Parisuhdetohtori: Parisuhteen hyllyttäminen pikkulapsiaikana ei kannata

– Yllättävän iso osa tapaamistani pienten lasten vanhemmista oli sitä mieltä, että parisuhde on parasta laittaa useammaksi vuodeksi telakalle. Ajatus korostui varsinkin vauvavuotta elävien äitien puheissa, Suvi Solanto Parempi avioliitto ry:stä kertoo.
– Parisuhde on jatkuvassa liikkeessä oleva tunnesuhde, jota ei voi laittaa pitkäksi aikaa hyllylle, toteaa aiheesta väitellyt Parempi avioliitto ry:n toiminnanjohtaja Hanna Ranssi-Matikainen. (Kuva: freestocks.org/ Pexels)

Suvi Solanto jalkautui tänä keväänä kymmeniin helsinkiläisiin perhekerhoihin ja -kahviloihin viedäkseen eteenpäin viestiä parisuhteen huoltamisen tärkeydestä pikkulapsiperheissä. Perhekerhokävijöiden mielipide parisuhteen tarpeettomuudesta yllätti parisuhdetyöntekijän.

Perhekerhoissa käydyissä keskusteluissa kävi ilmi, että moni pikkulapsivaihetta elävä kokee parisuhteen kuuluvan asiaan pakollisena pahana. Tärkeintä on lastenhoito sekä arjesta selviytyminen. Jos aikaa jää, se käytetään mieluiten omiin harrastuksiin tai ystävien seurassa olemiseen.

Vanhemmat arvelevat, että suhdetta on taas aikaa ajatella, kun lapset ovat isompia ja itsenäisempiä. Myös väsymys ja fyysinen kuormitus luovat tarvetta rauhassa olemiseen. Monelle vauvan läheisyys riittää tyydyttämään ihokontaktin kaipuun. Siksi ajatus seksistä tuntui monesta äidistä kaukaiselta.

Tiedetään, että useat parisuhteet kariutuvat juuri pikkulapsiaikana.
 – Parisuhde ei ole staattinen tila. Se on jatkuvassa liikkeessä oleva tunnesuhde. Siksi sitä ei voi laittaa pitkäksi ajaksi hyllylle. Jos kumppanukset eivät kasva samaan suuntaan, kasvu tapahtuu lehtiotsikoista tuttuun tapaan erilleen, havaintoa kommentoi Parempi avioliitto ry:n toiminnanjohtaja Hanna Ranssi-Matikainen.

Vaali parisuhdetta elämän taitekohdissa

Läheisen tunnesuhteen ylläpitäminen vaatii aikaa, tutkimusten mukaan 10,5 tuntia viikossa. Ranssi-Matikainen korostaa, että yhteisen ajan ei ruuhkavuosissa tarvitse aina olla mitään erityistä: sitä voivat olla vaikka yhteiset kauppareissut tai saunassa käynti.
– Tarvitaan sellaista tekemistä, jossa voidaan katsoa samaan suuntaan ja välillä myös toista silmiin, hän määrittelee.

Parisuhteen hoitamiseen kannattaa panostaa erityisesti suhteen taitekohdissa: yhteistä arkea aloiteltaessa, pikkulapsivaiheessa, lasten muuttaessa kotoa omilleen ja eläkkeelle jäädessä.  Parempi avioliitto ry tarjoaa parisuhdetapahtumissa pareille samaa elämänvaihetta elävien vertaisryhmän sekä laadukkaan lastenhoidon kaikenikäisille lapsille. Myös uusperheet on huomioitu tarjoamalla heille omat vertaisryhmät.

Kesän suurin, viikon mittainen noin tuhannen henkilön leiri pidetään Pieksämäellä 7.–14.7.2018. Tapahtumia järjestetään myös 9.–10.6.2018 Järvenpäässä, 28.7.–4.8.2018 Levillä ja 24.– 26.8.2018 Lapualla.

PARISUHDETOHTORIN 5 VINKKIÄ PIKKULAPSIPERHEELLE:

1. Ota yhteistä aikaa ja satsaa keskusteluun. Jos vuorovaikutus supistuu siihen, kumpi syöttää puuron ja kumpi vie roskat, tarvitaan aikaa päästä kärryille siitä, mitä kumppanille kuuluu. Samalla voi muistua mieleen, miksi häneen rakastui. Keskustelu onnistuu yhteisen tekemisen lomassa. Aina ei ole mahdollista olla kaksin: pienen lapsen voi ottaa mukaan vaikka kävelylle tai pyöräretkelle.
  2. Luo keskustellen toimiva arki. Olette elämänne parhaat asiantuntijat. Pyrkikää löytämään tasapaino, jakamaan kotityöt teille sopivalla tavalla ja huolehtimaan tasapainosta kodin, työn ja harrastusten välillä. Se, mikä sopii muille, ei välttämättä toimi teillä. ”Mutta kun naapurin Tommikin aina…” ei motivoi puolisoa tekemään yhtään enempää.
  3. Arvosta puolisosi vanhemmuutta.  Anna positiivista palautetta aina kun siihen on mahdollisuus.
  4. Pyydä apua. Jos tukiverkot ovat niukat, maksullinen lastenhoitaja tai siivousapu maksaa itsensä takaisin rennompina vanhempina ja parempana ilmapiirinä.
  5. Hanki lukko tai haka makuuhuoneen oveen. Seksi on suhteen liima. Jos ei haluta, kannattaa aloittaa läheisyydestä ja keskusteluyhteyden parantamisesta.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Minna Tuominen, Viestintä- ja markkinointivastaava
minna.tuominen@parempiavioliitto.fi / 050 3576990

Hanna Ranssi-Matikaisen vapaasti käytettävä kuva (kuvaaja Jarkko Vertanen) ja Parempi avioliitto ry:n logo löytyvät Uutishuoneen mediapankista

Kuvat

Järvenpääntie 640
04400 Järvenpää

Edistämme perheiden hyvinvointia puolisoiden välistä suhdetta ja yksilöllistä kasvua tukemalla. Tarjoamme taitoja ja työkaluja parisuhteensa kehittämisestä kiinnostuneille. Toimintamme perustuu vertaistukeen. Järjestämme avioliittoleirejä ja -kursseja, mies- ja naistapahtumia sekä tarjoamme tukipareja kriisissä oleville pareille. Koulutamme vertaisryhmien ohjaajia, tukipareja ja luennoitsijoita valtakunnalliseen parisuhdetyöhön. Parempi avioliitto ry:n kurssit ovat vapaan sivistystyön koulutusta, jota järjestetään yhteistyössä kansanopistojen kanssa. Vuosittain tapahtumiin osallistuu yli 1300 paria.

Toivoa ja voimavaroja yli 300 parille – Valtakunnallinen tukiparihanke sai jatkorahoituksen5.12.2018 10:44:38 EET | Tiedote