Pankkilainaa tai pikavippiä ei varastetuilla tiedoilla heru - vuotaneet tiedot mahdollistavat tilauspetoksia

Monet Vastaamo-tietovuodon uhrit ovat olleet yhteydessä pankkeihin varmistaakseen, ettei varastetuilla tiedoilla nosteta heidän nimissään lainaa. Rikollisten saamilla tiedoilla ei pysty nostamaan pankista lainaa eikä ottamaan pikavippiä – niihin tarvitaan aina vahva tunnistautuminen esimerkiksi pankkitunnuksilla. Moneen muuhun haitalliseen tietoja voi kylläkin käyttää.

”Digitalinen pankki- ja vakuutusasiointi on turvallista. Myös pankkitunnusten käyttö ja maksaminen on turvattu useammalla turvatekijällä. Tietomurron yhteydessä ei ole tämän hetken tietojen mukaan vuotanut pankkiasiointiin liittyviä tietoja”, painottaa Finanssiala ry:n rikos- ja petostorjunnasta vastaava johtaja Niko Saxholm.

Arkaluontoisten potilastietojen lisäksi rikolliset ovat ilmeisesti saaneet käsiinsä uhrien nimet, osoitteet, henkilötunnukset, puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet. Kun tietomurron tekijä vuotaa tietoja nettiin, saattaa niitä käyttää hyväkseen joku muukin kuin alkuperäinen tietomurtaja. Henkilötunnuksella ja muilla henkilötiedoilla ei saa pankkilainaa, mutta rikollinen voi onnistua tekemään esimerkiksi osamaksukauppoja tai ottamaan muuta luottoa uhrin nimiin.

”Osoite ja henkilötunnus riittävät monessa verkkokaupassa tilauspetoksen tekemiseen. Varmimmin voi suojautua noudattamalla tietosuojavaltuutetun ohjetta ja ottamalla itselleen luottokiellon”, Saxholm sanoo.

Itselleen otettu luottokielto estää osamaksukaupan tai muun luotonoton vain ulkopuolisilta. Luottokiellon ottaja saa erillisen tositteen, jolla voi osoittaa luottokelpoisuuden omaehtoisesta kiellosta huolimatta. Omaehtoinen luottokielto kannattaa tehdä sekä Asiakastiedolle että Bisnode Finlandille.

”Luottokielto on järeä toimenpide, ja kynnystä sen ottamiseen kannattaa pitää kohtuullisen korkeana. Se on kuitenkin järkevä hankinta, jos epäilee identiteettivarkautta tai henkilöpaperit ovat kadonneet”, Saxholm muistuttaa.

Rikollinen voi varastetuilla tiedoilla hankkia mobiililiittymän uhrin nimissä. Vahvana tunnistautumisvälineenä toimivaa mobiilivarmennetta varten tarvittaisiin kuitenkin joko pankkitunnukset tai fyysinen henkilöllisyystodistus, kuten passi.

Tietovuoto – miten toimin?

Tietomurron yhteydessä ei ole tämän hetken tietojen mukaan vuotanut pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Pankkitietosi ovat siis turvassa, jos et ole luovuttanut tunnuksia ulkopuolisille.

• Pankkitietojesi suojaamiseksi sinun ei tarvitse tehdä mitään. Tämän hetken tietojen mukaan pankkiasiointiin suoraan liittyviä tietoja, kuten tilinumeroita, salasanoja tai luottokorttinumeroita ei ole Vastaamon tietomurron yhteydessä vuotanut.
  • Vaikka olisit maksanut Vastaamon käyntejä laskulla, on maksaminen ollut turvallista, kunhan et ole luovuttanut pankkitunnuksia ulkopuolisille
  • Kynnystä luottokiellon ottamiseen kannattaa pitää kohtuullisen korkeana. Se on järkevä hankinta, jos epäilee identiteettivarkautta tai henkilöpaperit ovat kadonneet. Luottokielto on kuitenkin järeä toimenpide, jota ei ole syytä hankkia varmuuden vuoksi. Luottokieltoa kevyempi vaihtoehto on omien luottotietojen seuraaminen, jonka voi tehdä joko Suomen Asiakastiedon tai Bisnoden kautta.

Muun muassa Elinkeinoelämän Keskusliitto ja vapaaehtoisjärjestö KyberVPK ovat koonneet muistilistoja, miten tietosuojaloukkauksen uhrin kannattaa toimia.

• Tee riskiarvio: Mieti, mitä tietoja sinusta on voinut joutua vääriin käsiin ja mitä se voi tarkoittaa sinun kohdallasi
  • Ole yhteydessä rekisterinpitäjään: Jos vuotaneita tietoja sisältäneen rekisterin pitäjä ei ole ollut sinuun yhteydessä, mutta epäilet henkilötietojesi vaarantuneen, kannattaa olla itse yhteydessä
  • Tee osoitteenmuutoskielto: Postilta voi tilata muuttosuojauksen, joka estää tavaran tilaamisen nimissäsi toiseen osoitteeseen.
  • Tee rekisteröintikielto: Patentti- ja rekisterihallitukselle tehtävä kielto estää, ettei sinua merkitä henkilötiedoillasi esimerkiksi jonkin yrityksen vastuuhenkilöksi.
  • Tee rikosilmoitus: Asia ei välttämättä johda toimenpiteisiin, mutta ilmoitus on hyvä tehdä, että siitä jää asiakirjajälki
  • Tarkista ohjeita viranomaisilta, kuten tietosuojavaltuutetulta, Kyberturvallisuuskeskuksesta ja Rikosuhripäivystyksestä. Jos maksutietoja on kadonnut, soita sulkupalveluun.
  • Jos vuodetut tiedot liittyvät pankkiasiointiin, ole yhteydessä pankkiisi
  • Ota vapaaehtoinen luottokielto

Kauppi: Euroryhmän päätös yhteisvastuun aikaistamisesta uhka suomalaispankeille ja niiden asiakkaille1.12.2020 11:37:29 EETTiedote

Suomalainen finanssiala on pettynyt euroryhmän maanantaina 30.11. tekemään päätökseen, jolla pankeilta perittävät ylimääräiset vakausmaksut tuodaan yhteisvastuun piiriin etuajassa. Päätös kytkeytyy pankkiunionin yhteisen kriisirahaston vararahoitusjärjestelmän käyttöönoton aikaistamiseen kahdella vuodella eli vuoteen 2022. "Pankkien yhteisvastuun laajentaminen keskellä pahenevaa talouskriisiä ei ole viisasta suomalaispankkien ja niiden asiakkaiden kannalta. Yhteisvastuun laajentamisen aika olisi ollut vasta sitten, kun pankkiunioniin kuuluvien pankkien riskit ovat merkittävästi vähentyneet”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Pankkien yhteisvastuuta ei pidä laajentaa keskellä talouskriisiä30.11.2020 11:21:37 EETTiedote

Euroryhmään kuuluvat valtiovarainministerit kokoontuvat laajennetussa kokoonpanossa maanantaina 30. marraskuuta päättämään pankkiunionin kriisinratkaisurahaston vararahoitusjärjestelyn aikaistetusta käyttöönotosta. Samalla pankeilta perittävät ylimääräiset vakausmaksut tuotaisiin nopeutetussa tahdissa yhteisen taakanjaon piiriin. Suomen hallitus on valmis hyväksymään aikaistamisen. Finanssiala ry (FA) vastustaa pankkien yhteisvastuun laajentamista keskellä talouskriisiä ja katsoo, että alkuperäistä aikataulua ei tule muuttaa ennen kuin pankkiunioniin kuuluvien pankkien riskit ovat merkittävästi vähentyneet.

Pankkitunnukset mukaan – pienikin verkko-ostos saattaa ensi vuonna vaatia vahvan tunnistautumisen26.11.2020 06:30:00 EETTiedote

Vuodenvaihteen jälkeen kannattaa vahvaa tunnistusvälinettä, käytännössä pankkitunnuksia, pitää aina mukanaan. Tammikuun alussa 2021 päättyy toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) siirtymäaika, ja vahvan tunnistamisen vaatimus koskee sen jälkeen kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Esimerkiksi pienikin mobiilikauppaosto tai vaikkapa polttoaineen maksaminen tankkaussovelluksella saattaa vaatia vahvan tunnistautumisen. Vahvan tunnistautumisen tarkoitus on lisätä maksamisen turvallisuutta ja kuluttajan suojaa.

Toisen työpaikalla ei voi käyttäytyä miten huvittaa – työnantajalle esitetään mahdollisuutta ilmoittaa laittomasta uhkauksesta21.11.2020 07:00:00 EETTiedote

Pankkien ja vakuutusyhtiöiden työntekijät kohtaavat päivittäin uhkailua, maalittamista ja jopa vainoamista sekä kasvotusten että puhelimessa tai sähköpostissa. Hallituksen esitys laittoman uhkauksen siirtymisestä virallisen syytteen alaiseksi on erittäin kannatettava: se antaa työnantajalle paremmat mahdollisuudet tukea ja auttaa työntekijöitään.

Työelämähankkeella vahvistetaan rahoitusalan uudistumiskykyä ja muutosvalmiutta11.11.2020 09:00:00 EETTiedote

Rahoitusalalla on käynnistetty yhteinen kehittämishanke, jolla pyritään vahvistamaan rahoitusalan yritysten ja niiden henkilöstön edellytyksiä uudistaa toiminta- ja työskentelytapojaan. Tarkoituksena on kerätä tietoa rahoitusalalla käyttöön otetuista uusista toimintatavoista ja työpaikkainnovaatioista erityisesti korona-aikana ja levittää näitä hyviä käytäntöjä sekä alan sisällä että vertaisaloille

Osakerahastoihin kertyi eniten uutta pääomaa lokakuussa9.11.2020 11:28:25 EETTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin lokakuussa nettomääräisesti 274 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kuitenkin pieneni markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.