OTI: Kuljettajaan liittyvät riskit vaikuttavat usein kuolonkolareiden taustalla
Onnettomuustietoinstituutti (OTI)
Tiedote 30.12.2016
Kuljettajaan liittyvät riskit vaikuttavat usein kuolonkolareiden taustalla
Vuonna 2015 tapahtui 257 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta. Moottoriliikenteen onnettomuuksia sattui 35 edellisvuotta enemmän, kun kevyen liikenteen onnettomuuksien määrä pysyi lähes ennallaan. Moottoriajoneuvo-onnettomuuksista suurimman osan (66 %) taustalla vaikuttivat kuljettajan tilaan liittyvät tekijät.
Kuljettajan tilaan liittyviä taustariskejä ovat esimerkiksi päihtymys, sairaudet, väsymys sekä mielentilaan liittyvät tekijät kuten masennus tai kiihtymys. Taustariskit eivät suoraan aiheuta onnettomuuksia, mutta ne vaikuttavat onnettomuuksien taustalla niiden syntymiseen.
– Päihteiden vaikutuksen alaisena ajetut onnettomuudet lisääntyivät selvästi viime vuonna edellisvuoteen nähden. Erityisesti päihdeongelmaisilta vaikuttavien, törkeän rattijuopumuksen rajan ylittäneiden kuljettajien määrä onnettomuuksissa lisääntyi. Päihteiden lisäksi muutkin kuljettajien terveysongelmat olivat yleisiä taustatekijöitä onnettomuuksissa, OTIn yhteyspäällikkö Tapio Koisaari kertoo.
Viime vuonna noin neljännes moottoriliikenteessä kuolonkolarin aiheuttaneista kuljettajista oli rattijuoppoja. Lisäksi kevyessä liikenteessä sattui 13 onnettomuutta, joissa joko pyöräilijä, jalankulkija tai moottoriajoneuvon kuljettaja oli yli 0,5 promillen humalassa.
Vuonna 2015 moottoriliikenteessä sattui 198 kuolonkolaria, joissa kuoli 222 henkeä. Vakavasti vammautui 51. Lisäksi sattui 59 kevyen liikenteen onnettomuutta, joissa kuoli 30 jalankulkijaa ja 29 pyöräilijää.
Onnettomuustietoinstituutin (OTI) yhteen kokoamat luvut perustuvat varmistuneisiin tietoihin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien viime vuonna tutkimista onnettomuuksista.
Kaiteet ovat merkittävä turvallisuustekijä
Lähes joka neljännen kuolemaan johtaneen onnettomuuden seuraukset olisivat voineet olla lievemmät, mikäli onnettomuuspaikalla olisi ollut keskikaiteet tai kaiteet olisi asennettu paremmin.
– Joskus kaiteet saattavat olla liian matalia tai lyhyitä, mutta yleisimmin ongelma on kaiteiden puuttuminen kokonaan, joko keskikaiteiden tai muidenkin. Uusien, turvallisempien ajoneuvojen yleistymistä odotellessa kaideratkaisuihin on tärkeää kiinnittää huomiota. Kaiteilla voidaan parantaa liikenteen turvallisuutta ajoneuvoista riippumatta, Koisaari huomauttaa.
Lisätietoja:
- Yhteyspäällikkö Tapio Koisaari, p. 040 450 4782
etunimi.sukunimi@oti.fi - Viestintä, p. 040 450 4700
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Yhä useampi sähköinen liikkumisväline pääsee liikennevakuutuksen turvan piiriin25.4.2024 07:41:01 EEST | Tiedote
Kesäkuussa voimaan astuvan lakiuudistuksen myötä osa sähköisistä liikkumisvälineistä tulee liikennevakuuttamisen piiriin. Jatkossa kaikki yli 25 kg painavat tai yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat moottoroidut liikkumisvälineet tarvitsevat liikennevakuutuksen. Vain sähköpyörien osalta vakuuttamisvelvollisuus määräytyy osin erilaisten kriteerien perusteella.
Vakuuttamattomien ajoneuvojen määrä liikenteessä pudonnut10.4.2024 07:35:00 EEST | Tiedote
Vakuuttamattomia ajoneuvoja on jäänyt kiinni 2020-luvulla aina vain vähemmän, ja myös ilman vakuutusta aiheutettujen liikennevahinkojen määrä on viime vuosina laskenut. Vaikka lakisääteinen liikennevakuutus on pakollinen lähes kaikille moottoroiduille ajoneuvoille, jää vakuutus silti hoitamatta vuosittain kymmeniltä tuhansilta ajoneuvoilta.
Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16.3.2024 mennessä20.2.2024 14:57:36 EET | Tiedote
EU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16.9.2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16.3.2024. Tämä ei koske Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten eikä diplomaattien autoja. Lisäksi esimerkiksi yli 10-paikkaiset linja-autot voivat edelleen tulla Suomeen.
Liikennevakuutus antaa turvaa moottorikelkkailijalle – vakuutuksen laiminlyönnistä kalliit seuraukset9.11.2023 07:15:00 EET | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus tulee olla voimassa aina, kun moottorikelkalla lähdetään liikkeelle. Talvisesongin alkaessa tulee huolehtia myös siitä, että kelkka on rekisteröity liikennekäyttöön. Jos vakuuttamattomalla moottorikelkalla tapahtuu onnettomuus, ajoneuvon omistaja ei saa mitään korvauksia omista henkilövahingoistaan.
Vakuuttamattomat ajoneuvot aiheuttavat vuosittain satoja kolareita27.10.2023 07:26:15 EEST | Tiedote
Vuonna 2022 Liikennevakuutuskeskukselle ilmoitettiin 622 vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamaa vahinkoa. Määrä on vaihdellut 2010-luvulta alkaen reilun 500:n ja lähes tuhannen vahingon välillä. Kustannukset näistä vahingoista ovat vuositasolla useita miljoonia euroja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme