Oy Sinebrychoff Ab donerar 50 000€ till Finlands Nationalgalleri

Sinebrychoff är Nordens äldsta bryggeri och nästa år har det gått 200 år sedan bolaget grundades. För att markera sitt jubileumsår har Sinebrychoff gjort en betydande donation på 50 000€ till Nationalgalleriets stiftelsekapital. Tack vare motfinansiering från staten ökar stiftelsekapitalet med 175 000 euro.
Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen tackar Marja-Liisa Weckström, direktör för kommunikation och samhällsansvar i Sinebrychoff Ab, för donationen till Nationalgalleriet.

”Släkten Sinebrychoffs historia är en berättelse om företagsverksamhet, men den handlar också om att utveckla stadskultur, om välgörenhet och om konst. Tack vare vår grundare Nikolaj Sinebrychoff finns Sinebrychoffparken i Helsingfors och tack vare hans brorson Paul den yngre och dennes hustru Fanny finns Sinebrychoffs konstmuseum. Välgörenhet låg i sin tur nära om hjärtat för vår första styrelseordförande Anna Sinebrychoff”, berättar Sinebrychoffs verkställande direktör Anders Frydenlund. ”Vi vill bygga vidare på arvet efter företagets grundare genom att stödja finländsk kultur så att den även i framtiden är så tillgänglig som möjligt för alla.”

”Donationen från Sinebrychoff är en fin gest både med tanke på företagets historia och för Nationalgalleriets verksamhet. Vi har haft ett nära samarbete med bryggeriet redan i flera års tid till förmån för Sinebrychoffs konstmuseum. Den här donationen öppnar möjligheter för framtida projekt på en nivå som omfattar hela Nationalgalleriet”, säger Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen.

Nationalgalleriets basverksamhet finansieras av vinstmedlen från penningspelsverksamhet. Bidrag till stiftelsekapitalet och den statliga motfinansieringen läggs till stiftelsens kapital och ränteintäkterna används till att bygga upp ett nationellt och internationellt genomslag. Nationalgalleriets styrelse fattar beslut om vad ränteintäkterna från stiftelsekapitalet används till.

Finlands Nationalgalleris medelinsamling pågår till och med 31.12.2019.

Mer information:

generaldirektör, Finlands Nationalgalleri
tfn 050 556 7169

Marja-Liisa Weckström
direktör för kommunikation och samhällsansvar
Oy Sinebrychoff Ab
Tfn 040 7276730

Johanna Eiramo
Viestintäpäällikkö / Kommunikationschef / Head of Communications
Puh./Tel. +358 400 99 56 99

Bilder

Nationalgalleriet utgörs av Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Nationalgalleriet ansvarar för statens konstsamlingar. Nationalgalleriets avdelning för samlingsförvaltning upprätthåller samlingarna. Till Nationalgalleriet hör dessutom Statens konstverkskommission och dess samlingar. www.nationalgalleriet.fi