Jyväskylän yliopisto

Opiskeluhyvinvointia edistetään nyt valtakunnallisella yhteistyöllä

Jaa
Jyväskylän yliopisto koordinoi kansallisia opiskeluhyvinvointihankkeita yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kanssa

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi syksyllä 2021 korkeakouluille yhteensä 6 miljoonaa euroa erityisavustuksia koronaepidemian vuoksi tehtäviin toimenpiteisiin, joiden tavoitteena on edistää korkeakouluopiskelijoiden ohjausta, opiskelijahyvinvointia, opintojen etenemisen tukea sekä tasoittaa syntynyttä oppimisvajetta. Jyväskylän yliopisto sai yhdessä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kanssa 320 000 € rahoituksen hankeverkostoa koordinoivalle KOHO-hankkeelle.

KOHO on kaksivuotinen hanke, jonka tavoitteena on vahvistaa ohjauksen, opiskeluhyvinvoinnin ja opintojen etenemisen tukemista suomalaisessa korkeakoulutuksessa, tukien yhdenvertaisesti kaikkien opiskelijoiden oppimista ja opiskelua. Hankkeen koordinoinnissa keskitytään mahdollistamaan oppimisprosessien tuottamien toimivien toimintamallien sekä hyvien käytänteiden jakaminen.

-          Jo hakemusvaihe toteutettiin verkoston yhteistyönä. Syksyllä 2021 Jyväskylän yliopisto ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu kutsuivat koolle korkeakoulujen hyvinvoinnin ja ohjauksen toimijoita kartoittamaan yhteistyön ja koordinoinnin tarpeita, kertoo Leena Penttinen Jyväskylän yliopistosta.

Tukea tarvitsevien opiskelijoiden tavoittaminen haastavaa

KOHOntoiminta käynnistettiin keväällä 2022 kokoamalla korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointihankkeiden toimijoita webinaareihin yhteiseen keskusteluun ja jakamaan eri hankkeiden toimintamalleja. Lisäksi on kerätty haastatteluaineistoa korkeakoulukohtaisista ohjauksen ja opiskeluhyvinvoinnin kysymyksistä.

Kevään yhteistyön pohjalta on jäsennetty yhteisesti jaettuja teemoja, jotka ovat näyttäytyneet keskeisinä haasteina opiskeluhyvinvointityössä erityisesti koronapandemian aikana. Opiskeluhyvinvointityössä yhtenä suurimpana haasteena on tukea tarvitsevien opiskelijoiden tunnistaminen ja tavoittaminen. Ohjauksen ja palvelujen saavutettavuus on herättänyt runsaasti keskustelua.

Koronapandemia on myös nostanut esille yhteisöllisyyden merkityksen uudella tavalla. Korkeakoulut ovat kehittäneet opintopolun vertaistukea ja mm. erilaisten hyvinvointi-, liikuntatutoreiden roolia ohjauksen kokonaisuudessa. Etäopiskelussa on korostunut opiskelutaitojen merkitys opintojen etenemiselle. Entistä tietoisemmin on alettu kiinnittää huomiota moninaisten oppijoiden tukemiseen ja erityispedagogiseen osaamiseen.

-        Opiskelijoiden hyvinvoinnin perusta muodostuu myös laadukkaasta pedagogiikasta. Pedagoginen hyvinvointi ja opettajien ohjausosaamisen kehittäminen ovat yksi laajalti keskusteluttaneista teemoista, toteaa Heini Väisänen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta.

Opiskeluhyvinvointitiedon keruu ja tietopankki


Korkeakouluverkostoa osallistavalla työskentelyllä rakennetaan myös korkeakouluopiskelijoiden ohjauksen ja hyvinvoinnin kehittäjäyhteisöä, joka edistää resurssitehokasta ja kestävää toimintaa. Lisäksi kootaan ohjauksen, hyvinvoinnin ja oppimisen tuen yhteinen tietopankki hyvistä käytänteistä ja toimintamalleista. Tietoa hyvistä välineistä ja käytänteistä sijoitetaan vuoden 2023 aikana kansalliseen Avointen oppimateriaalien kirjastoon (AOE), joka on avoin kaikille. 

Lukuvuoden 2022-2023 aikana järjestetään hyvinvointityön toimijoille verkostotyötä tukevia tapaamisia sekä kaikille avoimia webinaareja. Ensimmäisen 12.10. järjestettävän kaikille avoimen webinaarin teemana on ”Opiskelutaidot ja tukea tarvitsevien tavoittaminen”.
Lisätietoja webinaarista KOHO:n verkkosivuilla: KOHO - opiskeluhyvinvoinnin parhaaksi korkeakouluissa — Jyväskylän yliopisto (jyu.fi)

Yhteystiedot:

Leena Penttinen, kehittämispäällikkö (Hankkeen vastuullinen johtaja)
leena.m.penttinen@jyu.fi,
+358 400 247 434

Milja Manninen, suunnittelija
milja.j.manninen@jyu.fi,
+358 50 4108 138

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitöstutkimus: Yritysten kiertotaloussiirtymää jarruttavat ristiriidat taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä - ristiriidoissa piilee myös muutosvoimaa6.11.2025 09:33:59 EET | Tiedote

KTM Noora Piila tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun yritysten ympäristöjohtamisen väitöskirjassaan kiertotalousmaturiteetin eri vaiheissa olevien suomalaisyritysten pyrkimyksiä ja haasteita kiertotaloussiirtymään liittyen. Tulosten valossa yritysten toimenpiteet jäävät pienipiirteisiksi johtuen taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä koetuista ristiriidoista, eli paradokseista. Näissä paradokseissa piilee kuitenkin myös positiivista muutosvoimaa, jonka valjastaminen yrityksissä edellyttää yhteiskunnan tukea ja vahvaa sidosryhmäyhteistyötä.

Digitaalisia ratkaisuja iäkkäiden kuntoutukseen ja terveydenhuoltoon - Timo Hinrichs liikuntalääketieteen professoriksi6.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote

Lääkäri Timo Hinrichs aloitti 1.10.2025 Jyväskylän yliopiston liikunta- ja urheilulääketieteen professorina, vahvistaen alan tutkimusta ja koulutusta. Hinrichs tutkii liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä terveyden ylläpitämisessä, kuntoutuksen tukemisessa ja elämänlaadun edistämisessä. Hänen tutkimuksensa keskiössä on digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen ja käyttöönotto iäkkäiden liikkuvuuden ja terveyden tukemisessa.

Väitöstutkimus: ikääntyneet oppivat digitaitoja parhaiten vertaisiltaan, ei kiireessä läheisten opastamana6.11.2025 06:59:00 EET | Tiedote

FM Viivi Korpela tarkastelee yhteiskuntapolitiikan väitöskirjassaan ikääntyneiden digiosallisuutta, arjen digitaitojen oppimista ja Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalveluita. Tulosten mukaan läheisten antama digituki ei aina johda oppimiseen, kun taas vertaisohjauksessa taidot ja osallisuuden tunne vahvistuvat. Lisäksi tutkimus osoittaa, että Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalvelut jäävät usein irrallisiksi ikääntyneiden käyttäjien arjesta. Tutkimus haastaa pohtimaan, kenen ehdoilla digitaalista yhteiskuntaa rakennetaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye