Jyväskylän yliopisto

Opetusteknologialla tukea lukiolaisten argumentoinnin harjoitteluun

Jaa
Verkkokeskustelut ja argumentoinnin visualisointi auttoivat opiskelijoita kiinnittämään huomiota argumentaation rakenteisiin ja rakentumiseen, käy ilmi lukiolaisten argumentointia tarkastelleesta väitöstutkimuksesta.
Timo Salmisen väitöstilaisuus järjestetään Jyväskylän yliopistossa  29.5.2021. Kuva: Jyväskylän yliopisto
Timo Salmisen väitöstilaisuus järjestetään Jyväskylän yliopistossa 29.5.2021. Kuva: Jyväskylän yliopisto

– Argumentointitaidot korostuvat monissa tänä päivänä ja tulevaisuudessa tarvittavissa osaamisen taidoissa, kuten kriittisessä ajattelussa, tiedon kriittisessä arvioimisessa, ongelmanratkaisu- ja digitaidoissa. Tämän takia argumentointitaitojen harjoitteluun tulee kiinnittää huomiota opetuksessa, toteaa KM Timo Salminen Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan.

Salmisen tutkimuksessa lukiolaiset harjoittelivat argumentointia pareittain kasvokkain keskustelemalla ja verkossa chattaillen. Chattaillessa käytettiin sekä tavanomaista että strukturoitua chattia. Strukturoitu chatti perustui valmiisiin ja täydennettäviin puheenvuorovaihtoehtoihin, joiden avulla voitiin tukea kriittisen argumentoivan keskustelun aikaansaamista.

Argumentointitaidot antavat työkaluja yhteiskunnalliseen keskusteluun

Keskusteluaiheina olivat muun muassa eläinkokeet, ydinvoima ja sukupuolten välinen tasa-arvo. Opiskelijat valmistautuivat keskusteluihin lukemalla sekä aihetta puoltavia että kritisoivia tekstejä. Lukiolaiset myös visualisoivat käymiään verkkokeskusteluja laatimalla niistä argumentointikaavioita tai muokkaamalla tietokoneen strukturoitujen chattien pohjalta automaattisesti laatimia kaavioita.

– Tutkimus osoitti, että lukiolaiset kykenevät rakentavaan argumentointiin ja vasta-argumentointiin niin verkossa kuin kasvokkain. Opiskelijat osasivat myös analysoida käymiensä keskustelujen keskeisen argumentatiivisen rakenteen ja esittämään sen argumentointikaavion muodossa. Argumentoinnin visualisointi edisti myös aiemman tiedon aktivointia ja tiedon integrointia, Salminen kertoo.

Keskustelun strukturointi tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden harkita ensin huolella sitä, mitä haluaa sanoa ja valita sen jälkeen sopiva puheenvuorovaihtoehto. Tutkimuksen perusteella chatin strukturointi edisti vasta-argumentointia myös silloin, kun keskustelun aihe ei tarjonnut keskustelijoille selkeitä puolesta–vastaan-näkökulmia.

– Opiskelijoiden on hyvä harjoitella argumentointia sellaisista yhteiskunnallisista aiheista, kuten ilmastonmuutos ja tasa-arvo, jotka edellyttävät moninäkökulmaista tarkastelua sekä eri näkökulmiin liittyvien argumenttien ja vasta-argumenttien muodostamista, punnitsemista ja yhdistelemistä, Salminen toteaa.

Verkkoympäristö tekee kommunikoinnista tasa-arvoisempaa

Tutkimuksessa tuli myös esille, että verkkoympäristö näyttäisi tekevän sukupuolten välisestä kommunikoinnista tasa-arvoisempaa. Verkkoympäristössä tytöt uskaltavat käydä kriittisempää keskustelua kuin silloin, jos keskustelu käydään kasvokkain. Tämä puolestaan edistää rakentavaa argumentointia.

– Lukio-opetuksen tavoitteena on kriittiseen ja itsenäiseen ajatteluun pystyvien, yhteisöllisesti ja vastuullisesti toimivien yksilöiden kouluttaminen sekä sukupuolten tasa-arvon, hyvinvoinnin ja demokratian edistäminen. Kyky käydä tasavertaista ja erilaisia näkemyksiä arvostavaa argumentoivaa keskustelua korostuu tänä päivänä erityisesti verkkoympäristössä ja sosiaalisessa mediassa. Hyvillä argumentointitaidoilla voidaan ehkäistä vihapuhetta, sietää paremmin erimielisyyttä ja keskustella asioista aidosti niin, että ei mennä henkilökohtaisuuksiin, Salminen summaa.

KM Timo Salmisen kasvatustieteen väitöskirjan ”Promoting student argumentation by computer-supported instructional methods” tarkastustilaisuus järjestetään 29.5. kello 12 alkaen verkkovälitteisenä. Vastaväittäjänä toimii professori Kati Mäkitalo (Oulun yliopisto) ja kustoksena professori Miika Marttunen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi. Väitöstä voi seurata osoitteesta http://r.jyu.fi/dissertation-salminen-290521.

Yleisö voi esittää tilaisuuden lopussa mahdolliset kysymyksensä kustoksen puhelinnumeroon +358 40 805 3644.

Julkaisutiedot

Väitöskirja tullaan julkaisemaan verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 388, Jyväskylä 2021, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-8672-8 (PDF). Tuleva linkki väitöskirjaan: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8672-8.

Taustatiedot

Timo Salminen kirjoitti ylioppilaaksi Sysmän lukiosta 1989. Hän valmistui yo-merkonomiksi (pankkilinja) Heinolan kauppaoppilaitoksesta 1991 ja kasvatustieteen maisteriksi Jyväskylän yliopistosta 2001. Aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot hän suoritti 2005. Hän on myös yksi Jyväskylässä ja Helsingissä toimivan ekokauppa Ekolon perustajajäsenistä; kauppa sai alkusysäyksen Salmisen vetämässä ympäristökasvatuksen ja -viestinnän keskustelupiirissä.

Salminen on työskennellyt Jyväskylän yliopistossa tutkimuksen ja opetuksen tehtävissä sekä ollut monissa luottamustehtävissä. Tällä hetkellä Salminen työskentelee projektitutkijana Koulutuksen tutkimuslaitoksessa, Jyväskylän yliopistossa.

Väitöskirjatutkimusta on rahoittanut Jyväskylän yliopisto sekä Suomen Kulttuurirahaston Keski-Suomen rahasto (Elsa ja Frans Marpion rahasto).

Lisätietoa

Timo Salminen, timo.salminen@jyu.fi, puh. 040 805 3649

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kirke Hassinen
Viestinnän asiantuntija


kirke.m.hassinen@jyu.fi, puh. 050 462 6920

Kuvat

Timo Salmisen väitöstilaisuus järjestetään Jyväskylän yliopistossa  29.5.2021. Kuva: Jyväskylän yliopisto
Timo Salmisen väitöstilaisuus järjestetään Jyväskylän yliopistossa 29.5.2021. Kuva: Jyväskylän yliopisto
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Iäkkäiden ihmisten liikkuminen palautuu hitaasti ennalleen koronaviruspandemian jäljiltä26.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Iäkkäiden ihmisten elinpiiri pieneni ja koetut mahdollisuudet liikkua kodin ulkopuolella heikkenivät koronaviruspandemian alussa alkukesällä 2020, vaikka liikunnan määrä lisääntyi. Noin kaksi vuotta pandemian puhkeamisen jälkeen vuosina 2021–2022 tehdyssä seurantatutkimuksessa iäkkäiden ihmisten liikkumisessa tapahtuneiden muutosten havaittiin jossain määrin palautuneen, mutta ei täysin pandemiaa edeltäneelle tasolle.

Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye