Onvest myy valtaosan omistamistaan Harvia Oyj:n osakkeista

Perheyhtiö Onvest myy valtaosan omistamistaan sauna- ja spa-yhtiö Harvia Oyj:n osakkeista. Ulkopuolinen ryhmä ulkomaalaisia ja kotimaisia sijoittajia ostaa Onvestin 12,33 prosentin omistusosuudesta 8 prosentin osuuden Harviasta. Onvest jää edelleen Harvian suurimmaksi osakkeenomistajaksi 4,4 prosentin omistusosuudella. Transaktion koko on 77,2 MEUR.

”Suomalainen sauna on yksi vallitsevan pandemian harvoista voittajista ja Harvia kasvoi kansainvälisesti räjähtäneen kysynnän myötä ennätysvauhdissa yksisarvisluokkaan. Vaikka alkuperäinen tarkoituksemme Harviassa oli pitkäaikainen, päätimme kuitenkin luopua suuresta osasta osuuttamme voidaksemme saavuttaa seuraavan päämäärämme. Kasvuamme ohjaa perheyhtiön intohimo seuraavien kestävien suomalaisten menestystarinoiden rakentamiseksi”, kertoo Onvestin hallituksen puheenjohtaja Maria Toivanen.

Yli sadan vuoden ikäiset juuret omaava Onvest on strategiseen omistamiseen erikoistunut suomalainen perheyhtiö, jonka tavoitteena on luoda vakaata tuottoa hallitulla riskillä. Sijoittamalla Harviaan vuonna 2019 Onvest toteutti strategiaansa tukea suomalaista teollista toimintaa.

”Suomalainen sauna on yksi vallitsevan pandemian harvoista voittajista ja Harvia kasvoi kansainvälisesti räjähtäneen kysynnän myötä ennätysvauhdissa yksisarvisluokkaan. Olimme tämän upean kasvun keskellä yksityisenä, verrattain pienenä perheyhtiönä kuitenkin haastavassa tilanteessa. Olisimme halunneet kasvattaa osuuttamme Harviasta, mutta upean kiuas- ja spa-yhtiön valuaatio on noussut niin kovaksi, että rahkeemme eivät riittäneet haluamamme lisäosuuden ostamiseen”, kertoo Onvestin hallituksen puheenjohtaja Maria Toivanen ja jatkaa: ”Meillä on olemassa vahva visio, jota kohti olemme suuntaamassa. Vaikka alkuperäinen tarkoituksemme Harviassa oli pitkäaikainen, päätimme kuitenkin luopua suuresta osasta osuuttamme voidaksemme saavuttaa seuraavan päämäärämme. Kasvuamme ohjaa perheyhtiön intohimo seuraavien kestävien suomalaisten menestystarinoiden rakentamiseksi. Näistä esimerkkejä ovat kiinteistöhankkeemme Helsingin Vallilassa ja Vantaan Mittalinjalla.”

Onvestin toiminta koostuu teräspalveluliiketoiminnasta, teollisista omistuksista ja kiinteistöliiketoiminnasta sekä sijoitusliiketoiminnasta, joka tukee yhtiön kolmea ensimmäistä tukijalkaa. Perheyhtiön sijoitukset tehdään ensisijaisesti poikkeuksellista osaamista ja tietotaitoa omaaviin yrityksiin aloilla, joilla muiden kynnys tulla markkinoille on korkea.

”Korona lämmitti saunatrendin kuumaksi ja Harviasta tuli lähes kertaheitolla alan kansainvälinen löylymestari. Olemme ylpeitä suomalaisen osaamisen arvostuksesta ja saunan menestystarina tulee vain voimistumaan. Siitä konkreettisena osoituksena on kansainvälisten sijoittajien osoittama kiinnostus suomalaisen saunan edelläkävijää kohtaan. Vaikka pysymme edelleen Harvian suurimpana ankkuriomistajana, uskon että uudet sijoittajat pystyvät tuottamaan lisäarvoa Harvian maailmanvalloitukselle. Me pääsemme kaupan avulla rakentamaan Onvestille uutta kivi- tai puujalkaa ja tulevat hankkeemme ovat todella merkittäviä investointeja Suomeen”, lisää Toivanen.

Onvest Oy on suomalainen perheyhtiö, jonka tavoitteena on luoda vakaata tuottoa hallitulla riskillä. Yhtiön juuret ulottuvat vuoteen 1913, jolloin liikemies Alfred Onninen perusti Turkuun putkiasennusliike tmi. A. Onnisen. Yhtiön liikevaihto vuonna 2020 oli 147 MEUR ja liikevaihto on voimakkaassa kasvussa.

Maria Toivanen, hallituksen puheenjohtaja, Onvest Oy
maria.toivanen@onvest.fi

Kutsu: Flow Festivalin The Bao -ravintolan ennakkotestaus maanantaina 1.8. klo 11-121.7.2022 11:47:08 EEST | Kutsu

Euroopan johtaviin kaupunkikulttuuritapahtumiin kuuluva Flow Festival on tullut tunnetuksi korkealaatuisesta ja jännittävästä ruokavalikoimastaan. Flow'n omaleimaisessa ruokatarjonnassa korostuu laatu ja ympäristöystävällisyys, joilla festivaali on suunnannäyttäjä koko tapahtuma-alalle. Yksi Flow Festivalin tämän vuoden ruokatähdistä on keittiömestari Mikko Kaukonen, jonka Vaasan The Bao -ravintolassa pilvimäisen pehmeitä höyrysämpylöitä nautitaan kekseliäinä fuusioannoksina.

Vallilan Konepajalle ETKO Brewing -pienpanimo ja hiljainen suurterassi28.6.2022 10:30:32 EEST | Tiedote

Helsinkiläinen, vuonna 2017 aloittanut pienpanimo ETKO Brewing laajentaa ja muuttaa toimintansa Herttoniemestä Vallilaan. Historialliseen Vallilan Konepajaan rakennettavan uuden panimokeskuksen myötä korkealaatuisista ja palkituista käsityöoluistaan tunnettu ETKO moninkertaistaa tuotantonsa sekä rakentaa uuden panimon yhteyteen taproom-ravintolan ja tapahtumatilat. Museovirasto ja Helsingin kaupunki ovat myöntäneet uudelle panimolle rakennusluvan, rakennustyöt alkavat syksyllä. ETKO Brewing avasi Vallilan Konepajan -alueelle jo suuren, mutta hiljaisen The Trainfactory Terrace by ETKO -aurinkoterassin.

Viron upeat kesätapahtumat22.6.2022 10:28:05 EEST | Tiedote

Viron monipuolisesta tapahtumatarjonnasta löytyy jotakin jokaisen makuun ja maa on suomalaisille oiva kesälomakohde: se on edullinen, lähellä ja siellä liikkuminen on helppoa niin julkisilla kuin omallakin autolla. Viron runsas tapahtumakesä tarjoaa monenlaisia elämyksiä suomalaiseen makuun ja niiden perään kannattaa lähteä myös Tallinnan ulkopuolelle. Laulumaassa järjestetään luonnollisesti monia musiikkitapahtumia Festivaalien lisäksi lähes jokaisella virolaisartistilla on oma kesäkiertueensa, jotka kattavat pieniäkin kyliä. Suunnitelmaksi on helppo ottaa vaikka rento festariviikonloppu, MM-rallia, tyylikkäästi oopperaa tai vaikkapa elokuvia. Mutta mihin Teflon Brothers menisi?

Purjehtija Tapio Lehtinen lähtee kahteen kisaan maailman ympäri17.6.2022 15:38:03 EEST | Tiedote

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja sisukkaalla suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen tekee näyttävän paluun purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen starttaa syyskuun 4. päivänä GGR-yksinpurjehduskilpailuun, josta hän uskoo suoriutuvansa vähintään kolme kuukautta edellistä, 322 vuorokauden mittaiseksi venynyttä suoritustaan nopeammin. Ensi vuonna Lehtinen starttaa täydellä miehistöllä purjehdittavaan legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Raceen.