”Olemme valmentaneet jo satoja naisia… Tavoitteemme on naisten oma teknologiayritys” – Mimmit koodaa -palkinto 2022 Susanna Kyllöselle

Mimmit koodaa -palkinnon 2022 on voittanut Susanna Kyllönen merkittävistä ansioistaan naisten innostamisessa ohjelmistoalalle ja tehokkaasta työstä sen hyväksi. ”Susannan käynnistämä Twig the Code -yhdistys on tehnyt erittäin arvokasta työtä, hienoin tuloksin. On tärkeää, että muutkin kuin Mimmit koodaa -ohjelma ponnistelevat samojen isojen tavoitteiden hyväksi”, kiittää Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. ”Koen, että tämä on palkinto kaikille naisille, jotka ovat työhömme osallistuneet”, jakaa Susanna Kyllönen kiitosta eteenpäin.

Vasemmalta: Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi, Mimmit koodaa -palkinnon 2022 voittanut Susanna Kyllönen Twig the Code -yhdistyksestä, sekä viime vuonna ensimmäisen palkinnon voittanut Eeva-Jonna ”Eevis” Panula. Kuvaus: Mikke Pöyhönen

Lehdistötiedote 22.04.2022

Yli tuhannen naisen verkkoyleisö sai harvinaista herkkua, kun järjestyksessä vasta toinen Mimmit koodaa -palkinto luovutettiin juhlallisesti voittajalle. Viime vuonna palkinnon historiallisen ensimmäisen palkinnon voittanut Eeva-Jonna ”Eevis” Panula luki tämän vuoden voittajalle painavat perustelut.

Susanna Kyllönen on esimerkillään ja työllään innostanut naisia opiskelemaan koodausta. Susanna on paitsi itse osoittanut, että oma-aloitteiset opinnot ovat toimiva reitti hienoon työpaikkaan ohjelmistoalalla, myös käynnistänyt yhdistyksen, joka auttaa muita pystymään samaan. Twig the Code -yhdistys on tärkeä toimija naisten saamiseksi ohjelmistoalalle, ja Susannan merkitys sen perustamiselle ja työlle on ollut täysin keskeinen”, luetteli Panula.

Kyllönen otti palkintonsa vastaan kiittäen itse muita.

”Olen superotettu ja kiitollinen tästä palkinnosta! Koen, että tämä on palkinto kaikille naisille, jotka ovat työhömme osallistuneet. Ei yksin minulle, vaan koko yhdistykselle, kaikille aktiiveille ja osallistujille – heille myös”, hehkutti Kyllönen onnellisena.

Hyvien sponsoreiden ja yhteistyökumppaneiden kuten mm. Andersin, Ambientian, Goforen ja Reaktorin avulla on saatu paljon aikaan.

”Olemme valmentaneet jo satoja naisia. Tarjoamme oppia myös tytöille, keväällä on tulossa vielä isoja tapahtumia. Työmme tulokset ovat konkreettisia”, kertoo tyytyväinen voittaja.

Itse monin tavoin palkittu Mimmit koodaa -ohjelma on innostanut ohjelmistoalan pariin jo lähes 10 000 naista. Ohjelmaa vetävä Milja Köpsi on erittäin iloinen, että työtä tekevät yhä useammat.

”On tärkeää, että muutkin kuin Mimmit koodaa -ohjelma ponnistelevat samojen isojen tavoitteiden hyväksi. Palkinnolla luomme uusia esikuvia, jollainen Susanna ehdottomasti on”, kiittää Köpsi.

Ensin junioriksi ja sitten senioriksi – esimerkin voima

Kyllösen oma tarina koodaamiseen ryhtymisestä on sekä koskettava että esimerkillinen.

”Kun äitini sairastui Alzheimeriin, halusin sekä haastetta omille aivoilleni että osaamisen, jolle riittää kysyntää. Mentori auttoi alkuun. Olen kiitollinen ja haluan auttaa muita”, kertoo Kyllönen.

Mimmit koodaa -ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha korostaa, että Kyllönen on hieno esimerkki sekä alalle pyrkiville, siellä eteneville että yrityksille.

”Ohjelmistoala kaipaa uusia osaajia, naiset ovat meille valtava voimavara. Susanna on itse opiskellut perustaidot, päässyt niiden avulla juniorikoodariksi – ja ylenee nyt ohjelmistokehittäjäksi Mehiläisellä. Susanna on loistava esimerkki myös yrityksille, että naisiin kannattaa panostaa”, kiittää Roiha.

Kyllönen itse työskentelee paitsi leipätyössään Mehiläisen IT-kehittäjänä, myös unelman hyväksi.

”Tavoitteemme on naisten oma teknologiayritys. Työtä on paljon, mutta miksi ei?”, kysyy Kyllönen.

Mimmit koodaa -ohjelman toiminta ja tapahtumat murtavat aktiivisesti myyttiä, että koodaaminen ja muut ohjelmistokehitykseen liittyvät työt olisivat vain miehille ja matemaattisesti lahjakkaille.

Ohjelman pitkäaikaisena tavoitteena on antaa tuleville sukupolville tasa-arvoinen mahdollisuus opiskella ja menestyä IT-alalla sukupuolesta riippumatta. Mimmit koodaa on voittanut mm. Euroopan unionin tasa-arvopalkinnon ja siihen on liittynyt jo lähes 10 000 naista. Ohjelmaa johtaa Ohjelmisto- ja e-business ry.

Huhtikuun suuressa Mimmit koodaa -verkkotapahtumassa ovat olleet mukana Accenture, Accountor, Aiven, Amazon, Brella, Digia, Ericsson, Fitech, IBM, Islet, Laurea, LUT University, Microsoft, Oura, Schibsted, Siili ja Solita.

Milja Köpsi, Mimmit koodaa -ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Susanna Kyllönen, Twig the Code, Founder, 044 3132989, susanna@twigthecode.com

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Ohjelmistoala tekee historiaa: ”Meillä on Juniorirekry-tapahtumassa yli 800 osallistujaa, joista ylivoimainen enemmistö on naisia!”11.5.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoalan suurin haaste on uusien osaajien löytäminen. ”Tarve on huutava ja toivomme, että Juniorirekry-tapahtumassa mahdollisimman moni koodari-junnu kohtaa tulevan työnantajansa – edellytykset ovat erinomaiset”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan tapahtuma menee varmuudella historiaan: ”Tuskin koko universumista löytyy isoa IT-rekrytapahtumaa, jossa miehet olisivat olleet pieni vähemmistö.” Yrityksiä kaivataan mukaan lisää, vaikka ”23 yritystä on mainio alku.”

”Meillä muhii mielenterveyden aikapommi” – Ohjelmistoala herännyt koko Suomen ongelmaan: ”On kysyttävä, pitääkö meidän palata toimistoille?”2.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielenterveysongelmat ovat kasvava ongelma jopa vapaista työoloistaan tunnetulla ohjelmistoalalla. ”Heikentynyt mielenterveys vie informaatio- ja viestintäalalla työkyvyttömyyseläkkeelle jo kymmeniä työntekijöitä vuodessa. Tämä tarkoittaa, että ongelmista kärsiviä on alalla vähintään satoja”, kertoo Varman asiantuntijalääkäri Tiia Reho. ”Tilanne on hälyttävä ja meidän on ryhdyttävä toimiin. Ihmiset tarvitsevat yhteisöllisyyttä ja siksi on kysyttävä, pitääkö meidän oikeasti palata toimistoille ainakin osittain?”, pohtii Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Annamme äänen vaiennetuille” – Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu, joka auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja Suomessa ja Tansaniassa9.12.2021 14:31:58 EET | Tiedote

Lähisuhdeväkivallan uhreja auttava Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu 2021. ”Tarjoamme väkivallan uhreille helpon tavan päästä apuun kiinni. Palkinto on meille erittäin arvokas tunnustus ja tärkeää julkisuutta”, kiittää Ainon perustaja Anna Juusela. Palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Aino Chatbotin merkitystä erittäin suurena. ”Aino on mainio osoitus siitä, miten digitaalisuus ja tekoäly voivat auttaa vakavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa”, korostaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Nyt ilmastonmuutoksen kimppuun” – Vuoden Ohjelmistoyrittäjä Sammeli Sammalkorpi luo hankinnoista väylän puhtaaseen bisnekseen9.12.2021 14:17:31 EET | Tiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on Sievon perustajiin kuuluva Sammeli Sammalkorpi. ”Sammeli on rakentanut hankintojen analytiikalla upean yrittäjävetoisen kansainvälistyvän kasvutarinan”, kiittää valinnan tehneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Sievo on viidessä vuodessa kolminkertaistanut liikevaihtonsa jo lähes 20 miljoonaan euroon. ”Luomme datalla asiakkaille merkittävää lisäarvoa. Nyt analytiikkamme mittaa myös ostojen hiilijalanjäljen”, kertoo Sammalkorpi Sievon uudesta suunnasta.

”Milja on tärkeä koko ohjelmistoalalle” – Vuoden Tivi-vaikuttaja 2021 on Milja Köpsi, Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä ja pysäyttämätön luonnonvoima3.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on valittu Vuoden Tivi-vaikuttajaksi. ”Olemme todella iloisia Miljan ja koko ohjelmistoalan puolesta. Miljan työ on ollut ratkaisevan tärkeää Mimmit koodaa -ohjelman kasvulle ohjelmistoyritysten muutosvoimaksi”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan Köpsi ei ole onnistunut vain omalla persoonallaan innostamaan tuhansia naisia mukaan. ”Milja on ollut keskeinen voima myös yritysten saamisessa mukaan ja muutoksen aikaansaamiseksi alalla.”