Olli Hakala Turun kauppakamarin edunvalvontapäälliköksi

VTM Olli Hakala on aloittanut Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkönä. Hakala toimii tehtävässään Pauliina Forsmanin vanhempainvapaan sijaisena.

Olli Hakala on 37-vuotias valtiotieteiden maisteri Turusta. Hakala on aikaisemmin työskennellyt muun muassa kiertotalousasiantuntijana Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa ja elinkeinoasiamiehenä Turku Science Parkissa.

Hakalalla on monipuolista kokemusta elinkeinoelämän kehittämisen ja yritysten kansainvälistymisen parissa. Hänen aikaisemmat työtehtävänsä ovat sisältäneet muun muassa Lounais-Suomen kiertotalousliiketoiminnan sekä Euroopan Unionin ja Kiinan välisen yhteistyön kehittämistä.

Kauppakamarissa Hakalan toimenkuvaan kuuluvat edunvalvontaan ja vaikuttamiseen liittyvät tehtävät sekä elinkeinoelämän ja viranomaisten välisen yhteistoiminnan edistäminen. Hän toimii myös kauppa-, matkailu-, kansainvälistymis- ja kuljetusvaliokuntien sihteerinä.

Hakala odottaa työssään eniten kohtaamisia jäsenyritysten kanssa sekä mahdollisuuksia vastata jäsenten esittämiin huoliin ja haasteisiin.

”On tärkeää päästä heti mukaan keskusteluihin yritysten kanssa ja sitä kautta kiinni maakunnan elinkeinoelämän pulssille”, hän sanoo.

Hakala pitää kauppakamarin roolia alueen yritysten yhteisönä ja edunvalvojana erittäin tärkeänä.

”Vaikka kevään aikana toimintaympäristö Suomessa ja maailmalla on muuttunut radikaalisti, ovat suuret linjat ja kehittämishankkeet edelleen ajankohtaisia. Myös kauppakamarin työ yritysten verkottajana ja kouluttajana on erityisen tärkeää poikkeustilanteen jatkuessa”, hän toteaa.

Varsinaissuomalaiset yritykset odottavat tulevaa vuotta pelonsekaisin tuntein – koronan aiheuttama talouskriisi ei ole helpottanut3.12.2020 00:05:00 EETTiedote

Turun kauppakamarin jäsenyritysten näkemys sekä hallituksen koronaepidemian hoidon että epidemian aiheuttaman talouskriisin hoidon onnistumisesta on parantunut alkusyksystä. Noin kaksi kolmesta vastaajasta arvioi, että hallitus on onnistunut koronapandemian hoidossa hyvin tai melko hyvin. Talouskriisin hoidon suhteen vastaajat ovat kriittisempiä. Runsas puolet vastaajista on sitä mieltä, että sen hoitamisessa hallitus on onnistunut huonosti tai melko huonosti. Tiedot selviävät kauppakamarin tuoreesta kyselystä.

Koronarajoitukset vaikeuttavat yritysten toimintaa – Varsinais-Suomessa matkailuala erityisen hankalassa tilanteessa16.10.2020 11:15:38 EESTTiedote

Matkustus- ja kokoontumisrajoitusten tiukentaminen, ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset sekä koulujen ja päiväkotien sulkeminen ovat kauppakamarien kyselyyn vastanneiden yritysten mielestä haitallisimmat toimet, joita hallitus voi tehdä koronaepidemian ehkäisemisen nimissä. Nämä kolme rajoitustoimea saivat kaikista eniten mainintoja, kun yrityksiltä kysyttiin haitallisista rajoituksista. Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan jäsenet muistuttavat, että tapahtumatalot, hotellit ja ravintolat tekevät hartiavoimin töitä sen eteen, että asiakkaiden olisi turvallista käyttää palveluja.

Väyläviraston suppea hankearviointi ei tee oikeutta tunnin junalle9.10.2020 14:34:42 EESTTiedote

Väylävirasto julkisti torstaina 8.10. hankearvioinnin Helsingin ja Turun välisestä nopeasta junayhteydestä. Hankearviointi on ratalain mukainen pakollinen toimenpide. Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Olli Hakala arvioi selvityksen antavan liian kapean kuvan kokonaisuudesta. Selvityksessä ei huomioida tunnin junan olennaisia hyötyjä, jotka tulevat esimerkiksi yhtenäisen työssäkäyntialueen ja maankäytön uusien mahdollisuuksien kautta.

Suomen tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta10.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Tunnin juna Turusta Helsinkiin, Turun kehätien, valtatie 8:n ja valtatien 9:n parantaminen sekä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen ja näihin liittyen Kaarinan läntisen ohikulkutien linjaaminen. Kauppakamarit haluavat tukea omalla listauksellaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.