Onko kuntatyöntekijälle varaa maksaa parempaa palkkaa?

Kuntasektorin työtaistelutoimet ovat tällä sopimuskierroksella kiivaampia kuin vuosikausiin. Fysioterapeutit ovat työtaisteluissa mukana, koska palkka on kuntasektorin korkeakoulutetuista sote-ammattilaisista heikoin. Kuntasektorin yli 400 000 palkansaajasta reilu 3 600 on fysioterapeutteja.

Fysioterapeutin keskipalkka on 2 727 euroa kuukaudessa (tilastovuosi 2020). Se on 254 € vähemmän kuin kuntatyöntekijöillä keskimäärin. Fysioterapeuttien palkkakehitys on 2010-luvulla riittänyt juuri ja juuri ostovoiman säilyttämiseen. Olemme palkkakuopan pohjalla ja vaarassa upota yhä syvemmälle.

Yleiskorotus ilman palkkaohjelmaa ei nyt riitä

Työehtosopimusneuvotteluissa sovitaan palkkoihin tehtävistä yleiskorotuksista. Yleiskorotuksen tarkoitus on tasata inflaation vaikutusta, eli säilyttää palkansaajan ostovoima elinkustannusten noustessa. Suomen pankki on arvioinut inflaation olevan 4-5 % vuonna 2022 ja 2-3 % vuonna 2023.

Ensimmäisessä sovitteluesityksessään valtakunnansovittelija ehdotti 1,0 % yleiskorotusta vuodelle 2022 ja 0,6 % korotusta vuodelle 2023. Tämä olisi tarkoittanut palkansaajan ostovoiman merkittävää heikentymistä. Palkkatason korjaamista sovitteluesitys ei sisältänyt lainkaan.

Fysioterapeuttien heikon palkkatason korjaaminen vaatii palkkaohjelman, jolla palkkaa korotetaan vuosittain sovitulla prosenttimäärällä. Esimerkiksi viiden vuoden ja neljän prosentin palkkaohjelma nostaisi fysioterapeutin palkkaa yli 600 eurolla.

Julkinen talous ei ole nollasummapeliä - se on arvovalintoja

Jos palkkaohjelma ulotettaisiin koko kuntasektorille, lisäisi se henkilöstömenoja arviolta miljardilla eurolla vuodessa viiden vuoden ajan. Työnantajan mielestä palkankorotuksiin ei ole varaa ja ne vaatisivat verojen nostamista. Julkinen talous ei kuitenkaan ole nollasummapeliä, se on arvovalintoja, joita tekevät poliitikot.

Kunnat ja valtio tarvitsevat yhteiskunnan pyörittämiseen noin 100 miljardia euroa vuodessa. Koko kuntasektorin palkkavinouman korjaaminen vaatisi, että yksi prosentti julkisista varoista ohjataan uudelleen.

Arvovalintoja. Siitä poliitikoille maksetaan.

»  Katso täältä laajempi selvitys