OTI: Moottorikelkkaturmat sattuivat viime vuonna jääalueilla
Kuolemaan johtaneet kelkkailuonnettomuudet tapahtuivat viime vuonna tyypillisesti heikoilla jäillä. Viisi kelkkailijaa menehtyi hukkumalla jään petettyä kelkan alla. Pahimmillaan jään päällä saattoi olla onnettomuushetkellä kerros päivän aikana sulanutta vettä. Tämän lisäksi jäällä sattui kaksi törmäystä esteeseen, esimerkiksi luotoon. Yksi kuolema aiheutui sairaskohtauksesta johtuneesta kelkan hallinnan menetyksestä.
– Moottorikelkkaturmat sattuvat usein kuljettajalle aivan tutussa ympäristössä, kun otetaan riskejä ja lähdetään heikoille jäille joskus huonoissakin olosuhteissa. Useampi viimevuotinen onnettomuus sattui pimeällä tai räntä- tai lumisateessa, kuvailee OTIn liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen.
Neljän kelkkailijan epäillään olleen alkoholin vaikutuksen alaisena turmahetkellä. Humalassa ajettujen kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on vähentynyt pitkällä aikavälillä, mutta alkoholi on edelleen vuosittain mukana noin puolessa moottorikelkkaturmista.
Turvatekniikka ehkäisee onnettomuuksia
Tutkijalautakunnat tutkivat lisäksi yhdeksän loukkaantumiseen johtanutta moottorikelkkaonnettomuutta. Kahdeksassa tapauksessa loukkaantui kuljettaja, yhdessä kelkan kyydissä ollut matkustaja. Loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista neljä tapahtui jääalueilla. Viidessä tapauksessa moottorikelkka ajautui ulos reitiltä, useimmiten maastossa. Hallinnan menetys tapahtui yleensä kaarteessa.
– Hallinnan menetyksiä kaarteessa sattuu erityisesti kokemattomille kelkkailijoille. Vasemmalle kaartuvat mutkat ovat haastavimpia, sillä silloin moni työntää oikealla kädellä ohjaustankoa ja samalla vahingossa puristaa oikeassa kahvassa sijaitsevan kaasuvivun pohjaan. Vauhdin äkillinen kiihtyminen yleensä yllättää, eikä törmäystä esimerkiksi reitin sivussa kasvaviin puihin ehdi enää estää, Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan jäsen Eero Heikkilä kuvailee onnettomuuden syntymistä.
– Erityisesti moottorikelkkasafareilla käytettävät kelkat sisältävät nykyään jo usein uudenlaista turvatekniikkaa, jolla moottorikelkan kiihtyvyyttä ja huippunopeutta voidaan rajoittaa. Tämä ehkäisee onnettomuuksia tehokkaasti, Heikkilä jatkaa.
Luvut ovat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ilmoittamia ennakkotietoja vuodelta 2016. Tiedot on koonnut yhteen Onnettomuustietoinstituutti (OTI).
Kuolemaan johtaneet moottorikelkkaonnettomuudet
jakaantuivat tasaisesti ympäri maata vuonna 2016
- Satakunta 1
- Etelä-Savo 2
- Pohjois-Karjala 1
- Keski-Suomi 1
- Pohjanmaa 1
- Pohjois-Pohjanmaa 1
- Lappi 1
Tutkitut loukkaantumiseen johtaneet onnettomuudet sattuivat Lapissa (7) ja Pohjois-Savossa (2).
Lisätietoja:
- Liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen,
p. 040 450 4531, arja.holopainen(@)oti.fi - Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan jäsen, Eero Heikkilä,
p. 040 516 3834 - Viestintä, p. 040 450 4700
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Yhä useampi sähköinen liikkumisväline pääsee liikennevakuutuksen turvan piiriin25.4.2024 07:41:01 EEST | Tiedote
Kesäkuussa voimaan astuvan lakiuudistuksen myötä osa sähköisistä liikkumisvälineistä tulee liikennevakuuttamisen piiriin. Jatkossa kaikki yli 25 kg painavat tai yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat moottoroidut liikkumisvälineet tarvitsevat liikennevakuutuksen. Vain sähköpyörien osalta vakuuttamisvelvollisuus määräytyy osin erilaisten kriteerien perusteella.
Vakuuttamattomien ajoneuvojen määrä liikenteessä pudonnut10.4.2024 07:35:00 EEST | Tiedote
Vakuuttamattomia ajoneuvoja on jäänyt kiinni 2020-luvulla aina vain vähemmän, ja myös ilman vakuutusta aiheutettujen liikennevahinkojen määrä on viime vuosina laskenut. Vaikka lakisääteinen liikennevakuutus on pakollinen lähes kaikille moottoroiduille ajoneuvoille, jää vakuutus silti hoitamatta vuosittain kymmeniltä tuhansilta ajoneuvoilta.
Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16.3.2024 mennessä20.2.2024 14:57:36 EET | Tiedote
EU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16.9.2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16.3.2024. Tämä ei koske Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten eikä diplomaattien autoja. Lisäksi esimerkiksi yli 10-paikkaiset linja-autot voivat edelleen tulla Suomeen.
Liikennevakuutus antaa turvaa moottorikelkkailijalle – vakuutuksen laiminlyönnistä kalliit seuraukset9.11.2023 07:15:00 EET | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus tulee olla voimassa aina, kun moottorikelkalla lähdetään liikkeelle. Talvisesongin alkaessa tulee huolehtia myös siitä, että kelkka on rekisteröity liikennekäyttöön. Jos vakuuttamattomalla moottorikelkalla tapahtuu onnettomuus, ajoneuvon omistaja ei saa mitään korvauksia omista henkilövahingoistaan.
Vakuuttamattomat ajoneuvot aiheuttavat vuosittain satoja kolareita27.10.2023 07:26:15 EEST | Tiedote
Vuonna 2022 Liikennevakuutuskeskukselle ilmoitettiin 622 vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamaa vahinkoa. Määrä on vaihdellut 2010-luvulta alkaen reilun 500:n ja lähes tuhannen vahingon välillä. Kustannukset näistä vahingoista ovat vuositasolla useita miljoonia euroja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme