Vääksyn Konepiste

Päijät-Hämeeseen syntyy Suomen suurin vene- ja konekaupan palvelukeskittymä

Suomen suurimpiin vene- ja konekauppoihin kuuluva Vääksyn Konepiste laajentaa toimintaansa ja siirtyy vuoden loppupuolella uusiin tiloihin. Käyttöön tulee kaikkiaan lähes 5000 neliötä hallitilaa uusille ja käytetyille veneille, mönkijöille ja moottorikelkoille.
Vääksyn Konepiste uudistaa vanhan teollisuuskiinteistön uudeksi myymälätilaksi. Päijänteen ja Lahden Vesijärven välisellä kannaksella on loppuvuodesta käytössä yhteensä lähes 10 000 neliötä myymälä-, huolto- ja talvisäilytystiloja. Kuva: Arkkitehtitoimisto Interni.

”Remontoimme varsin huonokuntoisesta, mutta pohjaratkaisultaan vene- ja konemyymäläksi hyvin sopivasta hallista modernin myymälän. Uusi toimipaikka sijaitsee erinomaisella paikalla Vääksystä hieman Lahden suuntaan, aivan lähellä omia huolto- ja talvisäilytyshallejamme”, Vääksyn Konepisteen toimitusjohtaja Janne Korhonen kertoo.

Nykyisissä, hotelli Tallukan vieressä sijaitsevissa tiloissa Vääksyn Konepiste on toiminut vuodesta 1996 lähtien.

”Liiketoiminta on ajanut ohi vanhoista tiloista, sillä asiakkaat haluavat nähdä veneet, kelkat ja mönkijät valoisissa ja lämpimissä sisätilossa”, Korhonen sanoo.

Muutto helpottaa merkittävästi myös käytännön työtä, sillä uudesta myymälästä on alle kilometrin matka omiin huolto- ja talvisäilytystiloihin. Myymälä- ja esittelytilojen lisäksi Vääksyn Konepisteellä on läheisellä Loukkuharjun alueella kaikkiaan 5000 neliötä kylmää ja lämmintä hallitilaa.

”Vaivattomasti samalta tiskiltä hoidettavat säilytys, huolto ja rahoitus ovat nykypäivänä olennainen osa vene- ja konekaupan palvelua”, Korhonen sanoo.

Vanha kiinteistö jalostetaan uuden veroiseksi

Vehkoontien alunperin teollisuuskäyttöön rakennettuun kiinteistöön remontoidaan noin 1200 neliön myymälä- ja konttoritila, jonka lisäksi käytössä on toinen 1300 neliön halli. Samalle alueelle siirretään myös kaksi pressuhallia, joiden kokonaispinta-ala on 1300 neliötä.

”Vanhojen tilojen remontointi ja kehittäminen on sekä taloudellisesti että luonnonvarojen kannalta järkevämpää kuin kokonaan uuden rakentaminen”, Korhonen sanoo.

Korhosen mukaan Lahden Vesijärven ja suurjärvi Päijänteen välissä sijaitseva Vääksy on liikepaikkana alan palveluille erinomainen. Aivan lähituntumassa on Suomen vilkkain kanava, suuri Kuotaan venesatama, paljon kesämökkejä ja eteläisen Suomen suuriin asutuskeskuksiin on lyhyt matka.

Vääksyn Konepiste tuo maahan Bayliner- ja Quicksilver-veneitä ja myy lisäksi Bella-, Buster-, Flipper- ja Suvi-veneitä sekä Yamaha- ja Mercury-perämoottoreita. Veneiden lisäksi tärkeitä tuotteita ovat BRP:n Can-Am-mönkijät, Sea-Doo-vesijetit ja Lynx- ja Ski-Doo-moottorikelkat.

Vääksyn lisäksi yritys toimii Lahden Niemen satamassa, jossa Lahden Konepisteen tiloissa palvelee vene-, mönkijä- ja vesijetimyynti sekä huolto. Lahden Konepiste myy AMT- ja Falcon-veneitä sekä Mercury-perämoottoreita ja BRP:n Sea-Doo-vesijettejä ja Can-Am-mönkijöitä.

Vääksyn Konepisteen omistavat yrittäjät Janne, Petteri ja Jouni Korhonen sekä Valtteri Bottas. Yrityksen perusti Korhosen veljesten isä Erkki Korhonen vuonna 1983. Yrityksen liikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella 11,5 miljoonaa euroa ja henkilökuntaa on lähes 20.

Kuvat

Lataa
Toisen sukupolven yrittäjien Jouni (vas.), Janne ja Petteri Korhosen lisäksi Vääksyn Konepisteen omistajiin kuuluu Valtteri Bottas. Kuva: Virpi Miettinen.
Lataa

Vääksyn Konepiste
Lahdentie 5
17200 Vääksy

010 271 7411https://www.venekauppa.com

Vuonna 1983 perustettu Vääksyn Konepiste kuuluu Suomen suurimpiin vene- ja konekaupan toimijoihin. Veneiden, mönkijöiden ja moottorikelkkojen myynnin lisäksi yrityksen palveluihin kuuluvat huolto ja talvisäilytys. Vääksyn Konepiste toimii Vääksyssä Lahden Vesijärven ja Päijänteen välisellä kannaksella, tytäryhtiö Lahden Konepiste Lahdessa Niemen satamassa.

Vääksyn Konepisteen edustamiin tuotemerkkeihin kuuluvat Bella-, Buster-, Falcon-, Flipper-, Suvi-, Quicksilver- ja Bayliner-veneet sekä Lynx ja Ski-Doo moottorikelkat, Sea-Doo-vesijetit sekä Mercury- ja Yamaha-perämoottorit, Majava-trailerit ja -perävaunut sekä Aku-trailerit. Lahden Konepiste myy AMT- ja Falcon-veneitä ja Mercury-perämoottoreita sekä Can-Am-mönkijöitä ja Sea-Doo-vesijettejä.

Yhtiön liikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella 11,5 miljoonaa euroa ja se työllisti 18 henkilöä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Vääksyn Konepiste