Nykyinen esitys sähkönsiirtomaksuista ei takaa kuluttajille kohtuullisia hintoja

Kuluttajan ja sähkönkäyttäjän kannalta hallituksen esitys sähkön siirtohintojen kohtuullistamisesta on jäämässä jälleen pannukakuksi. Esitys jättää edelleen sähkönsiirron kuluttajahintoihin liian suuria korotusmahdollisuuksia. Kuluttajaliitto vaatii muutoksia alijäämän perimiskausiin sekä vuotuiseen korotuskattoon.

"Esitys on oikeansuuntainen, mutta aivan liian kosmeettinen", toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Takuita kuluttajan maksamien sähkön siirtohintojen laskusta ei esityksen myötä ole luvassa. Päinvastoin, sähkönkäyttäjän laskussa saattaa odottaa ikäviä yllätyksiä tulevina vuosina. Kuluttajaliiton näkemyksen mukaan esityksessä on kaksi keskeistä asiaa, joita tulee tarkastella erityisen kriittisesti.

Sähköyhtiöt saisivat esityksen mukaan veloittaa asiakkailtaan alijäämää sähkönsiirtomaksuina takautuvasti nykyistä pidempään. Esityksessä ehdotetaan jopa alijäämän tasoitusjakson pidentämistä painavasta syystä yhdestä kaudesta kahteen. "Tasoituskauden pidentäminen vähentää sähkönkuluttajan turvaa entisestään ja lisää mahdollisuuksia hinnankorotuksiin", Juha Beurling-Pomoell korostaa.

Lisäksi enimmäiskorotuskaton lasku 8 prosenttiin jää edelleen liian suureksi. "Sähkönsiirron vuotuisen korotuskaton tulee olla nykyistä esitystä huomattavasti alhaisempi", Juha Beurling-Pomoell toteaa. "Kuluttajan äänen ylläpitäjänä emme missään nimessä voi hyväksyä nykyistä hallituksen esitystä ilman muutoksia kohti parempaa kuluttajan suojelua hinnankorotuksilta".

Eduskunta sai tammikuussa käsiteltäväkseen esityksen sähkönsiirron uudistuksista ja asia on nyt valiokuntakäsittelyssä.

Paciuksenkatu 19

Hukkuuko maailma muoviin? - Kansainvälisenä kuluttajien oikeuksien päivänä vähennetään muovijätettä15.3.2021 17:29:54 EET | Tiedote

On arvioitu, että muovimateriaalien virta valtameriin kolminkertaistuu vuoteen 2040 mennessä, mikäli merkittäviä innovaatioita ja muutoksia politiikassa tai ihmisten käyttäytymisessä ei tapahdu. Muoviongelma on globaali ongelma, joka koskettaa tavalla tai toisella kaikkia maailman kuluttajia. 15.3. kansainvälisenä kuluttajan oikeuksien päivänä kuluttajajärjestöjen maailmanlaajuinen, yhteinen teema onkin muovijätteen vähentäminen.

Kuluttajaliitto selvitti huijaussoitto-ongelman laajuutta – jopa miljoonia huijaussoittoyrityksiä suomalaisten puhelimiin kuukausittain29.1.2021 14:50:26 EET | Tiedote

Lähes jokaisen puhelimeen on viime aikoina kilahtanut puhelu tuntemattoman oloisesta numerosta tai erikoisella maakoodilla. Kuluttajaliitto kysyi puhelinoperaattoreilta huijaussoitoista ja vastaukset paljastivat ongelman laajuuden. Kuukausittain estetään jopa miljoonia huijaussoittoja. Mutta miten tulee toimia, kun saa huijaussoiton?