Opetusalan turvallisuusfoorumi kannustaa yhteistyöhön

Monimuotoisessa muuttuvassa maailmassa yksin ei pärjää kukaan. Turvallisen kasvu- ja oppimisympäristön takaamiseksi 18. Opetusalan turvallisuusfoorumin osallistujat kannustavat kasvatuksen ja koulutuksen toimijoita sekä muita viranomaisia yhteisöllisyyden rakentamiseen.

Yhteisen, paikallisen turvallisuuden tilannekuvan ylläpitämiseksi eri toimijoiden välinen tiedonvaihto ja osaamisen jakaminen arjessa on arvovalinta, joka edellyttää käytännön toimenpiteitä. Erinomaisia toimintamalleja on jo olemassa eri puolella maata.

Hyvinvoinnin ja kestävän tulevaisuuden edistämiseksi, on jokaisen aikuisen vastuulla ylläpitää turvallisuuspuhetta kasvatus- ja oppilaitosyhteisössä.

Vuodesta 2005 alkean järjestetyn Opetusalan turvallisuusfoorumin tarkoituksena on ylläpitää keskustelua kosvatuksen ja koulutuksen turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä, edistää turvallisuuskulttuuria ja antaa käytännönläheisiä malleja toiminnan kehittämiseksi.

Suomen Palopäällystöliitto järjestää vuosittaisen tilaisuuden yhteistyössä Opetushallituksen, aluehallintovirastojen, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n, Suomen Rehtorit ry:n, Pelastusopiston, Helsingin pelastuskoulun, Suomen Kuntaliiton ja SPEK-ryhmän kanssa.

Opetusalan turvallisuuspalkinto 2022 on myönnetty Seinäjoen koulutuskuntayhtymälle25.4.2022 14:15:37 EEST | Tiedote

Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu palkittiin järjestelmällisestä turvallisuustyöstä, joka korostaa jokaisen omaa vastuuta työskentely- ja oppimisympäristön turvallisuuden edistämisessä. Turvallisuuspalkinto luovutettiin hallintojohtaja Keijo Tauriaiselle ja turvallisuuskoordinaattori Martti Mäki-Jouppilalle maanantaina 25.4.2022 Opetusalan turvallisuusfoorumissa. Samassa yhteydessä palkittiin Järvenpään opetusjohtaja Arja Korhonen Opetusalan turvallisuuden tunnustuspalkinnolla.

Kutsu: Iskunkestävä Suomi varautuu -seminaarissa 30.3. esillä muuttunut turvallisuuspoliittinen tilanne28.3.2022 13:26:02 EEST | Kutsu

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on nostattanut keskustelun, miten Suomi on huolehtinut omasta kansallisesta varautumisestaan. Suomen Palopäällystöliitto kokoaa pelastus- ja turvallisuusalan osaajat ajankohtaisseminaariin 30.3.2022 kuulemaan ja keskustelemaan, miten siviiliviranomaiset ja muu yhteiskunta huolehtii tehtävistään yhteiskunnallisten häiriötilanteiden tai jopa aseellisen hyökkäyksen aikana.