Olli Hakala Turun kauppakamarin edunvalvontapäälliköksi

VTM Olli Hakala on aloittanut Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkönä. Hakala toimii tehtävässään Pauliina Forsmanin vanhempainvapaan sijaisena.

Olli Hakala on 37-vuotias valtiotieteiden maisteri Turusta. Hakala on aikaisemmin työskennellyt muun muassa kiertotalousasiantuntijana Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa ja elinkeinoasiamiehenä Turku Science Parkissa.

Hakalalla on monipuolista kokemusta elinkeinoelämän kehittämisen ja yritysten kansainvälistymisen parissa. Hänen aikaisemmat työtehtävänsä ovat sisältäneet muun muassa Lounais-Suomen kiertotalousliiketoiminnan sekä Euroopan Unionin ja Kiinan välisen yhteistyön kehittämistä.

Kauppakamarissa Hakalan toimenkuvaan kuuluvat edunvalvontaan ja vaikuttamiseen liittyvät tehtävät sekä elinkeinoelämän ja viranomaisten välisen yhteistoiminnan edistäminen. Hän toimii myös kauppa-, matkailu-, kansainvälistymis- ja kuljetusvaliokuntien sihteerinä.

Hakala odottaa työssään eniten kohtaamisia jäsenyritysten kanssa sekä mahdollisuuksia vastata jäsenten esittämiin huoliin ja haasteisiin.

”On tärkeää päästä heti mukaan keskusteluihin yritysten kanssa ja sitä kautta kiinni maakunnan elinkeinoelämän pulssille”, hän sanoo.

Hakala pitää kauppakamarin roolia alueen yritysten yhteisönä ja edunvalvojana erittäin tärkeänä.

”Vaikka kevään aikana toimintaympäristö Suomessa ja maailmalla on muuttunut radikaalisti, ovat suuret linjat ja kehittämishankkeet edelleen ajankohtaisia. Myös kauppakamarin työ yritysten verkottajana ja kouluttajana on erityisen tärkeää poikkeustilanteen jatkuessa”, hän toteaa.

Suomen tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta10.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Tunnin juna Turusta Helsinkiin, Turun kehätien, valtatie 8:n ja valtatien 9:n parantaminen sekä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen ja näihin liittyen Kaarinan läntisen ohikulkutien linjaaminen. Kauppakamarit haluavat tukea omalla listauksellaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.

Varsinaissuomalaiset organisaatiot sote-uudistuksen linjauksista: “Aito halu kehittää kustannustehokkaita tapoja puuttuu”16.6.2020 12:18:33 EESTTiedote

Varsinaissuomalaiset hyvinvointi- ja terveysalan toimijat ovat huolissaan hallituksen viime viikolla julkistamista sote-uudistuksen linjauksista. Toimijat pelkäävät, että laadukas ja kustannustehokas hoito ei toteudu nyt esitetyillä toimilla. Toisaalta vastaajat kiittelevät esityksen selkeyttä ja pitävät isoja tavoitteita ja päämääriä hyvinä. Turun kauppakamari kysyi toimijoiden näkemyksiä linjauksista viime viikon lopulla.

Kauppakamarin Vientijohtajabarometri: Vientiä uhkaa romahdus – Varsinais-Suomessa tilanne odottava30.4.2020 14:00:00 EESTTiedote

Suomen johtavat vientiyritykset ja merkittävät työllistäjät ovat erittäin huolissaan nopeasti kuihtuvasta tilauskannasta ja eri maiden markkinoita vääristävistä tukitoimista sekä syrjivistä kaupanesteistä, protektionismista. Vientiyritykset pelkäävät, että koronakriisin seurauksena vientiä uhkaa romahdus. Tämä selviää tuoreesta kauppakamareiden Vientijohtajabarometristä, johon vastasi yli 328 keskeisen vientiyrityksen toimitusjohtajaa tai viennistä vastaavaa johtajaa kautta Suomen.