HYY – Helsingin Yliopiston Ylioppilaskunta

Opiskelijoiden itsenäisyyspäivän soihtukulkue matkaa Helsingin keskustan läpi 6.12.

Pääkaupunkiseudun opiskelijat juhlivat 105-vuotiasta Suomea perinteisessä opiskelijoiden itsenäisyyspäivän soihtukulkueessa 6.12.2022.
Opiskelijat ovat järjestäneet soihtukulkueen yli 70 vuotta.

Opiskelijoiden itsenäisyyspäivän soihtukulkue lähtee liikkeelle Hietaniemen hautausmaalta ja päättyy Senaatintorille kansanjuhlaan. Kulkueen järjestävät pääkaupunkiseudun ylioppilas- ja opiskelijakunnat yhdessä.

”On hienoa, että me opiskelijat tulemme jälleen yhteen juhlistamaan itsenäistä Suomea! Kulkueperinne on jatkunut jo yli 70 vuotta, ja onkin hienoa olla mukana jatkamassa juhlallisuuksia!” kertoo Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Aleksi Tujunen.

Soihtukulkueen juhlallisuudet alkavat klo 16 Hietaniemen hautausmaan Sankariristillä, jonne lasketaan seppeleet. Itse juhlakulkue lähtee liikkeelle Hietaniemen hautausmaan kappelilta noin klo 17 ja kulkee reittiä Hietaniemenkatu – Arkadiankatu – Pohjoisesplanadi – Presidentinlinna – Mariankatu – Aleksanterinkatu – Senaatintori. Liikenne suljetaan kaduilta kulkueen aikana. Presidentinlinnalla kulkue tervehtii tasavallan presidenttiä perinteiseen tapaan.

Senaatintorilla vietetään kansalaisjuhlaa noin klo 17.55-18.15. Ohjelmassa on muun muassa kuorolaulua, Helsingin pormestari Juhana Vartiaisen puhe sekä ylioppilas- ja opiskelijakuntien puheita.

”Juhlassa me opiskelijat osoitamme kunnioituksemme itsenäisyydelle ja suomalaisuudelle”, tuumaa Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen jäsen Emilia Junnila.

Tänä vuonna tapahtumaa ovat järjestämässä Aalto-yliopiston ylioppilaskunta (AYY), Helsingin yliopiston ylioppilaskunta (HYY), Svenska Handelshögskolans Studentkår (SHS), Taideyliopiston ylioppilaskunta (TaiYO) sekä Haaga-Helian opiskelijakunta Helga ja Metropolia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA yhdessä Kadettitoverikunnan kanssa.

Aleksi Tujunen
Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja
aleksi.tujunen@hyy.fi

Opiskelijat ovat järjestäneet soihtukulkueen yli 70 vuotta.
Lataa
Erilaiset opiskelijayhteisöt näkyvät opiskelijoiden itsenäisyyspäivän soihtukulkueessa esimerkiksi lipuin.
Lataa
Opiskelijoiden perinteinen itsenäisyyspäivän soihtukulkue päättyy Senaatintorin kansanjuhlaan.

HYY – Helsingin Yliopiston Ylioppilaskunta
Mannerheimintie 5 A, 2. krs.

HYY eli Helsingin yliopiston ylioppilaskunta toimii ja vaikuttaa paremman opiskelijaelämän puolesta - jo vuodesta 1868. HYY toimii noin 26 000 opiskelijan äänitorvena.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta HYY – Helsingin Yliopiston Ylioppilaskunta