”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Ministeri Ohisalo innostui ottamaan selfien #mimmitkoodaa-ohjelman avainhenkilöiden kanssa. Vasemmalta: #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi, strategiatoimisto Hopiaseppien Jussi Seppälä, sisäministeri Maria Ohisalo sekä ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Kuva: Ohjelmisto- ja e-business ry

Lehdistötiedote 14.2.2020

Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo avasi pääpuheenvuorollaan #mimmitkoodaa-ohjelman kevään 2020 launchtilaisuuden salintäydelle innostuneita naisia ja ohjelmistoalan huippuyrityksiä. Ohisalo korosti voimakkaasti teknologian ja erityisesti tietotekniikan merkitystä ja kannusti naisia rikkomaan vanhat sukupuolittuneet roolimallit.

”Kun teknologia ui jokaiselle elämän osa-alueelle, ei ole yhdentekevää, ketkä järjestelmiä rakentavat. Millaista maailmaa rakennamme teknologian varaan, jos lähinnä miehet ovat siitä päättämässä? Sellaisessa tilanteessa on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta”, painotti Ohisalo.

Ohisalo nauratti #mimmitkoodaa-yleisöä kertomalla henkilökohtaisenkin kokemuksen kautta, miten tietotekniikka on yhä vahvemmin osa meidän kaikkien elämää.

”Jokaisen taskussa kulkee älypuhelin, jonka laskentateho vastaa entisaikojen supertietokoneita. Teemme ostoksia, haemme tietoja ja etsimme elämänkumppaneita verkosta. Itse juuri avioiduin ihmisen kanssa, jonka löysin aikanaan puhelimestani”, kertoi Ohisalo.

Suuri askel #mimmitkoodaa-ohjelmalle – ja yllättävä paljastus

”On todella suuri askel #mimmitkoodaa-ohjelmalle, että saimme Suomen hallituksen ohjelmamme uutta vaihetta käynnistämään. Kun pääsemme nyt tosissamme liikkeelle myös valtakunnallisella tasolla, niin ministeritason kannustavat terveiset ovat parasta uskonvahvistusta, jota voimme saada. Valtava hatunnosto siis sisäministeri Ohisalolle ja koko hallitukselle”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman koordinaattori Milja Köpsi.

Joulukuussa EU:n tasa-arvopalkinnon saaneen #mimmitkoodaa-ohjelman laajentuminen valtakunnalliseksi perustuu Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahaan.

#mimmitkoodaa-ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha oli täysin myyty hallituksen terveisistä.

”Tämä oli huikea osoitus arvonannosta sekä mahtaville naisille, jotka ovat tämän ohjelmamme supervoima että alamme huippuyrityksille, jotka tarjoavat ”mimmeille” ilmaista koulutusta. Aivan erityisen kutkuttava tieto oli kyllä se, että ministeri itse on paitsi haaveillut pelikehittäjän urasta, myös tosissaan kerää vanhoja konsolipelejä”, myhäili Roiha kiitollisena ohjelman saamasta tuesta.

Ruotsi paljon Suomea edellä: hallituksella paljon tasa-arvotoimia

Ohisalo painotti puheenvuorossaan vahvasti tekojen ja toiminnan merkitystä niin hallituksen tasa-arvotyössä kuin muutenkin.

”On nimittäin niin, että tasa-arvo ei etene vain toivomalla. Se vaatii tekoja ja innostavia esimerkkejä - ja se vaatii politiikkaa”, kiteytti Ohisalo.

Sisäministerin mukaan Suomi on monessa tasa-arvokysymyksessä edelläkävijä, mutta valmista ei ole vielä tullut. Esimerkiksi koulutusalat ja työurat ovat edelleen vahvasti sukupuolittuneita.

”Siksi on erityisen hienoa, että sukupuolittuneisuutta puretaan esimerkiksi #mimmitkoodaa- hankkeen kautta”, kiitti sisäministeri.

Ohisalon mukaan Ruotsi on Suomea reippaasti edellä työelämän tasa-arvossa.

”1-vuotiaiden lasten äitien työssäoloaste on yli 15 prosenttiyksikköä alhaisempi kuin Ruotsissa ja 2-vuotiaiden lasten äitien yli 10 prosenttiyksikköä alhaisempi. Tämä voi aiheuttaa äideille koko työurakehitykseen lommon, jonka vaikutukset heijastuvat aina eläkkeeseen asti.”

Ohisalo listasi pitkän joukon hallituksen omia tasa-arvotoimia, korostaen huolta siitä, että palkkatasa-arvo ei ole kehittynyt tällä vuosituhannella.

”Naisen euro on yhä 84 senttiä. Nykyinen hallitus laatii samapalkkaisuusohjelman, jossa hallitus, työnantajat ja työntekijöitä edustavat järjestöt sitoutuvat edistämään samapalkkaisuutta ja palkka-avoimuutta ja purkamaan työelämän segregaatiota”, kertoi Ohisalo.

”Se voima on tässä salissa”

Ohisalo toivoo, että ohjelmistoalan miehinen maine ja vinoutunut sukupuolijakauma jäävät toivottavasti väliaikaiseksi ilmiöksi. Ministeri muistutti, että alan historiassa naisilla on ollut vahva rooli.

Ada Lovelace on koko alan pioneereja, jota kutsutaan usein ensimmäisen tietokoneohjelman luojaksi. Kuuhunkin mentäessä NASA:n naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, hehkutti Ohisalo naiskoodauksen kunniakasta historiaa.

Tärkeimmän viestin hallitukselta ministeri Ohisalo säästi puheensa loppuun:

”Se voima, jota maailman muuttamiseksi tarvitaan, on läsnä tässä salissa.”

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, +358 40 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, +358 400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

#mimmitkoodaa-koulutusta tarjoavat keväällä 2020 Accenture, Accountor Finago, Digia, Ericsson, IBM, Innofactor, Knowit, Sininen Meteoriitti, Oracle, Qvik, Solita, Sympa, Visma ja Wunderdog.

#mimmitkoodaa

”Kaikkien aikojen muutos vuoden sisällä” – Toipumisesta toivoa koko Suomelle: Yli puolet ohjelmistoyrityksistä palkkaa jo lisää työntekijöitä19.10.2020 08:30:00 EESTTiedote

Korona lamautti keväällä ennennäkemättömällä tavalla ohjelmistoyrityksiä siinä missä muitakin toimialoja. Syksy on tuonut käänteentekevän muutoksen: Ohjelmistoalan näkymiä kartoittava uunituore Sykemittari kertoo lähes 70% ohjelmistoyrityksistä kasvavan ja mikä parasta, yli puolet palkkaa lisää työntekijöitä. ”Ymmärrämme liiankin hyvin, että Suomen vaikeudet eivät ole ohi. Suomi sai silti toivoa: kriisin voi kääntää myös voitoksi rohkeilla päätöksillä”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Menestysresepti SaaS-yrityksille: ”Ajattele isosti ja uskalla sijoittaa suomalaiseen osaamiseen” - Tutkimuksesta viesti myös Säätytalolle1.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Uunituore tutkimus paljastaa yhteiset tekijät nopeimmin kasvavien SaaS-yritysten kesken. ”On oltava rohkeutta kasvaa, koska koko ratkaisee. Enemmän osaajia, enemmän rahoitusta, enemmän myyntiä ja markkinointia, isommat asiakkaat”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Yhteistyössä Vendep Capitalin kanssa toteutettu laaja tutkimus kävi läpi neljänneksen suomalaisista ohjelmistoja palveluna tarjoavista yrityksistä. Samalla lähtee viesti budjettineuvotteluihin: ”Suomalainen insinööriosaaminen on tulevaisuutemme valtti!”

Menestysresepti SaaS-yrityksille: ”Ajattele isosti ja uskalla sijoittaa suomalaiseen osaamiseen” – Tutkimuksesta viesti myös Säätytalolle1.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

”Onhan tämä ihan mieletöntä”: #mimmitkoodaa-ohjelmasta EU:n tasa-arvotyön benchmark – EU myös rahoittamaan #mimmitkoodaa-työtä28.8.2020 08:30:00 EESTTiedote

Jo tuhannet naiset ohjelmistoalalle tuonut #mimmitkoodaa-ohjelma on saanut merkittävän roolin EU:n rahoittamalta Erasmus-ohjelmalta. ”Olemme todella tyytyväisiä, että EU auttaa meitä saamaan yhä uudet naiset mukaan”, kiittää #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi. Ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha puolestaan herättelee koko Suomea: ”Miljoonien arvosta EU-tukia on tänä vuonna vielä saatavilla vaikkapa paikallisiin #mimmitkoodaa-projekteihin ja muihin innovatiivisiin hankkeisiin.”

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.