Painonhallintatalo palkittiin kahdesti

Terveyskylän taloperheeseen ja HYKS Vatsakeskukseen kuuluva Painonhallintatalo on tänään saanut sekä Suomen lihavuustutkijat ry:n että ARVO ry:n myöntämät palkinnot yhteiskunnallisesti ja kansanterveydellisesti merkittävästä toiminnastaan.

Suomen lihavuustutkijat ry on jakanut painonhallintaa ja terveellistä elämäntapaa edistäville kansallisille hankkeille ja projekteille palkintoja vuodesta 2000 alkaen. Painonhallintatalon toiminta virtuaalipalveluineen on  "monimuotoista ja edustaa inhimillistä "I love me" -otetta. Tiimin valmentajilla on myös into ja lämpö tekemisessä", lihavuustutkijat toteavat.

Yhteiskunnallisten yritysten verkostovaikuttaja ARVO ry palkitsi Painonhallintatalon  yhteiskunnallisesti vaikuttavana ja suomalaisten hyvinvointia lisäävänä toimintana. Perusteluissa todetaan mm. näin:

"Painonhallinta on kansallisesti keskeinen terveyskysymys. Painonhallintatalon virtuaalisessa terveyslaihdutusvalmennuksessa teknologiaa hyödynnetään potilashoidossa kustannustehokkaalla tavalla. Talon virtuaalipalvelut myös lisäävät potilaiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia päästä hoitoon."

Lue lisää ARVO:n tiedotteesta.

Painonhallintatalon virtuaaliseen terveyslaihdutusvalmennukseen voi hakeutua oman lääkärin lähetteellä kaikkialta Suomesta. Kokonaisvaltainen elämäntapavalmennus kestää 12 kuukautta, minkä aikana valmennettava ja hänen oma valmentajansa kommunikoivat verkkoympäristössä.

Lisätietoja:
Kirsi Pietiläinen, professori, HY, HUS, p. 050 599 2295
Laura Suojanen, projektipäälliikkö, HUS, p. 050 428 7778

HUS palauttaa vuoden 2018 ylijäämän kokonaan kunnille13.12.2018 15:44Tiedote

HUS-kuntayhtymän valtuusto pohti tämän päiväisessä kokouksessaan, mitä tehdä tänä vuonna syntyneelle taloudelliselle ylijäämälle. Yksi vaihtoehto oli palauttaa ylijäämä kokonaan. Toinen oli se, että ylijäämästä palautetaan osa ja säästetään osa ensi vuodelle. - Minun kantani on, että kaikki ylijäämä pitää palauttaa. Luotan siihen, että ensi vuonna pärjätään, vaikka kaikki palautettaisiinkin, viimeistä kertaa valtuuston kokouksessa toimitusjohtajana esiintynyt Aki Lindén sanoi. Valtuusto äänesti asiasta. Äänestyksen jälkeen valtuusto päätti suurella enemmistöllä, että vuoden 2018 ylijäämä palautetaan kokonaisuudessaan kunnille. Vielä ei tarkasti tiedetä, paljonko ylijäämää on. Lopullinen summa tarkentuu, kun joulukuun tulos on tiedossa. Toimitusjohtaja Lindén arvioi, että palautus voisi olla jopa 70-80 miljoonaa euroa, jossa on mukana Töölön sairaalakiinteistön myyntivoitto 38 miljoonaa euroa. Palautukset suoritetaan tammikuussa. Lindén kertoi vuoden 2018 talouskehityksestä myös muita a