”Pakettiralli Kiinasta romahtaa jopa 85%, jos Ruotsin esimerkki pätee” – Tullauspakko Kiinalle on miljoonien mahdollisuus suomalaisille yrittäjille

Lehdistötiedote 30.3.2021
Tavaran tilaaminen EU:n ulkopuolelta edellyttää pian aina tullaamista. Tulliylitarkastaja Nadja Painokallio arvioi, että uusia tullattavia paketteja yksin Kiinasta voisi tulla jopa 15 miljoonaa, jos tilausmäärät pysyisivät entisellään.
”Kiina on Yhdysvaltain ohella keskeinen tuontimaa EU:n ulkopuolelta, Kiinasta tuodaan Suomeen kaikkein eniten halpaa tavaraa. Suuria muutoksia ostokäyttäytymiseen saattaa olla tiedossa, sillä hinta tietenkin nousee ja toimittaminen hankaloituu”, kertoo muutoksen aitiopaikalla, Tullin ulkomaankauppa- ja verotusosastolla työskentelevä Painokallio.
Romahtaako Kiinan-tuonti Suomessa kuten Ruotsissa?
Ruotsissa alettiin periä tullia kaikesta Kiinan-tuonnista jo ennen EU-laajuista päätöstä. Seuraukset olivat dramaattiset, kuvaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
”Tuonti Kiinasta putosi Ruotsissa kuin kivi. Esimerkiksi 2017 tuotiin Kiinasta jopa 160 000 pakettia päivässä ennen tullausta, tullauksen jälkeen samana ajankohtana 2018 vain 25 000. Pudotus oli siis yli 85 prosenttia. Kaikkiaan Kiinan tuonnin osuus tipahti Ruotsissa 34 prosentista 17 prosenttiin, sekä Saksa että Iso-Britannia menivät ohi tuontimäärissä. Valtava muutos.”
Kiinalaisilta todennäköisesti ”vapautuvat” eurot olisivat nyt suomalaisten ulottuvilla.
”On ihan perusteltua sanoa, että pakettiralli Kiinasta romahtaa jopa 85%, jos Ruotsin esimerkki pätee. Tähän vaikuttaa tietysti monta tekijää, mutta suomalaisittain ajattelen tätä ennen kaikkea mahdollisuutena. Nykyisten noin 15 miljoonan Kiinasta vuosittain tuotavan paketin arvo liikkuu väkisinkin useissa sadoissa miljoonissa euroissa. Toisin sanoen, esimerkiksi puolet siitä suomalaiseen yritystoimintaan ja talouteen voisi tuoda jopa satoja miljoonia”, painottaa Korkiakoski.
Vilkkaalla arvioidaan heinäkuussa voimaan astuvaa muutosta Suomen johtavan verkkokauppatoimittajan näkökulmasta. Tullauspäätös tulee koskettamaan ainakin suomalaista verkkokauppaa, mutta vaikutukset voivat olla paljon laajemmatkin.
Valtava mahdollisuus – pandemia muuttanut ostokäyttäytymistä
Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko pitää Kiinan-tuonnin radikaalisti muuttuvaa tilannetta suomalaisittain valtavana mahdollisuutena.
”Pandemia-aikana maailmalta saatu data kertoo, että samalla kun verkko-ostaminen on ylipäänsä kasvanut merkittävästi, asiakkaat ovat myös kokeilleet paljon uusia brändejä. Siksi tässä Kiinan myötä avautuva ikkuna on nyt poikkeuksellisen suuri: Vapautuu paljon kysyntää, ja ihmiset ovat lisäksi paljon aiempaa valmiimpia ostamaan uusista kanavista, eikä vain jo ennestään tutuista. Pienikin siivu tästä potentiaalista on suuri kakku, eikä nyt kannata ujostella”, analysoi Perko.
Perkon mukaan aikaikkunassa on vielä yksi suomalaisittain ratkaisevan tärkeä elementti.
”Pandemian aikana on ollut selvästi havaittavissa, että paikalliset vaihtoehdot ovat tulleet kuluttajille entistä haluttavammiksi. Tämä koskee myös verkko-ostamista. Toisin sanoen, suomalaisetkin ostavat nyt mieluummin suomalaista”, painottaa Perko.
Markkinoinnin onnistuminen ratkaisevaa – ammattitaito valttia
Sekä Perko että Korkiakoski korostavat markkinoinnin onnistumisen merkitystä sille, kuinka suuri osa satojen miljoonien potentiaalista Suomeen saadaan kaapattua.
”Verkkokauppaan syntyy nyt joka tapauksessa suuri määrä uusia ostajuus- ja asiakkuustilanteita. Jos potentiaaliset asiakkaat onnistutaan nyt oikein viestein tavoittamaan, voi syntyä juuri sellaisia pidempiä verkkokauppa-asiakkuuksia, jotka ovat erityisen toivottavia. Eli nyt kun saisimme suomalaisista asiakkaista kiinni, voisimme saada ihannetilanteessa suomalaisille verkkokaupoille todella paljon pitkiä, pysyviä asiakkuuksia”, puntaroi Perko.
Korkiakoski toivoo nyt kehitystä, jossa suomalaiset verkkokaupat myyvät suomalaisille entistä enemmän suomalaisten yritysten tuotteita.
”Kotimaisten yritysten pitää nyt tunnistaa vapautuva potentiaali, ja juuri kuten Perko sanoo, lähestyä asiakkaita mahdollisimman tehokkaasti ja houkuttelevasti. Toisin sanoen, kotimaisten yritysten ja etenkin verkkokauppiaiden on ryhdistäydyttävä, jotta saamme pidettyä eurot kotimaassa. Tässä olisi mainio tilaisuus kaapata hyvällä markkinoinnilla uusi siivu markkinoista.”
Perko nostaa markkinoinnin ammattitaidon nyt avainrooliin.
”Monilla suomalaisilla verkkokauppiailla totta kai on rautainen markkinointiosaaminen. Sitten toisaalta löytyy vielä paljon suomalaisyrityksiä ja verkkokauppiaita, joilla markkinointi ei ole vahvuuksien joukossa. Siksi nyt kannattaa investoida markkinoinnin ammattilaisiin, koska yhtä suurta uutta kakkua ei äkkiä tule tarjolle. Tässä on kova kilpailutilanne, jossa uutta kauppaa havittelee moni muukin. Siinä onnistuu vain parhaalla markkinointi- ja asiakkuusosaamisella”, kuittaa Perko.
Korkiakosken mukaan suomalaisilla kauppiailla on nyt etulyöntiasema esimerkiksi verrattuna EU-alueelta tulevaan kilpailuun, koska suomalaiskauppiaat tuntevat suomalaiset asiakkaansa.Korkiakoski kannustaakin nyt tosissaan kotimaisia voimia liikkeelle.
”Kyllä nyt pitäisi iskeä tähän mahdollisuuteen kaikin tavoin kiinni. Kun Kiinan-tuonnilla ei enää ole epäreilua hintaetua, suomalaisella laadulla ja tuotteiden turvallisuudella kilpaileminen helpottuu.”
Lisätietoa:
Nadja Painokallio, tulliylitarkastaja, Tulli, 040 332 7577, nadja.painokallio@tulli.fi
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi
Jari Perko, toimitusjohtaja, Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry, 040 565 9700, jari@asml.fi
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.
”Suomelle kirimahdollisuus, Ruotsi pahasti edellä”: Verkkokauppiaiden viennille Pohjoismaihin uutta vauhtia huipputalojen yhteistyöstä2.2.2023 09:15:00 EET | Tiedote
PostNord ja verkkokauppatoimittaja Vilkas aloittavat yhteistyön, joka voi olla Suomelle kansallisesti merkittävä. ”Suomalaisten verkkokauppojen vienti Ruotsiin on lapsenkengissä verrattuna Ruotsin Suomen-vientiin. PostNordin tuottama data on avain markkinaloikkaan”, pohtii Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Näemme tilanteen kaikissa Pohjoismaissa. Suomalainen verkkokauppias voi siis katsoa eteenpäin ja suunnitella tien menestykseensä paljon paremmin”, kertoo PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck.
”Kulutusjuhlista järkihankintoihin” – Verkkokaupan kasvu jäi alle inflaation, mutta ”verkko-ostaminen lähtee pian uusiin ennätyksiin”20.1.2023 09:15:00 EET | Tiedote
Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan kasvu on jäänyt alle inflaation. ”Euromäärä kyllä kasvoi, vaikka inflaatio eteni vielä vauhdikkaammin. Kun kuluttajien luottamus kohenee, verkkokauppa loikkaa pian uusiin ennätyksiin”, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz arvioi myös nykyisen taloustilanteen korostavan verkko-ostamisen monia etuja. ”Talouden epävarmuus korostaa huolellisten ostopäätösten ja säästämiskyvyn tärkeyttä.”
”Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi!” Verkkokauppa välittää takkatilauksen suoraan tuotantoon, älyratkaisu kasvun tukena22.12.2022 12:00:00 EET | Tiedote
Tulikivi hehkuu kuumana: tilausvirta on kasvanut yli 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. ”Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon”, kiittää Tulikiven ICT-asiantuntija Pasi Korhonen. Ensi vuonna lisäkasvua on tarkoitus hakea keraamisten tulisijojen viennillä Saksaan. ”Entä jos vienti sujuisi B2B-teollisuudessa muutenkin verkossa ja yhdistyisi suoraan tuotantoon? Vientiloikka koko Suomelle”, pohtii Tulikiven B2B-verkkokaupparatkaisun räätälöineen Vilkas Groupin johtaja Timo Korvenoja.
”Kaikkien aikojen paras myynti!” – Energiakriisi siivitti verkkokauppaan ennätysloikan, aurinkopaneeleja ja takkoja myyty hurjaa tahtia6.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote
Verkkokaupan myynti on kasvanut peräti 40 prosenttia, kertoo verkkokaupan myyntiä reaaliajassa seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on varsinkin odotuksiin nähden yllättävän hyvä tulos. Esimerkiksi aurinkopaneeleita on ostettu todella paljon, energiakriisi saa ihmiset varautumaan”, kiittää indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Tämä on rohkaisevaa koko talouskehityksen kannalta. Oma datamme kertoo myös palvelujen kysynnän kasvusta, toteaa Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme