Ohjelmistoala tekee historiaa: ”Meillä on Juniorirekry-tapahtumassa yli 800 osallistujaa, joista ylivoimainen enemmistö on naisia!”

Ohjelmistoalan suurin haaste on uusien osaajien löytäminen. ”Tarve on huutava ja toivomme, että Juniorirekry-tapahtumassa mahdollisimman moni koodari-junnu kohtaa tulevan työnantajansa – edellytykset ovat erinomaiset”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan tapahtuma menee varmuudella historiaan: ”Tuskin koko universumista löytyy isoa IT-rekrytapahtumaa, jossa miehet olisivat olleet pieni vähemmistö.” Yrityksiä kaivataan mukaan lisää, vaikka ”23 yritystä on mainio alku.”

Katja Ahonen urakoi itsensä yliopiston tietotekniikka-linjalle ja kohti ohjelmistoalaa lastenhoidon ohessa suorittamillaan opinnoilla.

Lehdistötiedote 11.05.2022

Ohjelmistoala tarvitsisi heti yli 10 000 uutta työntekijää. Valtavan koodaripulan helpottamiseen tarvitaan kipeästi uusia osaajia. Suuri Juniorirekry-tapahtuma yhdistää kerralla yli 800 osallistujaa ja 23 uusia työntekijöitä etsivää ohjelmistoyritystä. Tapahtuman järjestävän Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha pitää Juniorirekryä tärkeänä askeleena.

”Meidän on toimialana saatava aivan uutta vauhtia junioriosaajien työllistymiselle. On aivan selvää, etteivät esimerkiksi nuori opiskelija tai itseopiskellut alanvaihtaja voi olla valmiita senioriosaajia. ’Ilman junnuja ei ole sennuja’ on lentävä lauseemme, joka meidän pitää saada yhä useampi ohjelmistoyritys ymmärtämään. 23 yritystä on mainio alku tässä tapahtumassa, mutta jos nyt olisi tarjolla 800 senioriosaajaa, mukaan tulisi yrityksiä kymmenkertainen määrä”, arvioi Roiha.

Juniorirekry on Roihan suureksi iloksi myös vahva viesti ohjelmistoalan muutoksesta.

”Meillä on Juniorirekry-tapahtumassa yli 800 osallistujaa, joista ylivoimainen enemmistö on naisia! Tuskin koko universumista löytyy isoa IT-rekrytapahtumaa, jossa miehet olisivat olleet pieni vähemmistö. Tästä on suuri ansio Mimmit koodaa -ohjelmallamme, joka on tempaissut mukaan jo tuhansia ja tuhansia naisia. Heistä yhä useampi pyrkii nyt tosissaan töihin ohjelmistoalalle, haaveista ollaan tekemässä totta. Ohjelmistoala muuttuu ja hyvään suuntaan”, kiittää Roiha.

Naiset eivät ujostele: Miehiä korkeampi palkkatoive

Juniorirekryn ilmoittautumisen yhteydessä toteutettiin kysely, joka tuotti erittäin mielenkiintoisia tuloksia. Miesten palkkatoiveet ovat perinteisesti olleet naisten toiveita korkeampia – eivät enää.

”Oli iloinen yllätys, että naisten palkkatoiveet sekä harjoittelun että ensimmäisen työpaikan osalta olivat jonkin verran miesten toiveita korkeampia. Tätä osin selittää se, että naisten joukossa on runsaasti alanvaihtajia, joilla on aiemman kokemuksensa perusteella jo terve kuva arvostaan työmarkkinoilla. Silti on ennen kaikkea aivan loistavaa, että naiset eivät palkkatoiveissa ujostele, vaan ohjelmistoalalle on luvassa myös parantuvaa palkkatasa-arvoa”, iloitsee Roiha.

Ohjelmisto- ja e-business ry:n puolesta Mimmit koodaa -ohjelmaa vetävä Milja Köpsi on vähintään yhtä tyytyväinen.

”Olen itse todella onnellinen, koska tässä nähdään Mimmit koodaa -ohjelman neljän vuoden työn konkreettinen tulos. Juniorirekryssä on mukana pyöreästi 600 naista, ’mimmiä’ jotka hakevat ensimmäistä työpaikkaa. Mahtavaa, että Mimmit koodaa -ohjelma on voinut olla mukana muutoksessa”, painottaa Köpsi.

Fiksu yritys tarjoaa junioreilleen vahvan tuen

Kyselyyn vastanneiden 400 ihmisen vastaukset muodostavat ainutlaatuisen aineiston. Viesti työnantajille on selvä: Tukea oppimiseen ja kasvuun toivotaan ja sen puutetta pelätään. Vastaajista löytyy upeita tarinoita, kuten jyväskyläläisen Katja Ahosen urakointi kohti ohjelmistoalaa.

”Koodaus on tosi mielenkiintoista, tykkään ongelmanratkaisusta ja haluan todella alalle. Olin kiinnostunut jo pitkään, mutta vanhempainvapaalla laitoin kaiken peliin. Minulla oli aiempi AMK-tutkinto teollisesta muotoilusta, joten jos saisin erinomaiset arvosanat vapaan yliopiston tenteistä, oli mahdollisuus päästä yliopistoon maisteriohjelmaan. Pusersin sitten lastenhoidon ohessa ne erinomaiset tenttitulokset, ja minusta tulee siksi vielä tietotekniikan maisteri.”

”Tulevalta työnantajalta toivon tukea ja ymmärrystä, että vasta työkokemus antaa valmiudet, joihin opinnot eivät vielä riitä. Siksi harjoittelupaikka on ensimmäinen tavoitteeni”, kertoo Ahonen.

Juniorirekry ei nimenä viittaa ihmisen ikään, vaan vielä puuttuvaan kokemukseen alalta. Sari Hietanen on loistava esimerkki siitä, miten alanvaihto houkuttaa jo pitkän uran tehneitäkin.

”Olen ollut pankkialalla 40 vuotta, ja nyt toivon vain pääseväni junnuna ohjelmistoalalle! Minulla on hyvä tausta myös esimiestyöstä, joten Scrum Master on haaveeni. Pankissa ketterät menetelmät käytössä, niin siihen liittyen asiat ovat tuttuja. CGI:n kanssa on jo puhuttu, heitä kiinnostaa pitkä pankkiurani yhdistettynä koodausopintoihini”, avaa tarmokas Hietanen.

”Pelkoja? Ei minulla sellaisia ole. Olen sen ikäinen, että uskallan sanoa, että ’näytä mulle, en osaa vielä…’ En lähde soveltamaan! En tiedä miksi pitäisi pelätä – askel on vaan otettava jonain päivänä!”

Juniorirekry -tapahtuma järjestetään keskiviikkona 11.5.2022 klo 9–15 (online).

Rasmus Roiha,Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Milja Köpsi, Mimmit koodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Katja Ahonen, opiskelija, 044 042 4672, katja.ahonen@gmx.com

Sari Hietanen, opiskelija, 044 023 6636, sala.hietanen@gmail.com

”Meillä muhii mielenterveyden aikapommi” – Ohjelmistoala herännyt koko Suomen ongelmaan: ”On kysyttävä, pitääkö meidän palata toimistoille?”2.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielenterveysongelmat ovat kasvava ongelma jopa vapaista työoloistaan tunnetulla ohjelmistoalalla. ”Heikentynyt mielenterveys vie informaatio- ja viestintäalalla työkyvyttömyyseläkkeelle jo kymmeniä työntekijöitä vuodessa. Tämä tarkoittaa, että ongelmista kärsiviä on alalla vähintään satoja”, kertoo Varman asiantuntijalääkäri Tiia Reho. ”Tilanne on hälyttävä ja meidän on ryhdyttävä toimiin. Ihmiset tarvitsevat yhteisöllisyyttä ja siksi on kysyttävä, pitääkö meidän oikeasti palata toimistoille ainakin osittain?”, pohtii Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Olemme valmentaneet jo satoja naisia… Tavoitteemme on naisten oma teknologiayritys” – Mimmit koodaa -palkinto 2022 Susanna Kyllöselle22.4.2022 12:16:14 EEST | Tiedote

Mimmit koodaa -palkinnon 2022 on voittanut Susanna Kyllönen merkittävistä ansioistaan naisten innostamisessa ohjelmistoalalle ja tehokkaasta työstä sen hyväksi. ”Susannan käynnistämä Twig the Code -yhdistys on tehnyt erittäin arvokasta työtä, hienoin tuloksin. On tärkeää, että muutkin kuin Mimmit koodaa -ohjelma ponnistelevat samojen isojen tavoitteiden hyväksi”, kiittää Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. ”Koen, että tämä on palkinto kaikille naisille, jotka ovat työhömme osallistuneet”, jakaa Susanna Kyllönen kiitosta eteenpäin.

”Annamme äänen vaiennetuille” – Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu, joka auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja Suomessa ja Tansaniassa9.12.2021 14:31:58 EET | Tiedote

Lähisuhdeväkivallan uhreja auttava Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu 2021. ”Tarjoamme väkivallan uhreille helpon tavan päästä apuun kiinni. Palkinto on meille erittäin arvokas tunnustus ja tärkeää julkisuutta”, kiittää Ainon perustaja Anna Juusela. Palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Aino Chatbotin merkitystä erittäin suurena. ”Aino on mainio osoitus siitä, miten digitaalisuus ja tekoäly voivat auttaa vakavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa”, korostaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Nyt ilmastonmuutoksen kimppuun” – Vuoden Ohjelmistoyrittäjä Sammeli Sammalkorpi luo hankinnoista väylän puhtaaseen bisnekseen9.12.2021 14:17:31 EET | Tiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on Sievon perustajiin kuuluva Sammeli Sammalkorpi. ”Sammeli on rakentanut hankintojen analytiikalla upean yrittäjävetoisen kansainvälistyvän kasvutarinan”, kiittää valinnan tehneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Sievo on viidessä vuodessa kolminkertaistanut liikevaihtonsa jo lähes 20 miljoonaan euroon. ”Luomme datalla asiakkaille merkittävää lisäarvoa. Nyt analytiikkamme mittaa myös ostojen hiilijalanjäljen”, kertoo Sammalkorpi Sievon uudesta suunnasta.

”Milja on tärkeä koko ohjelmistoalalle” – Vuoden Tivi-vaikuttaja 2021 on Milja Köpsi, Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä ja pysäyttämätön luonnonvoima3.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on valittu Vuoden Tivi-vaikuttajaksi. ”Olemme todella iloisia Miljan ja koko ohjelmistoalan puolesta. Miljan työ on ollut ratkaisevan tärkeää Mimmit koodaa -ohjelman kasvulle ohjelmistoyritysten muutosvoimaksi”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan Köpsi ei ole onnistunut vain omalla persoonallaan innostamaan tuhansia naisia mukaan. ”Milja on ollut keskeinen voima myös yritysten saamisessa mukaan ja muutoksen aikaansaamiseksi alalla.”