Nykyinen esitys sähkönsiirtomaksuista ei takaa kuluttajille kohtuullisia hintoja

Kuluttajan ja sähkönkäyttäjän kannalta hallituksen esitys sähkön siirtohintojen kohtuullistamisesta on jäämässä jälleen pannukakuksi. Esitys jättää edelleen sähkönsiirron kuluttajahintoihin liian suuria korotusmahdollisuuksia. Kuluttajaliitto vaatii muutoksia alijäämän perimiskausiin sekä vuotuiseen korotuskattoon.

"Esitys on oikeansuuntainen, mutta aivan liian kosmeettinen", toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Takuita kuluttajan maksamien sähkön siirtohintojen laskusta ei esityksen myötä ole luvassa. Päinvastoin, sähkönkäyttäjän laskussa saattaa odottaa ikäviä yllätyksiä tulevina vuosina. Kuluttajaliiton näkemyksen mukaan esityksessä on kaksi keskeistä asiaa, joita tulee tarkastella erityisen kriittisesti.

Sähköyhtiöt saisivat esityksen mukaan veloittaa asiakkailtaan alijäämää sähkönsiirtomaksuina takautuvasti nykyistä pidempään. Esityksessä ehdotetaan jopa alijäämän tasoitusjakson pidentämistä painavasta syystä yhdestä kaudesta kahteen. "Tasoituskauden pidentäminen vähentää sähkönkuluttajan turvaa entisestään ja lisää mahdollisuuksia hinnankorotuksiin", Juha Beurling-Pomoell korostaa.

Lisäksi enimmäiskorotuskaton lasku 8 prosenttiin jää edelleen liian suureksi. "Sähkönsiirron vuotuisen korotuskaton tulee olla nykyistä esitystä huomattavasti alhaisempi", Juha Beurling-Pomoell toteaa. "Kuluttajan äänen ylläpitäjänä emme missään nimessä voi hyväksyä nykyistä hallituksen esitystä ilman muutoksia kohti parempaa kuluttajan suojelua hinnankorotuksilta".

Eduskunta sai tammikuussa käsiteltäväkseen esityksen sähkönsiirron uudistuksista ja asia on nyt valiokuntakäsittelyssä.

Minska på elräkningen genom att ändra avtalet?8.8.2022 14:38:13 EEST | Tiedote

Konsumentförbundet uppmanar konsumenter att kontrollera sitt eget elavtal innan vintern kommer. Om du inte har förbundit dig till ett avtal för viss tid är det nu ett bra tillfälle att utvärdera om du genom att byta eller ändra elavtalet kan minska på de växande kostnaderna när det gäller elenergi. Att konkurrensutsätta och jämföra priser har en allt större betydelse, då priserna på nya elavtal är rekordhöga och prisskillnaderna dessutom är höga.

Helpotusta sähkölaskuun sopimusta muuttamalla?8.8.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto kehottaa kuluttajia tarkistamaan oman sähkösopimuksensa ennen talven tuloa. Mikäli ei ole sitoutunut määräaikaiseen sopimukseen, on nyt hyvä arvioida voisiko sähkösopimusta muuttamalla saada helpotusta oman talouden menoihin sähköenergian osalta. Kilpailuttamisella on tällä hetkellä entistä suurempi merkitys, kun uusien sähkösopimusten hinta on ennätyksellisen korkealla ja hintaerot suuret.

Myös verottajan otettava ruokahävikki tosissaan8.7.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Hävikkiruokakauppa WeFood lopettaa toimintansa heinäkuussa. Syynä on verottajan linjaus, jonka mukaan kauppa joutuu maksamaan lahjoitettujen tuotteiden myynnistä arvonlisäveroa. Tämä tekee toiminnasta kannattamatonta. Kuluttajaliitto suosittaa hävikkiruokakaupan kaltaisille toimijoille esimerkiksi verohelpotuksia, jotta toiminta olisi kannattavaa ja sopusoinnussa hallitusohjelmaankin kirjattujen hävikin vähentämisen tavoitteiden kanssa.