Onvest myy valtaosan omistamistaan Harvia Oyj:n osakkeista

Perheyhtiö Onvest myy valtaosan omistamistaan sauna- ja spa-yhtiö Harvia Oyj:n osakkeista. Ulkopuolinen ryhmä ulkomaalaisia ja kotimaisia sijoittajia ostaa Onvestin 12,33 prosentin omistusosuudesta 8 prosentin osuuden Harviasta. Onvest jää edelleen Harvian suurimmaksi osakkeenomistajaksi 4,4 prosentin omistusosuudella. Transaktion koko on 77,2 MEUR.

”Suomalainen sauna on yksi vallitsevan pandemian harvoista voittajista ja Harvia kasvoi kansainvälisesti räjähtäneen kysynnän myötä ennätysvauhdissa yksisarvisluokkaan. Vaikka alkuperäinen tarkoituksemme Harviassa oli pitkäaikainen, päätimme kuitenkin luopua suuresta osasta osuuttamme voidaksemme saavuttaa seuraavan päämäärämme. Kasvuamme ohjaa perheyhtiön intohimo seuraavien kestävien suomalaisten menestystarinoiden rakentamiseksi”, kertoo Onvestin hallituksen puheenjohtaja Maria Toivanen.

Yli sadan vuoden ikäiset juuret omaava Onvest on strategiseen omistamiseen erikoistunut suomalainen perheyhtiö, jonka tavoitteena on luoda vakaata tuottoa hallitulla riskillä. Sijoittamalla Harviaan vuonna 2019 Onvest toteutti strategiaansa tukea suomalaista teollista toimintaa.

”Suomalainen sauna on yksi vallitsevan pandemian harvoista voittajista ja Harvia kasvoi kansainvälisesti räjähtäneen kysynnän myötä ennätysvauhdissa yksisarvisluokkaan. Olimme tämän upean kasvun keskellä yksityisenä, verrattain pienenä perheyhtiönä kuitenkin haastavassa tilanteessa. Olisimme halunneet kasvattaa osuuttamme Harviasta, mutta upean kiuas- ja spa-yhtiön valuaatio on noussut niin kovaksi, että rahkeemme eivät riittäneet haluamamme lisäosuuden ostamiseen”, kertoo Onvestin hallituksen puheenjohtaja Maria Toivanen ja jatkaa: ”Meillä on olemassa vahva visio, jota kohti olemme suuntaamassa. Vaikka alkuperäinen tarkoituksemme Harviassa oli pitkäaikainen, päätimme kuitenkin luopua suuresta osasta osuuttamme voidaksemme saavuttaa seuraavan päämäärämme. Kasvuamme ohjaa perheyhtiön intohimo seuraavien kestävien suomalaisten menestystarinoiden rakentamiseksi. Näistä esimerkkejä ovat kiinteistöhankkeemme Helsingin Vallilassa ja Vantaan Mittalinjalla.”

Onvestin toiminta koostuu teräspalveluliiketoiminnasta, teollisista omistuksista ja kiinteistöliiketoiminnasta sekä sijoitusliiketoiminnasta, joka tukee yhtiön kolmea ensimmäistä tukijalkaa. Perheyhtiön sijoitukset tehdään ensisijaisesti poikkeuksellista osaamista ja tietotaitoa omaaviin yrityksiin aloilla, joilla muiden kynnys tulla markkinoille on korkea.

”Korona lämmitti saunatrendin kuumaksi ja Harviasta tuli lähes kertaheitolla alan kansainvälinen löylymestari. Olemme ylpeitä suomalaisen osaamisen arvostuksesta ja saunan menestystarina tulee vain voimistumaan. Siitä konkreettisena osoituksena on kansainvälisten sijoittajien osoittama kiinnostus suomalaisen saunan edelläkävijää kohtaan. Vaikka pysymme edelleen Harvian suurimpana ankkuriomistajana, uskon että uudet sijoittajat pystyvät tuottamaan lisäarvoa Harvian maailmanvalloitukselle. Me pääsemme kaupan avulla rakentamaan Onvestille uutta kivi- tai puujalkaa ja tulevat hankkeemme ovat todella merkittäviä investointeja Suomeen”, lisää Toivanen.

Onvest Oy on suomalainen perheyhtiö, jonka tavoitteena on luoda vakaata tuottoa hallitulla riskillä. Yhtiön juuret ulottuvat vuoteen 1913, jolloin liikemies Alfred Onninen perusti Turkuun putkiasennusliike tmi. A. Onnisen. Yhtiön liikevaihto vuonna 2020 oli 147 MEUR ja liikevaihto on voimakkaassa kasvussa.

Maria Toivanen, hallituksen puheenjohtaja, Onvest Oy
maria.toivanen@onvest.fi

Kolmannes suomalaismatkailijoista suunnittelee reissua Viroon vielä tänä syksynä20.9.2021 11:48:16 EEST | Tiedote

Suomalaisten matkavalmiutta selvittävän kuluttajatutkimuksen mukaan lähes kolmannes (31 %) matkustamiseen jo ylipäätään halukkaista suomalaisista ilmoitti suunnittelevansa Viron-matkaa vielä kuluvan vuoden puolella. Toinen kolmannes (34 %) kertoi matkustavansa Viroon vuonna 2022. Eniten Virossa kiinnostavat ravintolat, ostosmahdollisuudet ja yöelämä. Viron palvelut ovat kaikille avoinna rokotustodistuksella tai negatiivisella koronatestillä.

Tommi Tuomisesta Suomen ensimmäinen kahden Michelin-tähtiravintolan keittiömestari: Demo loistanut jo 15 vuotta, Finnjävel yllätti läskisoosilla ja kanaviillokilla13.9.2021 21:48:23 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden Michelin-tähdet vuodelle 2021 julkaistiin Norjan Stavangerissa maanantaina 13. syyskuuta. Keittiömestari Tommi Tuomisen ravintola Demo on pitänyt yhden tähtensä yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 ollen Suomen pitkäikäisin tähtiravintola. Uuden Michelin-oppaan suuriin yllätyksiin kuuluu Tuomisen mestaroima toinen helsinkiläisravintola, suomalaisesta perinneruoasta ammentava Finnjävel Salonki, jolla Suomen ravintolataivaalle syttyi uusi Michelin-tähti.

Kutsu medialle: Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä 24.8. kello 11.0019.8.2021 10:44:25 EEST | Kutsu

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth luo Helsingin Bolt Arenalle tiistaina 24.8. taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävän Unelmien kenttä -installaation. Kokoontumisrajoitusten mukaisesti toteutettava yleisölle maksuton ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida. Suomen olympiakomitean puheenjohtaja Jan Vapaavuori lausuu installaation avaussanat tiistaina kl 11.15. Teos on avoinna koko päivän kl 19.00 saakka.

Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä -taideinstallaatio9.8.2021 12:25:48 EEST | Tiedote

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth täyttää Töölön jalkapallostadionin taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävällä Unelmien kenttä -installaatiollaan tiistaina 24. elokuuta. Teos on osa Ehrnroothin vuonna 2013 aloittamaa Dream of Championship, Unelma mestaruudesta -teossarjaa, jossa taiteilija dokumentoi nuoria jalkapalloilijoita ja heidän unelmiensa eri muotoja ja ilmentymiä. Teoskokonaisuus täydentyy nyt Helsingin Bolt Arenalla. Yleisölle ilmainen ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida.