Nortal kasvatti liikevaihtoaan ja voittoaan

Monikansallinen liiketoiminnan ja IT-alan konsultti ja ohjelmistotoimittaja Nortal kasvatti vuonna 2017 yhteenlaskettua liikevaihtoaan 11 prosenttia 48,3 miljoonaan euroon ja käyttökatettaan (EBITDA) 2 prosenttia 5,3 miljoonaan euroon. Suomessa yhtiö menestyi myös hyvin ja kasvatti toimintaansa useissa asiakasryhmissä.

”Suomen talouskehitys näkyi selkeästi myös Nortalissa. Vahvistimme useita osaamisalueitamme uusilla rekrytoinneilla ja voitimme useita uusia merkittäviä asiakkuuksia prosessi- ja palveluteollisuudesta, julkishallinnosta, telekommunikaatioalalta sekä myynnin ja markkinoinnin automaatioratkaisuista. Toimitimme ensimmäiset ratkaisut myös terveydenhoitopuolelle Suomessa ja siltä alalta odotan merkittävää kasvua”, kertoo Nortal-konsernin kaupallinen johtaja ja Nortal Oy:n toimitusjohtaja Harri Koponen.

Nortal kasvoi vakaasti ja teki vahvaa tulosta lähes kaikilla toimintamarkkinoillaan vuonna 2017. Vahvinta kasvu oli Yhdysvalloissa, Suomessa ja Virossa, joiden asiakaskanta kasvoi toimintavuoden aikana voimakkaasti.

”Kokonaisuutena vuosi 2017 oli Nortalille kasvuun keskittyvien investointien vuosi, jonka aikana otimme eri alueilla useita kehitysaskeleita”, kommentoi Nortalin perustaja ja toimitusjohtaja Priit Alamäe ja jatkaa: ”Perustimme uuden tytäryhtiön Yhdysvaltoihin, aloitimme uuden, paikallisille asiakkaille palveluja tuottavan yrityksen Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa, sekä laskimme laajentumisemme tehostamiseksi liikkeelle 15 miljoonan euron velkakirjat.”

Vuoden 2018 ensimmäisellä vuosipuoliskolla Nortal kasvoi 25 prosenttia verrattuna vuoden 2017 vastaavaan ajanjaksoon ja yritys odottaa vastaavaa kasvua myös loppuvuodelta. Viime vuoden aikana Nortal kasvatti huomattavasti myös työntekijämääräänsä ja vuoden 2018 loppuun mennessä yrityksessä tulee työskentelemään yli 800 asiantuntijaa.

”Olemme nyt esittelemässä strategia-, muutos- ja teknologia-alan osaamistamme uusilla markkinoilla, joissa odotuksemme ovat korkealla. Tavoitteenamme on myös turvata asemamme nykyisillä markkinoillamme entistä vahvemmin”, kertoo Alamäe ja lisää: ”Rekrytointien laajentaminen vastaamaan tämänhetkisiä tarpeitamme on ollut yksi suurimmista haasteista sisäisesti ja tämä jatkuu myös seuraavassa kasvuvaiheessamme. Yksi vuoden 2017 ylpeydenaiheistamme on yhteistyön laajentaminen Yhdysvaltojen suurimpiin kuuluvan teleoperaattorin kanssa. Odotamme vahvaa kasvua Yhdysvalloissa myös vuoden 2018 aikana.”

Voimakasta kasvua ja uusia asiakkuuksia myös Suomessa

Nortalin vuoden 2017 merkittäviin hankkeisiin kuuluivat Suomen verohallinnolle tehdyn itsepalveluportaalin onnistunut julkistus sekä lisääntynyt tehokkuuden vahvistamiseen tähtäävä yhteistyö suomalaisten ja ruotsalaisten kansainvälisten teollisuusyritysten kanssa.

”Suomen suotuisa talouskehitys näkyi voimakkaasti myös Nortalissa. Kehitimme toimintaamme usealla osa-alueella ja vakuutimme osaamisellamme useita uusia merkittäviä asiakkuuksia”, kertoo Nortal-konsernin kaupallinen johtaja ja Nortal Oy:n toimitusjohtaja Harri Koponen ja jatkaa: ”Olemme vahva palvelutoimittaja Suomen prosessi- ja palveluteollisuudessa, julkishallinnossa, telekommunikaatioalalla sekä myynnin ja markkinoinnin automaatioratkaisuissa. Myös terveydenhuollon puolella teimme viime vuonna ensimmäiset asiakastoimitukset.”

Virossa Nortal laajensi yhteistyötään maan veroviranomaisen kanssa uuden sukupolven itsepalvelutyökalun esittelemiseksi vuoteen 2020 mennessä. Kyseinen yhteistyöprojekti vahvistaa Viron valtion kansainvälistä asemaa maailman tehokkaimpana verojen kerääjänä. Vuonna 2017 Nortal myös toteutti sovitussa aikaulussa Viron Työttömyysturvalautakunnalle tehdyn suuren projektin, joka mahdollistaa 200 miljoonan säästöihin lähivuosina tähtäävän työkykyuudistuksen.

Omanissa Nortal aloitti paikallisen Valtiovarainministeriön kanssa merkittävän arvonlisähankkeen ja Työvoimaministeriön kanssa maahanmuuttoprossien automatisointiin tähtäävän projektin.

Vuoden 2017 aikana Nortal julkisti uuden kattavan DataRadar-työkalun tiedonhallintaan. DataRadar tarjoaa laajan yleiskatsauksen ja täysin faktoihin perustuvan tietokartan organisaatioille ja auttaa muuttamaan sääntöihin sopeutumisesta aiheutuvat kustannukset investoinneiksi.

Lisätietoa Nortalista

Nortal on monikansallinen, kuhunkin tarkoitukseen sopivinta informaatioteknologiaa hyödyntävä ja myös itse sitä rakentava liiketoiminnan mahdollistaja. Yhtiö luo asiakkailleen lisäarvoa yhdistämällä strategisen ja liiketoiminnallisen ymmärryksen teknologian avulla tehtävään muutokseen. Nortal luo saumattomia datapohjaisia liiketoimintasovelluksia ja prosesseja niin julkishallinnolle, kuin julkisille ja yksityisille yrityksille Euroopassa, Lähi-idässä, Afrikassa ja Pohjois-Amerikassa. Yhtiön asiakaskuntaan kuuluu maailman johtavia telekommunikaatio-, rahoitus-, teollisuus-, logistiikka- ja terveydenhoitoalan yrityksiä sekä useita valtionhallinnollisia toimialueita verotuksesta ja eläkejärjestelmien ylläpitoon.

Harri Koponen, Kaupallinen johtaja, Nortal AS & Toimitusjohtaja, Nortal Oy
+358 40 192 2464, harri.koponen@nortal.com

Kristiina Pauskar, Viestintäjohtaja, Nortal AS
+372 505 1037, kristiina.Pauskar@nortal.com

"Kokonaisuutena vuosi 2017 oli Nortalille kasvuun keskittyvien investointien vuosi, jonka aikana otimme eri alueilla useita kehitysaskeleita”, kommentoi Nortalin perustaja ja toimitusjohtaja Priit Alamäe.

Huippuosaajien uusi puhujatoimisto luo Suomeen lisää laadukasta puhetta8.11.2018 10:07Tiedote

Suomen puhujatoimistomarkkinaan syntyi uusi toimija, kun alan konkarit perustivat MySpeaker-yhtiön. Uuden puhuja- ja valmennusyhtiön tarkoituksena on kasvattaa laadukkaan puhumisen arvostusta ja kouluttaa suomalaisista yhä mukaansatempaavampia puhujatähtiä. MySpeaker Oy:n johtoryhmän muodostavat nyt Euroopan suurimman puhujayhtiön avaintehtävissä pitkään toimineet Johan Sjöstrand, Susanna Suorsa, Sebastian Wardi ja Olli Bergman sekä bisnesantropologi ja Suomen parhaimmaksi puhujaksi ja juontajaksi nimetty André Noël Chaker.

Näin suomalainen viettelee vaatteilla - Sokos tutki suomalaisten suhdetta pukeutumiseen2.11.2018 14:33Tiedote

Uskomus suomalaisten pukeutumisen pohjautuvan lähinnä käytännöllisiin tuulipukuihin on harhaluulo. Suomalaiset osaavat pukeutua vaihtuvien sääolosuhteiden mukaan, mutta käytännöllinen pukeutuminen on saanut rinnalleen toisen tärkeän elementin - muodikkuuden. Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset tuntevat olevansa tyylikästä kansaa ja tyylillä on meille vahva merkitys.

Radiokanava BusinessFM hakee osavaltakunnallista toimilupaa23.10.2018 11:16Tiedote

Pääkaupunkiseudulta Tampereelle ja Ouluun jo laajentunut, erityisesti hyvästä musiikista ja työuransa kehittämisestä kiinnostuneille kuulijoille suunnattu kotimainen BusinessFM-radiokanava hakee Viestintävirastolta osavaltakunnallista toimilupaa kaudelle 2020-30. Kanava haluaa välittää työ- ja talouselämän arvokasta tietopääomaa ja sen myötä omalta osaltaan edistää suomalaista kansantaloutta nykyisiä kuuluvuusalueitaan laajemmin. BusinessFM kertoo saaneensa hakemukselleen paljon tukea maakunnallisilta päättäjiltä ja mielipidevaikuttajilta.