Omakotiliitto esittää: kotitalousvähennystä nostamalla talous käyntiin

Suomen hallitusohjelmassa syksyllä 2019 kotitalousvähennyksen ehtoja tiukennettiin sekä euromääräisen kotitalousvähennyksen että enimmäisprosenttien osalta. Kotitalousvähennys laski 2 250 euroon. Yritykseltä ostetusta työstä saa vähentää enää 40 % ja maksetuista palkoista 15 % sekä sivukulut.

Omakotiliiton syksyllä 2019 teettämässä selvityksessä Pellervon taloustutkimus (PTT) toteaa, että kotitalousvähennyksellä on positiivinen vaikutus sen piirissä olevien alojen työllisyyteen ja kysyntään. Vähennystä hyödynnetään ympäri Suomen. Se rohkaisee käyttämään rekisteröityneitä yrittäjiä ja auttaa näin harmaan talouden kitkennässä. Kotitalousvähennys edistää myös olemassa olevan rakennuskannan energiakorjauksia ja sitä kautta hiilidioksidipäästöjen vähentämistä.

PTT kyseenalaistaa säästöt, joilla hallitusohjelmassa perusteltiin kotitalousvähennyksen leikkauksia. Mikäli säästö perustuu staattiseen laskelmaan, eikä ota huomioon käyttäytymisvaikutuksia, voi siihen suhtautua varauksella.

Suomi on erittäin haastavassa tilanteessa, ja tarvitsemme ratkaisuja, miten pääsemme tästä eteenpäin. Kuluttajilla tulee olemaan tässä keskeinen rooli, jota voidaan valtion taholta tukea kotitalousvähennyksellä. Kotitalousvähennyksen korotuksella nopeutetaan kuluttajien päätöksentekoa kiinteistöjen kunnossapidossa ja energiaremonttien toteutuksessa.

”Nyt valtiovallan on aika toimia ja saada remontit käynnistymään kotitalousvähennystä korottamalla, kun rajoituksia aletaan purkaa. Moni on ehtinyt kotona aikaa viettäessään pohtia kotinsa kunnostustarpeita”, toteaa Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors.

Omakotiliitto esittää, että kotitalousvähennys nostetaan 3 000 euroon ja yritykseltä ostetun työn korvausprosentiksi muutetaan 60 %.

Puheenjohtaja Ari Rehnfors, puh. 050 324 1214, ari.rehnfors@omakotiliitto.fi

Linkki Pellervon taloustutkimuksen selvitykseen 2019: https://www.ptt.fi/media/kotitalous_brief_5.pdf

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.