Onko itsenäisyyspäivä työntekijän palkallinen vapaapäivä? -Helsingin seudun kauppakamarin lakimies neuvoo

Itsenäisyyspäivä on ainoa lakiin perustuva palkallinen arkipyhä. Siitä on säädetty laissa itsenäisyyspäivän viettämisestä yleisenä juhla- ja vapaapäivänä. Itsenäisyyspäivä on palkallinen vapaapäivä kuukausipalkkaisilla työntekijöillä. Sen sijaan päivä-, tunti- ja urakkapalkkaisten työntekijöiden itsenäisyyspäivän palkan saamisen edellytyksenä on, että työntekijä on ollut työnantajan työssä yhdenjaksoisesti vähintään kuusi työpäivää lähinnä ennen itsenäisyyspäivää, ja että itsenäisyyspäivä sattuu työntekijän työtuntijärjestelmän mukaiseksi työpäiväksi.

Jos työntekijä on lomalla itsenäisyyspäiväviikolla, miten lomaa kuluu ja maksetaanko itsenäisyyspäivältä palkkaa?

Itsenäisyyspäivää ei katsota lomapäiväksi, joten lomaa kuluu itsenäisyyspäiväviikolla neljä tai viisi päivää riippuen loman sijoittelusta. Jos sovitaan työntekijän olevan koko kyseisen viikon lomalla, lomaa kuluu viisi lomapäivää.

-          Jos loma merkitään pidettäväksi ma 2.-to 5.12., kuluu neljä lomapäivää.

-          Jos loma merkitään pidettäväksi ma 2.-la 7.12., kuluu viisi lomapäivää.

Jos työntekijä on vuosilomalla joko itsenäisyyspäivää edeltävänä tai sen jälkeisenä päivänä, mutta ei molempina, hänelle on maksettava itsenäisyyspäivän palkka. Tässä tilanteessa on katsottu, että hän olisi voinut olla työssä itsenäisyyspäivänä.

Jos työntekijän kuuden päivän mittainen loma määrätään alkavaksi edellisviikon lauantaina 30.11. ja päättyväksi lauantaina 7.12., edellyttää se työntekijän suostumuksen. Vuosiloma ei voi ilman työntekijän suostumusta alkaa vapaapäivänä, jos se johtaa lomapäivien vähenemiseen. Tässä viikon lomaan sisältyisi kaksi lauantaita.

Itsenäisyyspäivä on työssäolon veroinen päivä vuosiloman pituutta määriteltäessä, jos se olisi ollut työpäivä.

Jos työntekijä on työssä itsenäisyyspäivänä, miten palkka maksetaan?

Jos työntekijä on työssä itsenäisyyspäivänä, maksetaan hänelle 100 %:n suuruinen sunnuntaityökorvaus. Jos työntekijä on itsenäisyyspäivänä ollut työssä ainoastaan osan säännöllisestä työajasta, hänelle on työssäoloajalta maksettava kaksinkertainen palkka ja vapaa-ajalta säännönmukainen palkkansa.

Itsenäisyyspäivänä tehdystä lisä- ja ylityöstä on lisäksi maksettava ylityökorvaus. Eräiden työehtosopimusten mukaan arkipyhäviikon säännöllinen työaika on normaalia lyhyempi. Tällöin on tavallisesti sovittu, että jos työntekijä on arkipyhäviikolla vapaapäivänään työssä, siltä maksetaan korotettu palkka kuten viikkoylityöstä.

Lakimies Kirsi Parnila

Helsingin seudun kauppakamari ja Kajaanin ammattikorkeakoulu: Ainutlaatuinen yhteistyömalli yritysten kouluttamisen ja korkeakouluopintojen yhdistämisessä13.1.2020 13:00:00 EETTiedote

Kauppakamarin jäsenyrityksille ja asiakkaille tarjotaan jatkossa mahdollisuus suorittaa korkeakoulutasoisia opintoja samalla, kun osallistuvat kauppakamarin koulutuksiin tai käyttävät KoulutusOnline-palvelua. Helsingin seudun kauppakamari ja KAMK, Kajaanin ammattikorkeakoulu Oy, allekirjoittavat tänään yhteistyösopimuksen koulutusyhteistyöstä. Sopimuksen myötä yhteistyö käynnistyy heti ja opintoja on mahdollista suorittaa keväästä 2020 alkaen.

Helsingin seudun tuotanto ja työllisyys kasvussa – yritysten suhdanneodotukset heikkenemässä2.1.2020 12:00:00 EETTiedote

Helsingin seudun liiketoiminnan kehitys oli vahvaa vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä lähes kaikilla toimialoilla. Jalostusarvo kasvoi vahvasti teollisuudessa, rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä majoitus- ja ravitsemistoiminnassa. Päätoimialoilla suhdanteiden odotetaan kuitenkin heikkenevän lähikuukausina, selviää Helsingin seudun kauppakamarin Toimialakatsauksesta.