Suomen Pankki

Pääjohtaja Olli Rehnin blogi: Vihriälän ryhmä ja kriisiin vastaavan talouspolitiikan kolme vaihetta

Jaa

Vesa Vihriälän johtaman professoriryhmän 8.5. julkaistu raportti on painava kannanotto koronakriisin nostamiin kysymyksiin. Raportin ”Talouspolitiikan strategia koronakriisissä” laatijoiden ryhmään kuuluvat Vihriälän lisäksi Bengt Holmström, Sixten Korkman ja Roope Uusitalo.

Raportissa käsitellään laajasti koronakriisiin liittyvää talouspolitiikkaa. Kommentoin tässä blogimerkinnässä joitakin raportin teemoja. Ensiarvoisen tärkeää on nyt vaimentaa konkurssiaaltoa ja työttömyyden lisääntymistä onnistuneella talouspolitiikan kokonaisuudella.

Koronakriisiin on talouspolitiikassa jo vastattu laajalla rintamalla. Rahoitusoloja ovat keventäneet Euroopan keskuspankin rahapolitiikan toimet, pankkien pääomavaatimusten helpottaminen sekä mm. Suomen Pankin sijoitustoimintaan lukeutuvat suomalaisten yritystodistusten ostot. Lisäksi tärkeitä toimenpiteitä on jo tehty lomautusten helpottamiseksi ja yritysten tukemiseksi muutenkin. Vihriälän työryhmä viitoittaa tietä eteenpäin.

Raportissa jaetaan talouspolitiikan strategia ”kolmeen elementtiin”. Niiden voidaan nähdä liittyvän kriisin kolmeen vaiheeseen. Kun ensimmäisessä vaiheessa on rajoitettu ihmisten liikkumista, kokoontumista ja elinkeinotoimintaa, keskeinen tavoite on yritysten tukemisessa pahimman vaiheen yli ja siten työpaikkojen pelastamisessa. Toinen vaihe käynnistyy rajoitusten poistuessa, kun taloutta on tarpeen mahdollisuuksien mukaan elvyttää. Kolmas vaihe koskee julkisen talouden kestävyyden ja talouskasvun edellytysten vahvistamista. Jako kolmeen vaiheeseen on hyvä lähtökohta, vaikka nämä vaiheet väistämättä limittyvät ja kytkeytyvät toisiinsa.

Kun ensimmäisessä vaiheessa tuetaan yrityksiä, tämä on syytä toteuttaa niin, että tuet osuvat oikeisiin kohteisiin, voidaan ottaa käyttöön nopeasti ja toimivat myös sellaisten yrittäjien kohdalla, jotka eivät voi tai uskalla velkaantua paljon. Tulevan talouskehityksen kannalta tärkeää on myös, että tukien tuottama rasitus julkiselle taloudelle ei ole liian suuri ja että ne eivät liikaa vääristä kilpailua tai haittaa talouden rakenteiden tarvittavaa uudistumista.

Lienee vääjäämätöntä, että etenkin kun tukia nyt on jouduttu ja joudutaan ottamaan käyttöön hyvin nopeasti, kaikki mainitut tavoitteet eivät jokaisen tukimuodon kohdalla täyty. Yritysten tukeminen kysyntäkuopan yli on silti tarpeen.

Vihriälän ryhmä pitää talouspolitiikan vaiheista vaikeimpana viimeistä eli julkisen talouden kestävyyden ja talouskasvun edellytysten vahvistamista. Vaikea se epäilemättä onkin siitä näkökulmasta, että kun talouden tila on kriisin akuutin vaiheen jälkeen aikanaan jyrkästi heikentynyt, sen korjaamisen keinoihin liittyy mielipiteitä jakavia arvokysymyksiä. Raportissa tuodaan osuvasti esiin, että rakenteellisilla uudistuksilla on tarpeen parantaa mm. työllisyyden kasvun edellytyksiä ja julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottavuutta. Eikä sekään välttämättä riitä.

Toisaalta helppoja eivät ole myöskään päätökset kriisin ensimmäisessä eivätkä toisessakaan vaiheessa. Esimerkiksi tarvittavien elvytystoimien ajoittaminen, kohdentaminen ja mitoittaminen vaatii paljon tietoon perustuvaa harkintaa.

Kokonaiskysynnän finanssipoliittisen elvyttämisen painopisteen on syytä ajoittua vasta kriisin toiseen vaiheeseen, jossa rajoituksia on jo purettu. Kysynnän elvyttäminen ei auta esimerkiksi ravintolayrittäjää, jos ravintolaa ei saa vielä pitää auki. Sen sijaan kun rajoituksia on purettu ja ihmiset jälleen uskaltavat käydä ravintoloissa, tilanne on toinen. Näin on varsinkin, jos kotitalouksien ja yritysten taloudellinen tila on yhä haavoittuvainen ja ne ovat rahankäytössään varovaisia. Kun epidemian ja talouden tuleva kehitys on tuntematon, ei lopullisia päätöksiä elvytystoimien tarkasta ajoittamisesta ole nyt vielä välttämättä syytä tehdä.

Raportissa esitetään kohteita finanssipoliittisille elvytystoimille, kuten liikenne- ja muut infrainvestoinnit. Kuten ajoituksen, ei myöskään kohteiden suhteen parhaiden ratkaisujen tekeminen välttämättä ole suoraviivaista. On hyvin mahdollista, että infrastruktuuri-investoinnit ovat aikanaan hyvä kohde elvytystoimille. Toisinkin voi silti käydä. Jos kyseisellä alalla ei tuolloin ole runsaasti käyttämätöntä kapasiteettia, kannattaa elvytys suunnata toisin.

Kaiken kaikkiaan kun julkisiin tuloihin ja menoihin tehdään finanssipoliittisten ratkaisujen myötä muutoksia, on syytä ottaa huomioon sekä lyhyen että pitkän aikavälin vaikutukset. Talouden kasvumahdollisuuksien tukeminen akuutin kriisin aikanaan väistyessä on kipeästi tarpeen, kuten raportissa todetaan.

Kokonaistaloudelliselle kehitykselle raportissa esitetään skenaario, jossa tuotanto supistuu tänä vuonna 9 prosenttia, eikä vahvaa V:n muotoista elpymistä odoteta. Tämä korostaa sellaisten toimien tarvetta, jotka kohentavat talouden kasvumahdollisuuksia ja julkisen talouden kestävyyttä.

On vielä aikaista sanoa, millainen elpymisen muoto tulee olemaan. Yhtä kaikki on syytä huomata, että verrattuna etenkin 1970-, 1980- ja 1990-lukujen suhdannenousuihin tällä kertaa ei ole syytä laskea kovin vahvan ja nopean kasvun varaan, vaikka sitä tavoitellaankin. Tuottavuuden kasvun trendi on heikentynyt jo parin vuosikymmenen ajan. Lisäksi talouskasvua rajoittaa se, että työikäisen väestön määrän kasvu on kääntynyt supistumiseksi.

Raportissa tuodaan osuvasti esille näkökohtia, joita koronakriisiin ja sen jälkihoitoon liittyvässä talouspolitiikassa on syytä ottaa huomioon. Kriisi uhkaa heikentää ennestään heikossa asemassa olevien tilannetta, samoin kuin nykyisten nuorten ja lapsiperheiden toimeentulon näkymiä. Ilmastopolitiikkakin voi jäädä jalkoihin, jos huonosti annetaan käydä. Jotta talouspolitiikka tukee yhteiskunnallisesti ja ekologisesti kestävää kehitystä, on näihin uhkiin reagoitava.

Raportti päättyy toteamukseen, että Suomi on aiemminkin selviytynyt, kun on ollut pakko. On helppo yhtyä näkemykseen, jossa korostetaan vahvojen instituutioiden ja luottamuksen merkitystä yhteiskunnassa.

Lisäksi meitä auttaa se, että vaikka julkisen talouden tila on aiempiin vuosikymmeniin verrattuna heikentynyt, on se silti parempi kuin useissa muissa maissa. Lisäksi tilannetta helpottaa, että vaikka rahoitusjärjestelmäänkin nyt kohdistuu uhkia, se on vakavarainen ja toimintakykyinen. Aiemmat pyrkimykset julkisen talouden kestävyyden ja rahoitusjärjestelmän vakauden vahvistamiseksi tukevat meitä nyt. Mutta pysyviä voittoja ei näilläkään kentillä ole.

Blogi on julkaistu 15.5.2020 Euro & talous -sivustolla: Vihriälän ryhmä ja kriisiin vastaavan talouspolitiikan kolme vaihetta

Avainsanat

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Suomen Pankki
Suomen Pankki
Snellmaninaukio, PL 160
00101 HELSINKI

09 1831http://www.bof.fi

Suomen Pankki on Suomen rahaviranomainen ja kansallinen keskuspankki. Samalla se on osa eurojärjestelmää, joka vastaa euroalueen maiden rahapolitiikasta ja muista keskuspankkitehtävistä ja hallinnoi maailman toiseksi suurimman valuutan, euron, käyttöä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Pankki

BOFIT Forecast for China 2024–2026: Productivity gains key to China maintaining growth22.4.2024 13:04:52 EEST | Press release

The latest forecast from BOFIT, the Bank of Finland’s Institute for Emerging Economies, sees structural and cyclical factors bringing down economic growth over coming years. Growth is expected to slow to roughly 4 % this year and then to 3 % p.a. in 2025 and 2026. The lack of reliable Chinese statistical data makes detailed assessment of the situation challenging. China’s official figures show GDP rose by 5.2 % last year. Alternative calculations by BOFIT, however, suggest that GDP growth has underperformed official estimates in recent years. Economic growth in the first months of this year was fairly brisk (officially 5.3 % in the first quarter) thanks to strong industrial growth. No large changes to the outlook for economy overall have occurred since our October 2023 forecast. We continue to anticipate about 4 % growth this year. Growth is expected to slow to around 3 % in 2025 and 2026. The degraded quality of Chinese statistical reporting makes it increasingly difficult to evaluate

BOFITs prognos om utvecklingen av den kinesiska ekonomin för 2024–2026: för att upprätthålla den ekonomiska utvecklingen i Kina behövs ökad produktivitet22.4.2024 13:04:44 EEST | Tiedote

Finlands Banks forskningsinstitut för tillväxtmarknader förutspår en avmattning i den ekonomiska tillväxten i Kina under de närmaste åren på grund av både strukturella och cykliska faktorer. I år väntas tillväxten vara ca 4 % och stanna kring 3 % under 2025–2026. De statistiska problemen i Kina försvårar bedömningen av det ekonomiska läget. BNP-tillväxten i Kina var i fjol 5,2 % enligt den officiella statistiken. BOFIT bedömer att landets faktiska ekonomiska tillväxt under de senaste åren varit något långsammare än vad som anges officiellt. Den ekonomiska utvecklingen i början av året har varit relativt stark, pådriven av industrin, men ingen större förändring har skett i den samlade bilden av ekonomin i förhållande till den föregående prognosen. Enligt BOFITs prognos växer den kinesiska ekonomin ca 4 % i år, medan den ekonomiska tillväxten under 2025–2026 förutspås stanna kring 3 %. Kvaliteten på statistiken har delvis försämrats ytterligare, vilket försvårar bedömningen av det ekonom

BOFIT-ennuste Kiinan talouden kehityksestä vuosiksi 2024–2026: Kiinan talouskasvun ylläpitäminen edellyttäisi tuottavuuden parantamista22.4.2024 13:04:00 EEST | Tiedote

Suomen Pankin nousevien talouksien tutkimuslaitos BOFIT ennustaa Kiinan talouskasvun hidastuvan lähivuosina sekä rakenteellisten että suhdannetekijöiden takia. Tänä vuonna kasvun odotetaan olevan noin 4 prosenttia ja jäävän 3 prosentin paikkeille vuosina 2025–2026. Kiinan tilastojen ongelmat hankaloittavat taloustilanteen arvioimista. Kiinan bruttokansantuote kasvoi viime vuonna virallisten tilastojen mukaan 5,2 prosenttia. BOFITin arvion mukaan todellinen talouskasvu on viime vuosina jäänyt jonkin verran virallisesti ilmoitettua hitaammaksi. Alkuvuoden talouskehitys on ollut suhteellisen pirteää teollisuuden vetämänä. Talouden kokonaiskuvassa ei kuitenkaan ole tapahtunut aiempaan ennusteeseen verrattuna suurta muutosta. BOFIT ennustaa Kiinan talouden kasvavan noin 4 prosenttia kuluvana vuonna. Vuosina 2025–2026 kasvun ennustetaan jäävän 3 prosentin paikkeille. Tilastojen osin entisestään heikentynyt laatu vaikeuttaa taloustilanteen arviointia ja lisää ennusteen epävarmuutta. Kiinan ta

Medialle: BOFIT julkaisee Kiinan talouden ennusteen maanantaina 22.4.18.4.2024 10:15:15 EEST | Kutsu

Suomen Pankin nousevien talouksien tutkimuslaitos BOFIT julkaisee ennusteen Kiinan talouden kehityksestä maanantaina 22.4.2024 kello 13. Ennuste julkaistaan osoitteessa bofit.fi. Median edustajien on mahdollista saada ennuste embargolla maanantaina aamupäivällä. Pyydämme ilmoittautumaan embargojakelulistalle viimeistään maanantaina 22.4. klo 9.00. Ilmoittaudu embargojakelulistalle BOFIT julkaisee ennusteen Kiinan talouskehityksestä keväisin ja syksyisin. Lisätiedot: Suomen Pankin viestintä, media@bof.fi, p. 09 183 2101.

Meri Obstbaum appointed Adviser to the Board of the Bank of Finland, and Kimmo Virolainen’s position as Adviser to the Board was renewed17.4.2024 15:00:00 EEST | Press release

The Board of the Bank of Finland has appointed Meri Obstbaum, DSc (Econ. & Bus. Adm.), and Kimmo Virolainen, DSc (Econ. & Bus. Adm.), as Advisers to the Board. These appointments are for a five-year term. Obstbaum will also head the Bank’s Monetary Policy Preparation Process. Virolainen will head the Bank’s International Economic Policy Process.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye