Onko kansainvälinen oikeus diktaattorien tykinruokaa? Lakimiesliitto mukana SuomiAreenalla

Raaka sota Euroopassa on pysäyttänyt meidät kaikki. Sodankäynnille on olemassa kansainväliset säännöt, joiden pitäisi suojata esimerkiksi siviilejä. Miksi tämä ei onnistu? Onko kansainvälinen oikeus voimaton tosipaikan tullen? Lakimiesliiton #LainRajat-teemainen SuomiAreena-keskustelu järjestetään Porissa Raatihuoneenpuiston lavalla maanantaina 11.7. klo 14–14.45.

Kansainvälisen oikeuden ja politiikan huippuosaajat kertovat SuomiAreena-keskustelussa, miksi kansainvälisen politiikan ja kansainvälisen oikeuden kauniit kirjaukset eivät auta Ukrainan tilanteessa. Saadaanko sotarikollisia vastuuseen? Voivatko uhrit ja heidän omaisensa odottaa koskaan saavansa hyvitystä sotarikoksista? Miten rakennamme tulevaisuuden turvallista Eurooppaa?

Mukana keskustelemassa:

• Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola
  • Europarlamentaarikko, Euroopan parlamentin varapuheenjohtaja Heidi Hautala
  • Kansainvälisen oikeuden emeritusprofessori Martti Koskenniemi
  • Ylen ulkomaankirjeenvaihtaja Antti Kuronen
  • Lakimiesliiton puheenjohtaja, professori Tuula Linna

Tilaisuuden juontaa MTV:n toimittaja ja uutisankkuri Jaakko Loikkanen.

Tilaisuutta on mahdollista seurata myös striimattuna MTV Katsomon kautta.

Tilaisuuden aihetunniste sosiaalisessa mediassa on #LainRajat.

Suomen Lakimiesliitto – Finlands Juristförbund ry on kaikkien lakimiesten ja oikeustieteen opiskelijoiden yhteinen etu- ja palvelujärjestö. Meitä on yhteensä jo 16 000! Rakennamme oikeudenmukaista Suomea, jossa #OikeusKuuluuKaikille.

Lakimiesliitto vaatii oikeudenhoitoon 50 miljoonan kriisirahoitusta12.7.2022 09:30:06 EEST | Tiedote

Oikeusguru-kilpailun voitti Jessica Laamanen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun lukiosta13.12.2021 15:38:43 EET | Tiedote

Kolmatta kertaa lukiolaisille järjestetyn Oikeusguru-kilpailun on voittanut Jessica Laamanen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun lukiosta. Voittaja ja kisassa toiseksi tullut Jutta Jokisilta Töölön yhteiskoulun lukiosta palkittiin oikeustieteen opiskelupaikoilla. Lakimiesliiton sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL järjestämän kilpailun finaali ratkottiin tänään 13.12. etäyhteyksin.

Lakimiesliiton K.J. Ståhlberg -mitali Jaakko Jonkalle11.10.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

Lakimiesliiton huomattavin tunnustus K.J. Ståhlberg -mitali on myönnetty entiselle oikeuskanslerille Jaakko Jonkalle. Tunnustus myönnetään henkilölle, jonka toiminnalla on ollut huomattava merkitys kansallisesti tai kansainvälisesti yhteiskunnalle, lakimieskunnalle, oikeuselämälle tai oikeustieteelle. Palkintoperusteissa Jonkan todetaan olevan Suomen merkittävimpiä oikeusvaltion rakentajia. Hänet tunnetaan myös rohkeista puheenvuoroistaan yhteiskunnallisiin epäkohtiin liittyen.