Nykyinen esitys sähkönsiirtomaksuista ei takaa kuluttajille kohtuullisia hintoja

Kuluttajan ja sähkönkäyttäjän kannalta hallituksen esitys sähkön siirtohintojen kohtuullistamisesta on jäämässä jälleen pannukakuksi. Esitys jättää edelleen sähkönsiirron kuluttajahintoihin liian suuria korotusmahdollisuuksia. Kuluttajaliitto vaatii muutoksia alijäämän perimiskausiin sekä vuotuiseen korotuskattoon.

"Esitys on oikeansuuntainen, mutta aivan liian kosmeettinen", toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Takuita kuluttajan maksamien sähkön siirtohintojen laskusta ei esityksen myötä ole luvassa. Päinvastoin, sähkönkäyttäjän laskussa saattaa odottaa ikäviä yllätyksiä tulevina vuosina. Kuluttajaliiton näkemyksen mukaan esityksessä on kaksi keskeistä asiaa, joita tulee tarkastella erityisen kriittisesti.

Sähköyhtiöt saisivat esityksen mukaan veloittaa asiakkailtaan alijäämää sähkönsiirtomaksuina takautuvasti nykyistä pidempään. Esityksessä ehdotetaan jopa alijäämän tasoitusjakson pidentämistä painavasta syystä yhdestä kaudesta kahteen. "Tasoituskauden pidentäminen vähentää sähkönkuluttajan turvaa entisestään ja lisää mahdollisuuksia hinnankorotuksiin", Juha Beurling-Pomoell korostaa.

Lisäksi enimmäiskorotuskaton lasku 8 prosenttiin jää edelleen liian suureksi. "Sähkönsiirron vuotuisen korotuskaton tulee olla nykyistä esitystä huomattavasti alhaisempi", Juha Beurling-Pomoell toteaa. "Kuluttajan äänen ylläpitäjänä emme missään nimessä voi hyväksyä nykyistä hallituksen esitystä ilman muutoksia kohti parempaa kuluttajan suojelua hinnankorotuksilta".

Eduskunta sai tammikuussa käsiteltäväkseen esityksen sähkönsiirron uudistuksista ja asia on nyt valiokuntakäsittelyssä.

Epäilyt pesuaineiden kaksoislaadusta tyrmättiin pohjoismaisessa tutkimuksessa23.9.2021 12:21:12 EEST | Tiedote

Kuluttajajärjestöjen toteuttama tutkimus osoitti, että kuluttajilla ei ole aihetta huoleen puhdistustuotteiden kaksoislaadusta pohjoismaissa. Tutkimus paljasti kuitenkin puutteita luvatussa puhdistustehossa, puutteellisia pakkausmerkintöjä, sekä viitteitä haitallisista kemikaaleista. Hankkeessa tutkittiin yhteensä 166 kotitalouksien käyttöön tarkoitettua kodin puhdistusainetta.

Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden selvitys: katse tulevaisuuteen – ruokahävikkiä synnyttävät rutiinit uusiksi innovaatioilla16.9.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliiton, Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden yhteistiedote: Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden toteuttamassa ruokahävikkiselvityksessä kartoitetaan kuluttajakäyttäytymisen muutoksen esteitä ja ajureita. Hallitus on asettanut tavoitteeksi ruokahävikin puolittamisen vuoteen 2030 mennessä. Suurimmat paineet kohdistuvat kuluttajiin, sillä hävikkiä syntyy kotitalouksissa eniten, vuosittain noin 107–137 miljoonaa kiloa. Tuore selvitys osoittaa, että tiedämme enemmän syistä kuin vaikuttavista keinoista kotitalouksien hävikin ratkaisemiseksi.

Problem i telefonförsäljning riskerar att förbli utan förbättringar2.9.2021 09:43:17 EEST | Tiedote

Telefonförsäljning som upplevs störande av konsumenter riskerar att förbli utan reformer, ifall betänkandet av justitieministeriets arbetsgrupp går vidare utan förändringar. Konsumentförbundet varnar om att betänkandet inte innehåller primära åtgärder till att begränsa telefonförsäljning på något sätt. ”Det går emot konsumenternas intressen att inte skärpa regleringen av telefonförsäljning, eftersom majoriteten av konsumenterna upplever telefonförsäljning störande för deras privatliv”, betonar Konsumentförbundets generalsekreterare Juha Beurling-Pomoell.

Puhelinmyynnin ongelmat uhkaavat jäädä vaille parannuksia2.9.2021 09:33:49 EEST | Tiedote

Kuluttajia häiritsevä puhelinmyynti uhkaa jäädä kokonaan vaille uudistuksia, mikäli oikeusministeriön työryhmän mietintö etenee ilman muutoksia. Kuluttajaliitto varoittaa, että mietintö ei sisällä ensisijaisia toimenpiteitä rajoittaa puhelinmyyntiä millään tavalla. "On kuluttajien etujen vastaista olla kiristämättä puhelinmyynnin sääntelyä, sillä valtaosa kuluttajista kokee puhelinmyynnin yksityisyyttään häiritsevänä", painottaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

Esitys sähkön siirtohinnoista jättää kuluttajan kannalta parantamisen varaa21.6.2021 10:26:36 EEST | Tiedote

Tänään käsittelyssä oleva lakiehdotus jättää tulevaisuuteen vielä paljon parannettavaa, ennen kuin kohtuullisemmat sähkön siirtohinnat oikeasti alkavat tuntua kuluttajan lompakossa. Esitys todennäköisesti hyväksyttäneen muutoksitta, jolloin katseet kääntyvät kohti Energiavirastoa, jonka tulisi laskentamallien päivityksen kautta uudistaa siirtoyhtiöiden sallittua tuottoa. Kun markkinatalous ei sähkönsiirtoyhtiöiden kaltaisissa luonnollisissa monopoleissa toimi, on lainsäätäjien ja viranomaisten tehtävä suojella kuluttajien etua.