.”

Voimakasta kasvua ja uusia asiakkuuksia myös Suomessa

Nortalin vuoden 2017 merkittäviin hankkeisiin kuuluivat Suomen verohallinnolle tehdyn itsepalveluportaalin onnistunut julkistus sekä lisääntynyt tehokkuuden vahvistamiseen tähtäävä yhteistyö suomalaisten ja ruotsalaisten kansainvälisten teollisuusyritysten kanssa.

”Suomen suotuisa talouskehitys näkyi voimakkaasti myös Nortalissa. Kehitimme toimintaamme usealla osa-alueella ja vakuutimme osaamisellamme useita uusia merkittäviä asiakkuuksia”, kertoo Nortal-konsernin kaupallinen johtaja ja Nortal Oy:n toimitusjohtaja Harri Koponen ja jatkaa: ”Olemme vahva palvelutoimittaja Suomen prosessi- ja palveluteollisuudessa, julkishallinnossa, telekommunikaatioalalla sekä myynnin ja markkinoinnin automaatioratkaisuissa. Myös terveydenhuollon puolella teimme viime vuonna ensimmäiset asiakastoimitukset.”

Virossa Nortal laajensi yhteistyötään maan veroviranomaisen kanssa uuden sukupolven itsepalvelutyökalun esittelemiseksi vuoteen 2020 mennessä. Kyseinen yhteistyöprojekti vahvistaa Viron valtion kansainvälistä asemaa maailman tehokkaimpana verojen kerääjänä. Vuonna 2017 Nortal myös toteutti sovitussa aikaulussa Viron Työttömyysturvalautakunnalle tehdyn suuren projektin, joka mahdollistaa 200 miljoonan säästöihin lähivuosina tähtäävän työkykyuudistuksen.

Omanissa Nortal aloitti paikallisen Valtiovarainministeriön kanssa merkittävän arvonlisähankkeen ja Työvoimaministeriön kanssa maahanmuuttoprossien automatisointiin tähtäävän projektin.

Vuoden 2017 aikana Nortal julkisti uuden kattavan DataRadar-työkalun tiedonhallintaan. DataRadar tarjoaa laajan yleiskatsauksen ja täysin faktoihin perustuvan tietokartan organisaatioille ja auttaa muuttamaan sääntöihin sopeutumisesta aiheutuvat kustannukset investoinneiksi.

Lisätietoa Nortalista

Nortal on monikansallinen, kuhunkin tarkoitukseen sopivinta informaatioteknologiaa hyödyntävä ja myös itse sitä rakentava liiketoiminnan mahdollistaja. Yhtiö luo asiakkailleen lisäarvoa yhdistämällä strategisen ja liiketoiminnallisen ymmärryksen teknologian avulla tehtävään muutokseen. Nortal luo saumattomia datapohjaisia liiketoimintasovelluksia ja prosesseja niin julkishallinnolle, kuin julkisille ja yksityisille yrityksille Euroopassa, Lähi-idässä, Afrikassa ja Pohjois-Amerikassa. Yhtiön asiakaskuntaan kuuluu maailman johtavia telekommunikaatio-, rahoitus-, teollisuus-, logistiikka- ja terveydenhoitoalan yrityksiä sekä useita valtionhallinnollisia toimialueita verotuksesta ja eläkejärjestelmien ylläpitoon.

Harri Koponen, Kaupallinen johtaja, Nortal AS & Toimitusjohtaja, Nortal Oy
+358 40 192 2464, harri.koponen@nortal.com

Kristiina Pauskar, Viestintäjohtaja, Nortal AS
+372 505 1037, kristiina.Pauskar@nortal.com

"Kokonaisuutena vuosi 2017 oli Nortalille kasvuun keskittyvien investointien vuosi, jonka aikana otimme eri alueilla useita kehitysaskeleita”, kommentoi Nortalin perustaja ja toimitusjohtaja Priit Alamäe.

MTV laajentaa uutistoimintaansa kaikilla jakelualustoilla12.9.2018 10:45Tiedote

Suomen suurin kaupallinen uutismedia MTV tekee uutistarjonnalleen suurimman uudistuksen sitten 1990-luvun taitteen, jolloin aamu-uutiset aloittivat Huomenta Suomessa ja Kymmenen Uutiset sai rinnalleen Seitsemän Uutiset. Nyt MTV laajentaa uutistarjontansa digitaalisissa kanavissa ympärivuorokautiseksi ja päivittää uutisstudionsa ilmeen, teknologian ja toiminnallisuuden vastaamaan myös tulevaisuuden kuluttajien tarpeita.

Muutos Tanskan kuninkaalliseen vierailuun: Hänen kuninkaallinen korkeutensa kruununprinsessa saapuu vierailulle Suomeen 13.-14. syyskuuta.4.9.2018 15:33Tiedote

Hänen kuninkaallinen korkeutensa Tanskan kruununprinssi joutuu kirurgisen operaation vuoksi perumaan viralliset tehtävänsä kahden viikon ajalta. Tämän johdosta Hänen kuninkaallinen korkeutensa Tanskan kruununprinsessa saapuu aiemmin julkistetun ohjelman mukaisesti viralliselle vierailulle Helsinkiin ja Turkuun 13.-14. syyskuuta.

Kutsu medialle: Elements of AI verkkokurssin suorittaneiden valmistujaisseremonia Helsingin yliopistolla, juhlapuhujana Sauli Niinistö3.9.2018 09:48Tiedote

Helsingin yliopisto ja Reaktor esittelivät keväällä avoimen koulutusohjelman tekoäly-osaamisen laajentamiseksi. Verkkokurssille on tällä hetkellä ilmoittautunut noin 90 000 ihmistä ympäri maailmaa ja se on noussut Suomen suosituimpien kurssien joukkoon neljässä kuukaudessa. Reaktor ja Helsingin yliopisto järjestävät ensimmäisille valmistuneille valmistujaisjuhlan Helsingin yliopiston juhlasalissa torstaina 6.9.2018. Tilaisuudessa julkistetaan lisäksi kurssin suomenkielinen versio. Juhlapuheen kurssilaisille pitää tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Tanskan kruununprinssi saapuu syyskuussa Suomeen, vierailee Helsingissä ja Turussa 13.-14.9.31.8.2018 11:02Tiedote

Tanska ja Suomi juhlistavat diplomaattisten suhteidensa 100. vuotta, minkä kunniaksi Hänen kuninkaallinen korkeutensa Tanskan kruununprinssi saapuu vierailulle Suomeen 13.-14. syyskuuta. Vierailun aikana kruununprinssi osallistuu Helsingin kaupungintalolla järjestettävään kestävään kaupunkisuunnittelun asiantuntijaseminaariin ja maiden lämpimiä suhteita juhlistavaan illallistilaisuuteen Finlandia-talolla, esittelee medialle tanskalaisen ruokatuotannon parhaita paloja, ja vierailee Turun telakalla.

Susa Valviosta MTV:n markkinointijohtaja6.7.2018 08:31Tiedote

MTV Oy:n mainosrahoitteisen liiketoiminnan markkinointijohtajaksi ja kyseisen liiketoimintaryhmän johtoryhmän jäseneksi on nimitetty 13.8.2018 alkaen Susa Valvio. Valvion vastuulla on jatkossa myös MTV Oy:n yritysviestintä. Valvio siirtyy MTV:lle IBM Suomen markkinointi- ja viestintäjohtajan tehtävästä. Yli 15 vuotta IBM:llä työskennellyt Susa Valvio tuo televisioyhtiöön lisää vahvaa mainostajan ja kuluttajan tuntemusta sekä dataohjautuvan sisällön mahdollisuuksien ymmärrystä. Valvion visiona on vahvistaa MTV:n markkinajohtajan asemaa kasvattamalla kanavan luomista ilmiöistä entistä parempia mahdollisuuksia myös mainostajille.