Pääsiäisen ykkösherkku on mämmi – nuorilla suklaa

Pääsiäiseen valmistaudutaan tänä vuonna haastavassa taloustilanteessa. S-ryhmän asiakastutkimuksissa moni kertoo joutuvansa tinkimään ostoksistaan. Positiivisena huomiona uusimmassa, maaliskuussa toteutetussa kyselyssä nousee se, että oman taloudellisen tilanteen heikkenemisen pelko ei enää ole kasvussa. Yhä useampi uskoo taloudellisen tilanteen nyt pysyvän ennallaan.
- Lähes puolet vastaajista kertoo joutuvansa tänä vuonna pohtimaan pääsiäisostosten hintaa ja puolet sanoo aikovansa jättää joitakin pääsiäisruokia ostamatta. Näemme silti, että pääsiäiseen halutaan joka vuosi panostaa ja se on ruokakaupalle joulun ja juhannuksen rinnalla vuoden kiireisimpiä sesonkeja. Säästä riippuen pääsiäinen on monelle myös grillikauden aloitushetki. Asiakkaista noin 40 prosenttia kertoo suosivansa pääsiäisenä perinteisiä herkkuja, mutta liki sama määrä ihmisiä kokeilee niiden ohella myös uusia ideoita. Miten olisi tänä pääsiäisenä grilliin Suomalaisesta menestysreseptistä tuttu Kalatassu tai jälkiruoaksi viisuedustajamme inspiroimalla Yhteishyvän reseptillä tehty Käärijätorttu?, ehdottaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.
Uutta otetta pääsiäispöytään voi hakea myös hedelmistä: Ananas, mango ja passion ovat viime vuosina kasvattaneet suosiotaan pääsiäisleivonnassa ja juhlapöydän salaateissa. Tämän vuoden maaliskuussa ananasta onkin ostettu yli kaksi kertaa enemmän kuin viime vuonna, kun taas passion ja mangon myynti on kasvanut 15 prosenttia*.
Pääsiäisherkuissa myös alueellisia eroja
Mämmi on selkeästi pääsiäisen suosituin herkku. Erityisesti mämmi maistuu miehille, yli 55-vuotiaille sekä kainuulaisille ja etelä-savolaisille. Suklaamunia taas popsivat erityisesti alle 44-vuotiaat ja naiset hieman miehiä enemmän.
- Perinteiset pasha, rahkaleivonnaiset, lammas tai karitsa sekä lohi pääsiäisruokana korostuvat pääsiäissuosikkeina yli 45-vuotiailla. Sitä nuoremmat ehkä yhdistävät pääsiäisen vahvasti suklaamuniin tai toisaalta nuoremmat saattavat rohkeammin kokeilevat uusia ruokia pääsiäispyhinä. Alueellisesti lampaan ostaminen korostuu Etelä-Karjalassa, pääsiäislimpun Etelä-Pohjanmaalla, mämmin lisäksi myös rahkaleivonnaiset Etelä-Savossa, pasha ja rahka Pohjois-Karjalassa ja lohi Satakunnassa, kertoo Oksa.
Pääsiäismunien suurin myyntipiikki osuu muita pääsiäisherkkuja aiemmin jo lankalauantaille ja palmusunnuntaille. Uusiksi kestosuosikeiksi Kinder- ja Mignon-munien rinnalle ovat vakiinnuttaneet paikkansa esimerkiksi Muumi-, Koiramäki ja Ryhmä Hau -yllätysmunat. Tämän vuoden uutuuksiin kuuluvat muun muassa Haloo Helsingin ja Roni Backin nimellä myytävät yllätysmunat. Muovisten yllätysten rinnalla suklaamunan sisällä voi tänä päivänä olla muunkinlainen yllätys – esimerkiksi leikkimielinen tehtävä tai ns. töhnämunissa pehmeä täyte.
S-ryhmän ruokakaupat ovat lähtökohtaisesti auki laajoilla aukioloajoilla, lähes kaikki myös läpi pääsiäisen. Oman myymälän aukioloajat voi tarkistaa ruoan verkkokaupasta S-kaupat.fi. Pääsiäisostoksiaan voi helpottaa tekemällä niitä jo ennen suosituinta kauppapäivää eli kiirastorstaita tai tilaamalla pääsiäisruoat verkkokaupasta. Verkkokaupassa kannattaa tarkistaa avoimia tilausikkunoita niin Prisman, S-marketin kuin Salen, Alepan tai Food Market Herkun puolelta.
Lähteet:
S-ryhmän myyntidata 2022, myynnin volyymi (kg/litra): viikot 14-15/2022 paitsi *1.-26.3.2023
S-ryhmän asiakastutkimukset 2023 ja 2022: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen, tuorein kysely 3/2023, vastaajamäärä 3513, Feelback Group
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Oksa, päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, 010 768 0699, antti.oksa@sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme