Oikeus ilmalämpöpumpun asentamiseen parvekkeelle ei ole itsestäänselvyys

Ennakkopäätöksessä osakkaalla oli oikeus sijoittaa ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö huoneistoon kuuluvalle parvekkeelle. Aiemmin vakiintuneen tulkinnan mukaan läpivientien tekeminen ulkoseinään merkitsi aina sitä, että muutostyö ulottuu huoneiston ulkopuolelle. Huoneiston ulkopuolisiin muutostöihin vaaditaan lain mukaan taloyhtiön lupa.

Ennakkopäätöksessä läpivienti huoneistoparvekkeelle tulkittiin huoneiston sisäpuoliseksi muutostyöksi, eikä yhtiöllä siten ollut automaattista oikeutta kieltää ilmalämpöpumpun asentamista. Lakimies Lindberg haluaa muistuttaa, että ennakkopäätöksessä todetaan kuitenkin myös, että muutostyöoikeus ei edelleenkään ole ehdoton. Asia on aina ratkaistava tapauskohtaisesti sen perusteella, aiheutuuko ilmalämpöpumpun asennuksesta haittaa yhtiölle tai muille osakkaille. Puhelinneuvonnassamme kuuluu paljon virhetulkintoja siitä, että oikeus asentaa ilmalämpöpumppu huoneistoparvekkeelle on itsestäänselvyys, jatkaa Lindberg.

Osakkeenomistajalla on muutostyöoikeus osakashallinnassa olevissa tiloissa. Huoneistoon kuuluva parveke on lähtökohtaisesti osakkeenomistajan hallinnassa. Parvekkeella osakkeenomistajan muutostyöoikeus on kuitenkin suppeampi kuin huoneistossa muutoin.

Lindberg muistuttaa, että osakkaan on aina tehtävä etukäteen kirjallinen ilmoitus ilmalämpöpumpun asentamisesta isännöitsijälle tai hallitukselle. Yhtiöllä on edelleen mahdollisuus kieltää asennus, mutta kokonaan kieltäminen on viimeinen vaihtoehto. Asennus huoneistoparvekkeelle voidaan kieltää, jos muutostyötä ei ole ehtoja asettamallakaan mahdollista tehdä ilman, että siitä aiheutuu yhtiölle tai toiselle osakkaalle kohtuutonta haittaa osakkaan siitä saamaan hyötyyn nähden. Tekniset seikat, kuten esim. läpivientien tekeminen ulkoseinärakenteeseen haittaa ja vahinkoja aiheuttamatta sekä kondenssivesien hallinta, ovat arvioinnin pohjalla.

Parvekkeettomien huoneistojen osakkaat tarvitsevat edelleen taloyhtiön luvan ilmalämpöpumpun asentamiseen, sillä muutostyö ulottuu tällöin yleensä huoneiston ulkopuolelle.

Kiinteistöliitto Uusimaa ry:n lakimies, varatuomari Niklas Lindberg puh 09 1667 6280 tai niklas.lindberg(at)ukl.fi
sekä toiminnanjohtaja, varatuomari Mika Heikkilä 050 591 0995 tai mika.heikkila(at)ukl.fi

Kiinteistöliitto Uusimaa ry edustaa yli 12.000 asunto-osakeyhtiötä, joissa asuu yli 800.000 henkilöä. Vastaamme vuosittain noin 10.000 neuvontapuheluun. Lisäksi autamme jäseniämme edunvalvonnan, koulutusten ja muiden asiantuntijapalveluiden kautta.

Täydennysrakentaminen Helsingissä ei kasva nykytoimin23.10.2020 07:00:56 EEST | Tiedote

Asuminen Helsingissä kallistuu hurjaa vauhtia10.9.2020 13:06:33 EEST | Tiedote

Helsinki on ylivoimainen ykkönen 5 vuoden kustannusnousujen tarkastelussa. Kiinteistöverot ja muut kuntakohtaisesti määrittyvät asuinkiinteistön maksut nousivat 2015-2020 yhteensä 18,1 %. Kustannusten kasvu on ylivoimaisesti suurin jo muutenkin kalliissa Helsingissä. Suurista kaupungeista seuraavaksi eniten asuminen kallistui Espoossa 12,0 %:n nousulla. Vantaalla kustannusten nousu jäi 6 %:iin eli alle maan keskiarvon, joka oli 7,2 %.