Nu behövs handling – Snellman höjer producentpriset och satsar på den unika finländska primärproduktionen

Producenterna får en möjlighet till något bättre

Finländarna uppskattar rent kött som producerats i Finland. Snellmans produktionskedja är transparent med omsorg om djurens välmående, en ständig minskning av miljöpåverkan och en väldokumenterad kedja. Denna uppskattning ska synas i hela produktionskedjan, ända fram till producentgårdarna. Under de senaste två åren har dock lönsamheten varit svag, speciellt inom grisproduktion och investeringarna på gårdarna har varit begränsade.

- Snellmans mission är att ge människor möjlighet till det bättre. Det här omfattar förutom produkterna också alla parter i produktionskedjan. Genom att höja producentpriset vill vi se till att familjegårdarna har möjlighet att utveckla sin verksamhet, så att en köttproduktion av högsta kvalitet fortsätter i Finland även i framtiden, säger Snellmans Köttförädlings vd Roland Snellman.

Genom prissättningen uppmuntras producenterna också att investera i utvecklingen av djurens välmående. För fria grisningar betalas ett tilläggspris på 5 €/gris och det träder i kraft i början av år 2019.

- Den finländska köttproduktionskedjan sysselsätter direkt och indirekt en betydande andel finländare. Vi vill bevara detta också för kommande generationer. Vi får verkligen vara stolta över den finländska primärproduktionen och det vill vi också visa, säger Roland Snellman.

Roland Snellman, vd, Snellmans Köttförädling Ab
044-7966365, roland.snellman@snellman.fi

Roland Snellman leder Snellmans Köttförädling.   Foto:Rami Lehtola.
Roland Snellman leder Snellmans Köttförädling. Foto:Rami Lehtola.

Snellmans Köttförädling Ab är ett familjeföretag från Jakobstad som har tillverkat högklassiga kött- och charkprodukter i över 65 år. Företaget tillverkar sina produkter utgående från principer som de inte ger avkall på, hög kötthalt och inga onödiga tillsatsämnen. På fabriken i Jakobstad arbetar ca 900 personer. Snellmans Köttförädling har ett nära samarbete med ca 2000 gris- och nötköttsproducenter.
Med hjälp av kvalitetsprogrammet Lantgårdens Bästa och den yrkesskicklighet som finns hos producenterna på de finländska familjegårdarna garanterar företaget bästa möjliga råvara i den GMO-fria produktionskedjan. Snellmans Köttförädling Ab ingår i livsmedelskoncernen Snellman Ab.