Nuorten mielenterveys heikkeni pandemian aikana – terveyden lukutaidon ja opettajien tuen merkitys kasvoi

Koronapandemia on tuonut monenlaisia haasteita – etenkin nuorten mielenterveydelle. WHO-Koululaistutkimukseen (HBSC Finland) perustuvissa aineistoissa tarkasteltiin nuorten mielenterveyttä ennen (2018) ja jälkeen (2022) pandemian.
Tutkimuksessa tunnistettiin neljä mielenterveysprofiilia, joista yksi edusti hyvää ja loput heikompaa mielenterveyttä. Profiilit perustuivat suomalaisten 11-, 13- ja 15-vuotiaiden nuorten itse raportoimiin psyykkisiin oireisiin (esimerkiksi alakuloisuus), somaattisiin oireisiin (esimerkiksi päänsärky), elämään tyytyväisyyteen, yksinäisyyteen ja ongelmalliseen sosiaalisen median käyttöön.
Hyvää mielenterveyttä edustavaan profiiliin kuului ensimmäisessä otoksessa lähes puolet (44 %), mutta toisessa otoksessa enää reilu kolmannes (37 %) tutkituista nuorista.
– Hieman pienempi osa nuorista kuului tähän terveempään profiiliin toisessa otoksessa, mikä viittaa siihen, että nuorten mielenterveys on heikentynyt pandemian aikana, väitöskirjatutkija Jasmine Gustafsson kertoo.
Nuori tarvitsee tukea ja toimintansa seuraamista
Tutkimuksessa selvitettiin myös mielenterveysprofiilien yhteyksiä erilaisiin terveyteen liittyviin tekijöihin. Toisessa otoksessa parempaa koettua terveyden lukutaitoa eli kykyä hankkia, ymmärtää ja soveltaa terveyteen liittyvää tietoa raportoineet nuoret kuuluivat todennäköisemmin hyvää mielenterveyttä edustavaan profiiliin. Ensimmäisessä otoksessa kyseinen yhteys ei ollut merkitsevä.
Lisäksi korkeampi koettu opettajalta saatu sosiaalinen tuki eli oppilaan kokemus muun muassa siitä, että opettaja hyväksyy hänet sellaisenaan, oli vahvemmin yhteydessä terveempään mielenterveysprofiilin toisessa otoksessa.
Molemmissa otoksissa heikompiin terveysprofiileihin kuuluvat nuoret raportoivat muun muassa heikompaa äidin valvontaa eli esimerkiksi sitä, kuinka paljon lapsi kokee äitinsä tietävän, mitä lapsi tekee vapaa-ajallaan ja kenen kanssa hän viettää aikaa.
Pandemian seurauksena on kehittynyt uusia mahdollisuuksia digitaaliseen vuorovaikutukseen. Aikaisemmin on osoitettu, että nuorten positiiviset verkkokokemukset ovat saattaneet vähentää yksinäisyyden kokemuksia pandemian aikana. Tässä tutkimuksessa intensiivisempää verkkoviestintää raportoivat nuoret kuuluivat kuitenkin todennäköisemmin heikompaan mielenterveysprofiilin.
– Tuloksia tulkitessa on kuitenkin huomioitava tarkastelun poikkileikkauksellinen luonne. Tuloksemme eivät sovellu esimerkiksi päättelemään, voiko intensiivisempi verkkoviestintä johtaa heikompaan mielenterveyteen vai heikompi mielenterveys intensiivisempään verkkoviestintään, muistuttaa Gustafsson.
Kielellisiin vähemmistöryhmiin kuuluvilla suuremmat mielenterveysriskit
Yllättävä havainto tutkimuksessa oli se, että nuoret, joiden opetuskielenä oli suomen sijaan ruotsi, kuuluivat todennäköisemmin heikompaan mielenterveysprofiiliin. Useissa aikaisemmissa tutkimuksissa suomenruotsalaisilla on osoitettu olevan parempi hyvinvointi kuin suomenkielisillä suomalaisilla.
– Näin ollen tutkimustuloksemme kehottaa kiinnittämään enemmän huomiota myös ruotsinkielisiin suomalaisiin nuoriin ja heidän hyvinvointiinsa. Kielelliseen vähemmistöryhmään kuuluvien nuorten lisäksi tutkimuksemme korostaa myös vanhempien ja yksinhuoltajataloudessa asuvien nuorten mahdollisia mielenterveysriskejä, pohtii Gustafsson.
Alkuperäinen tutkimusjulkaisu
Gustafsson, J., Lyyra, N., Jasinskaja-Lahti, I., Simonsen, N., Lahti, H., Kulmala, M., Ojala, K., & Paakkari, L. (2023). Mental health profiles of Finnish adolescents before and after the peak of the COVID-19 pandemic. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 17(1), 54. https://doi.org/10.1186/s13034-023-00591-1
Lisätietoa
Jasmine Gustafsson
Väitöskirjatutkija
Helsingin yliopisto, Folkhälsanin tutkimuskeskus, Jyväskylän yliopisto
jasmine.g.gustafsson@helsinki.fi
+358 504126881
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Laura-Maija Suur-Askolaviestinnän asiantuntija
Puh:+358505628202laura-maija.m.a.suur-askola@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitöstutkimuksen mukaan ryhmälauluopetus edistää nuorten hyvinvointia kehollisuuden ja hengitystietoisuuden kautta9.5.2025 09:48:03 EEST | Tiedote
Ryhmälauluopetus voi vahvistaa nuorten itsetuntoa, lievittää stressiä ja vähentää sosiaalista ahdistusta, todetaan FM, MuM Mari Koistisen musiikkikasvatuksen väitöstutkimuksessa.
Viisaus ei ole pelkkää tietämistä8.5.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Uusi tutkimus haastaa arkikäsitykset viisaudesta. Toisin kuin usein ajatellaan, pelkkä tieto ei tee ihmistä viisaaksi.
Pyöräillen vai vanhempien kyydillä kouluun? Vanhempien liikunnallisuus ja lyhyet matkat edistävät aktiivista kulkemista8.5.2025 06:30:00 EEST | Tiedote
Koulumatkojen kulkeminen aktiivisesti, esimerkiksi pyöräillen tai kävellen, on vähentynyt merkittävästi, osoittaa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan pitkittäistutkimus. Tutkimuksessa verrattiin 1980-luvulla koulua käyneiden koulumatkaliikkumista heidän lastensa koulumatkaliikkumiseen 2010-luvun lopulla. Vanhempien rooli on tärkeä, sillä heidän liikunnallisuutensa vaikuttaa myönteisesti lasten aktiiviseen koulumatkaliikkumiseen.
Uudet professorit esittäytyivät juhlaluennoilla 7.5.20257.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston uudet professorit esittäytyivät keskiviikkona 7.5.2025. Juhlaluentonsa pitivät taloustieteen professori Mika Haapanen, kognitiivisen neurotieteen professori Piia Astikainen, kansainvälisen kehitystutkimuksen professori Tiina Kontinen sekä aivojen kehityksen professori Jan Kujala.
Tuoretta professoria Miriam Nokiaa kiehtoo muistin hermostollinen perusta7.5.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala on nimittänyt Miriam Nokian psykologian professorin tehtävään. Professuurin erityisalana on käyttäytymisen muutoksen taustalla olevat, erityisesti keskus- ja autonomisen hermoston perusmekanismit.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme