Omakotiliitto esittää: kotitalousvähennystä nostamalla talous käyntiin

Suomen hallitusohjelmassa syksyllä 2019 kotitalousvähennyksen ehtoja tiukennettiin sekä euromääräisen kotitalousvähennyksen että enimmäisprosenttien osalta. Kotitalousvähennys laski 2 250 euroon. Yritykseltä ostetusta työstä saa vähentää enää 40 % ja maksetuista palkoista 15 % sekä sivukulut.

Omakotiliiton syksyllä 2019 teettämässä selvityksessä Pellervon taloustutkimus (PTT) toteaa, että kotitalousvähennyksellä on positiivinen vaikutus sen piirissä olevien alojen työllisyyteen ja kysyntään. Vähennystä hyödynnetään ympäri Suomen. Se rohkaisee käyttämään rekisteröityneitä yrittäjiä ja auttaa näin harmaan talouden kitkennässä. Kotitalousvähennys edistää myös olemassa olevan rakennuskannan energiakorjauksia ja sitä kautta hiilidioksidipäästöjen vähentämistä.

PTT kyseenalaistaa säästöt, joilla hallitusohjelmassa perusteltiin kotitalousvähennyksen leikkauksia. Mikäli säästö perustuu staattiseen laskelmaan, eikä ota huomioon käyttäytymisvaikutuksia, voi siihen suhtautua varauksella.

Suomi on erittäin haastavassa tilanteessa, ja tarvitsemme ratkaisuja, miten pääsemme tästä eteenpäin. Kuluttajilla tulee olemaan tässä keskeinen rooli, jota voidaan valtion taholta tukea kotitalousvähennyksellä. Kotitalousvähennyksen korotuksella nopeutetaan kuluttajien päätöksentekoa kiinteistöjen kunnossapidossa ja energiaremonttien toteutuksessa.

”Nyt valtiovallan on aika toimia ja saada remontit käynnistymään kotitalousvähennystä korottamalla, kun rajoituksia aletaan purkaa. Moni on ehtinyt kotona aikaa viettäessään pohtia kotinsa kunnostustarpeita”, toteaa Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors.

Omakotiliitto esittää, että kotitalousvähennys nostetaan 3 000 euroon ja yritykseltä ostetun työn korvausprosentiksi muutetaan 60 %.

Puheenjohtaja Ari Rehnfors, puh. 050 324 1214, ari.rehnfors@omakotiliitto.fi

Linkki Pellervon taloustutkimuksen selvitykseen 2019: https://www.ptt.fi/media/kotitalous_brief_5.pdf

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.

Suomalaiset kaipaavat entistä enemmän mökille − Nuoret yhtä innokkaita mökkeilijöitä kuin vanhemmatkin15.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomalaisten into mökkeilyyn ei ole hiipumassa, päinvastoin. Yli puolet suomalaisista mökkeilee Omakotiliiton teettämän kyselyn mukaan, ja jopa joka neljäs aikoo viettää tulevaisuudessa enemmän aikaa mökillä. Nuorilla 18−34-vuotiailla ja kaupungissa asuvilla innokkuus on vielä suurempaa, sillä heistä lähes joka kolmas näkee viettävänsä tulevaisuudessa nykyistä enemmän aikaa mökillä.

Omakotiliitolta jyrkkä ei kiinteistöverotuksen korottamiselle korona-toimenpiteenä12.5.2020 08:16:28 EESTTiedote

Vihriälän työryhmä ehdottaa 8.5.2020 julkaistussa selvityksessä mahdollisena politiikkatoimena selvää kiinteistöveron korottamista. Perusteluina työryhmän raportissa kerrotaan kiinteistöveron vääristävän vain vähän taloudellista toimeliaisuutta, ja toimenpiteen kohdistuvan keskimääräistä varakkaampaan ja ikääntyneempään väestöön. Vihriälän työryhmän ajattelussa on virhe. Asunnon omistaminen on Suomessa yleistä, ja asunnon omistaminen on hyvinkin yleistä kaikissa tuloluokissa, myös pienituloisten joukossa. Tilastokeskus jakaa suomalaiset tuloerojen mukaan tulokymmenyksiin. Tulokymmenystarkastelussa väestö jaetaan tulojen perusteella kymmeneen eri luokkaan. Asunnon omistaminen on yleisempää suurimmissa tuloluokissa, mutta pienituloisimmistakin 40,7 % omistaa asunnon. Neljännessä tuloluokassa omistamisen osuus on jo 62,5%. Kiinteistöverotuksen nostaminen korona-korjaustoimenpiteenä on virhe. Kiinteistöveron korotuksesta aiheutuva maksutaakka voi muodostua ylivoimaiseksi erityisesti niille

Lainsäädäntö ei ole este, jos tahtoa muutokseen löytyy: Sähkön siirtomaksujen vääristyneitä ylituottoja helposti alennettavissa puoli miljardia euroa vuodessa9.4.2020 08:30:00 EESTTiedote

Suomen Sähkönkäyttäjät ja Omakotiliitto peräänkuuluttavat lainsäätäjiltä kunnianhimoisempia toimia sähkön siirtohintojen kohtuullistamiseksi asiakkaille. Tällä hetkellä sähkön käyttäjät maksavat satoja miljoonia euroja vuodessa kustannuksista, joita ei ole syntynyt. Energiaviraston käyttämässä laskentamallissa on maksajan kannalta epäkohtia, jotka käyvät ilmi LUT-yliopiston strategisen rahoituksen professori Mikael Collanin talousvaliokunnalle pitämästä esityksestä.