Paleface paljastaa räppäreiden ammattisalaisuudet uutuuskirjassaan Kolmetoista kertaa kovempi

Palefacen ja Esa Salmisen Kolmetoista kertaa kovempi – Räppärin käsikirja on ensimmäinen räppien kirjoittamiseen ja räppäämisen tekniikkaan pureutuva opaskirja. Kansainvälisessäkin mittakaavassa ainutlaatuinen teos esittelee räpin tyylit, rytmiikat ja sisällöt. Kirja ilmestyy 24.5. jolloin se on arvostelu- ja käsittelyvapaa.

Kuinka väsätä parhaat värssyt? Mitä kaikkea kuuluu räppärin ammattiin? Miten räppäämällä voi tienata elantonsa? Palefacen ja Esa Salmisen laatima käsikirja kertoo kaiken tarvittavan.

“Tämä on kirja räppäreiksi aikoville, niille, jotka jo sylkevät, ja myös kaikille niille, joita kiinnostaa räpmusiikki ja suomen kielen ulottuvuudet”, kommentoi Paleface.

Kolmetoista kertaa kovempi on laajuudessaan täysin poikkeuksellinen. Lähes 500-sivuinen teos antaa käytännönläheisiä vinkkejä niin liiketoiminnan pyörittämiseen, biisien kirjoitusprosessiin, räppinimen keksimiseen, settilistan laatimiseen, itsevarmuuden kehittämiseen ja esiintymistaitoihin. Se ottaa kantaa myös yhteiskunnallisiin teemoihin, kuten naisten asemaan ja misogyniaan räpissä, artistien rodullistamiseen ja kulttuuriseen omimiseen.

Kirjaa varten tekijät ovat haastatelleet kymmeniä suomiräppäreitä, kaupallisesti kovimmista nimistä undergroundsankareihin. Mukana ovat esimerkiksi Asa, Pyhimys, Jare Tiihonen, Mercedes Bentso, AdikiaAre, Solonen, Gasellit ja Gettomasa.

“Tällaista kirjaa ei valitettavasti ollut saatavilla minun sukupolveni tekijöille. Se piti tehdä, jotta syntyisi entistäkin parempaa musaa ja taitavampia tekijöitä”, Paleface kertoo.

Kirjan yhteydessä julkaistaan myös uutta musiikkia. Sony Music julkaisee suoratoistopalveluihin ”Isi käskee” -EP:n, jolla Paleface näyttää itse mallia sanataituruudesta ja tekstien kirjoittamisesta. EP:llä murhataan aakkoset, räpätään sananmuunnoksin ja kultivoidaan punchlinen eli iskulinjan jaloa taitoa.

Svart Records puolestaan julkaisee Palefacen kuratoiman kokoelman Nauhat - Suomiräpin underground 1988-1996Tuplavinyyli on omistettu maanalaiselle liikehdinnälle, ja monet kokoelmalle valituista 23 kappaleesta tuodaan nyt ensi kertaa isomman yleisön eteen.

Karri ”Paleface” Miettinen (s. 1978) on Suomen tunnetuimpia räppäreitä ja yhteiskunnallinen aktivisti. Like on julkaissut hänen teoksensa Viides Maamme-kirja ja Rappiotaidetta.

Esa Salminen (s. 1976) on helsinkiläinen kirjailija, joka on julkaissut romaaneja ja tietokirjoja sekä toiminut Madventures-kirjojen tausta- ja kustannustoimittajana.

Kirja ilmestyy 24.5. jolloin se on arvostelu- ja käsittelyvapaa.

Haastattelupyynnöt, pdf-vedokset ja lisätiedot: adele.couavoux@like.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi