Kuluttajaliitto

Pääkaupunkiseudun Kuluttajat: Selvyyttä lippukäytäntöihin ja seniorit paremmin huomioon HSL-alueella

Jaa

Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry ottaa kantaa HSL:n lipputyyppeihin ja palveluiden hinnoitteluun. Yhdistyksen mielestä epäselvä lippujärjestelmä aiheuttaa sekaannusta ja tarjolla olevien lipputyyppien tulkinta on vaikeaselkoista. Lisäksi yhdistys katsoo, että satunnaisesti matkustavien, kuten esimerkiksi ikäihmisten, kertamatkan kallis lipun hinta vähentää halua julkisilla liikkumiseen.

”Lippuvalikoima on eläkeläisen näkökulmasta sekava ja on hankalaa löytää itselle parhaiten sopiva lipputyyppi”, Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry toteaa. ”Pahimmillaan käy niin, että ihmiset eivät pysty hyödyntämään heille kuuluvia alennuksia ja etuja täysimääräisesti epäselvän lippujärjestelmän vuoksi.”

Kaikkein parasta olisi, että kaikille yli 65-vuotiaille eläkeläisille luotaisiin yhdenmukainen, helppo ja edullinen tapa matkustaa, Pääkaupunkiseudun Kuluttajat toteaa.

Yhdistys on kiinnittänyt huomiota myös AB-alueella lyhyitä matkoja liikkuvien eläkeläisten lippujen hintoihin. ”Kausilippujen rinnalle tarvitaan muitakin vaihtoehtoja saada seniorialennus silloin, kun matkoja on harvoin. Ikäihmisillä ei useimmiten ole säännöllisiä matkoja, jolloin yksittäisen matkan hinta kausilipulla tulee kalliiksi.”

Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ehdottaa ratkaisuksi esimerkiksi kymmenen kerran lippua rajoittamattomalla voimassaoloajalla tai mahdollisuutta saada seniorialennus myös kertalipun hintaan. ”Tämä varmasti lisäisi seniorien liikkumista HSL-alueella julkisin välinein.”

Yhdistyksen mielestä on lisäksi erikoista, että eläkeläiset saavat seniorimatkustajille tarkoitetun hintaedun vain käyttäessään HSL-korttia, eikä esimerkiksi asioidessaan mobiililaitteella. Eläkeläisten joukossa on kuitenkin paljon sujuvasti digilaitteita käyttäviä. Kritiikkiä saa myös HSL:n ilmoitus periä uusia maksuja asiointipisteessä asioivilta.

Pääkaupunkiseudun Kuluttajille uusi puheenjohtaja ja hallitus

Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry on Kuluttajaliiton alueellinen yhdistys, joka toimii Helsingissä ja muulla pääkaupunkialueella. Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry:n kokouksessa 10.5.2023 hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:

Leena Simonen, puheenjohtaja

Barbro Widing, varapuheenjohtaja

Eero Kiuru, sihteeri

Heli Tynkynniemi, taloudenhoitaja

Irene Roos, jäsenvastaava

Kristiina Siikala, viestinnän asiantuntija

Seija Kannelsuo, järjestö- ja koulutuskoordinaattori

Linda Kiuru, tapahtumajärjestäjä

Anita Hellman, hallituksen jäsen

Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry on Kuluttajaliiton alueellinen yhdistys, joka toimii Helsingissä ja muualla pääkaupunkiseudulla. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan alueellisesti kuluttajien oikeuksien puolesta. Yhdistyksen puheenjohtajana toimii järjestöneuvos Leena Simonen. Pääkaupunkiseudun Kuluttajat juhlii tänä vuonna 25-vuotisjuhlavuottaan.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Leena SimonenLisätietoja: Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry:n puheenjohtaja

Puh:+358 44 3000144

Tietoja julkaisijasta

Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye