Parlamentin metsäkatokannasta hämmentävä himmeli

Parlamentin tänään äänestämä kanta uhkaa kääntää hyvän tavoitteen merkittäväksi lisäbyrokratiaksi. Parlamentin ehdotus ei mahdu komission tekemään vaikutustenarviointiin, mikä aiheuttaa haasteita asetuksen jatkoneuvotteluissa.

Globaalin metsäkadon ja metsien tilan heikkenemisen ehkäiseminen on tärkeää, mutta siihen liittyvien määritelmien on oltava selkeitä ja kansainvälisesti hyväksyttyjä sekä todentamismenetelmien tulee olla yrityksille kohtuullisia.

Metsäteollisuuden mielestä Euroopan parlamentti laajentaa sekä määritelmiä että yritysten velvoitteita.Määritelmien osalta haasteena on myös niiden päällekkäisyys ja monitulkintaisuus. Parlamentti ei kyennyt parantamaan komission ongelmallista kirjausta metsien tilan heikkenemisestä. Sen sijaan määritelmästä tuli vaikeasti tulkittava ja todennettava. Määritelmää laajennetaan sisältämään metsien heikkenemisen lisäksi ”luonnon ekosysteemien” heikkeneminen. Metsäteollisuuden näkemyksen mukaan esitetty määritelmä luo oikeudellista epävarmuutta ja sitä on vaikea mitata objektiivisesti.

Yritysten velvoitteita laajennetaan asetuksessa muun muassa tuotteiden kattavilla informaatiovaatimuksilla. Metsäteollisuus ry pitää läpi koko tuotantoketjun ulottuvaa informaatiovaatimusta erittäin vaikeana toteuttaa ja valvoa. Lisäksi tarkkojen hankintakoordinaattien toimittaminen raaka-aineen alkuperästä voi aiheuttaa kilpailuoikeudellisen riskin.

Metsäteollisuus on sitoutunut globaaleihin metsäsertifiointijärjestelmiin ja on pettynyt siihen, ettei parlamentti tunnista niiden roolia täytettäessä metsäkatoa ja metsien tilan heikkenemistä koskevia vaatimuksia.

Seuraavaksi neuvosto, komissio ja parlamentti neuvottelevat asetuksesta ennen sen lopullista julkaisua.

Lisätietoja: Maija Rantamäki, +358 40 828 012, maija.rantamaki@forestindustries.fi

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 100 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 100,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

EU:n uusi pakkaus- ja pakkausjäteasetus suosii uusiutumattomia, hankalasti kierrätettäviä materiaaleja1.12.2022 15:06:06 EET | Tiedote

Euroopan komissio julkaisi 30.11.2022 ehdotuksensa uudeksi pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi. Esitys on monella tapaa ongelmallinen sekä ympäristön hyvinvoinnille että metsäteollisuudelle. Esitys suosii uudelleenkäytettäviä pakkauksia kierrätettävien kustannuksella ja on ristiriidassa EU:n kiertotalouden toimintasuunnitelman tavoitteen kanssa. Tavoitteen mukaan kaikkien pakkausten on oltava joko uudelleenkäytettäviä tai kierrätettäviä vuoteen 2030 mennessä.

EU:n kestävän rahoituksen alainen esitys monimuotoisuuskriteeristöksi ei huomioi metsien erilaisuutta eikä kansallisia erityispiirteitä28.11.2022 15:45:01 EET | Tiedote

Komission alainen kestävän rahoituksen platformi julkaisi tänään raporttinsa, joka sisältää tekniset kriteerit luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi metsätaloudessa. Esitys kriteeristöksi ei ota riittävästi huomioon metsien erilaisuutta eikä kansallisia erityispiirteitä. Lisäksi se uhkaa laskea merkittävästi metsätalouden kannattavuutta ja pitkän ajan hiilinieluja.

Metsäteollisuus jatkaa pitkäjänteistä vastuullisuustyötään: vastuullisuussitoumusten väliraportti kuvaa myönteistä kehitystä23.11.2022 08:58:29 EET | Tiedote

Metsäteollisuuden vastuullisuussitoumusten toinen väliraportti kertoo omaehtoisten vastuullisuussitoumusten ohjaavan koko alaa entistä vastuullisempaan suuntaan. Raportin tulokset kuvaavat myönteistä kehitystä kohti asetettuja kunnianhimoisia tavoitteita: Sertifiointiaste nousee, lahopuuta, järeitä puita ja lehtipuustoa on metsissä aiempaa enemmän, vesistökuormitus vähenee ja uusiutuvan energian osuus metsäteollisuuden energiantuotannossa lähenee 90 prosentin tavoitetta.

Seppo Parvi jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana22.11.2022 13:38:10 EET | Tiedote

Stora Enson talousjohtaja ja Suomen maajohtaja Seppo Parvi on valittu jatkamaan Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana. Puheessaan yhdistyksen syyskokoukselle Parvi korosti uusiutuvan puun olennaista osaa eurooppalaisessa materiaali- ja energiaomavaraisuudessa, tärkeänä osana Euroopan menestystä ja turvallisuutta. Kokouksen vieraana puhunut kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo alleviivasi puheessaan teollisuuden vakaan ja ennustettavan toimintaympäristön merkitystä.