Pankkibarometri: Yritysten investointihalukkuus heikkenemässä

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan yritysten luotonkysyntä on heikkenemässä vuoden 2020 alkupuolella. Erityisesti luotonottohalukkuus investointeihin on heikkoa. Sen sijaan kotitalouksien kiinnostus osake- ja osakerahastosijoituksiin on kasvamassa merkittävästi. Barometrikysely IV/2019 tehtiin marras-joulukuun vaihteessa.

Pankinjohtajat arvioivat barometrissa, että kotitalouksien luotonkysyntä on ollut vuoden viimeisellä neljänneksellä melko aktiivista. Luotonkysyntää kuvaava saldoluku jäi kuitenkin selvästi alle pitkän aikavälin keskiarvon. Sijoitusten erityisesti osakkeisiin ja rahastoihin arvioidaan merkittävästi kasvavan.

Oman kodin remontointiin ja peruskorjaukseen liittyvässä luotonkysynnässä näyttää tapahtuneen suunnanmuutos: kysynnän odotetaan nyt heikentyvän. Pankinjohtajat arvioivat, että oman asunnon hankintaan otettujen lainojen kysyntä pysyy aktiivisena, mutta varsinaista kasvua ennakoi vain 17 prosenttia vastaajista. Aluekohtaiset erot kasvukeskusten ja muun Suomen välillä saattavat olla suuria.

Pankinjohtajat arvioivat, että yrityksille on myönnetty viime kuukausina luottoja lievästi viime vuoden loppusyksyä enemmän. Kehitys on siten ollut aiemmin odotettua parempaa. Yritysten luotonkysynnän arvioidaan kuitenkin heikkenevän alkuvuonna 2020. Erityisesti luotonkysyntä investointeihin näyttäisi heikkenevän selvästi.

Sen sijaan yrityskauppoja ja -järjestelyjä varten otettavien luottojen kysynnän odotetaan kääntyvän kasvuun. Yritysten rahoitusmuodoista kasvussa on tällä hetkellä julkinen rahoitus sekä jonkin verran heikommin markkinarahoitus.

”Yritysten investointeja koskevan luotonkysynnän heikkeneminen vaikeuttaisi hallituksen pyrkimyksiä työllisyysasteen nostoon. Suomen Pankin uusimman talousennusteen mukaan yksityisten investointien kasvu hidastuu varsinkin asuntorakentamisen heikkenemisen vuoksi”, sanoo Finanssiala ry:n asiantuntija Mariia Somerla.

”Edellytykset yritysten investointien kasvulle ovat edelleen hyvät, mutta rakenteelliset tekijät - kuten hidas tuottavuuskasvu ja väestön ikääntyminen – jarruttavat niitä. Kotitalouksien kasvava kiinnostus osakkeisiin ja rahastoihin voi johtua uuden osakesäästötilin käyttöönotosta ensi vuoden alussa", arvioi Somerla.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Tutustu Pankkibarometri-raporttiin

FA:n kysely: Nuoret sijoittavat ilmastoystävällisesti ja odottavat pitkän aikavälin tuottoa4.8.2020 06:33:35 EESTTiedote

Suomalaiset osake- rahasto- ja vakuutussijoittajat välittävät tuoton lisäksi sijoitustensa ilmastovaikutuksista, ilmenee Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kyselystä. Yli puolet vastaajista olisi valmis tyytymään maltillisempaan tuottoon lyhyellä aikavälillä, jos vähäpäästöisistä sijoituksista voisi odottaa parempia tuottoja vaikkapa kymmenen vuoden päästä. Tällä kannalla olivat etenkin nuoret vastaajat.

FA:n kysely: Yli puolet suomalaisista vaatii ilmastoystävällistä koronaelvytystä ja ilmastotoimiin sidottuja yritystukia21.7.2020 07:03:12 EESTTiedote

Yli puolet Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn vastaajista on sitä mieltä, että ilmastonmuutoksen huomiointi on ensisijaisen tärkeää koronakriisin jälkeisessä talouden elvytyksessä. Vielä suurempi osa vastaajista sanoo, että koronakriisin haittoja lieventävien yritystukien yksi kriteeri tulisi olla ilmastonmuutoksen hillintä.

Rahastoihin uusia merkintöjä yli puoli miljardia euroa – rahastoraportti sisältää nykyisin vastuullisuustietoa kuvaavan ESG-luokituksen8.7.2020 14:34:17 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa nettomääräisesti yhteensä 536 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kehittyi myös suotuisan markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 117 miljardia euroa. Kesäkuun Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.