Parlamentin metsäkatokannasta hämmentävä himmeli

Parlamentin tänään äänestämä kanta uhkaa kääntää hyvän tavoitteen merkittäväksi lisäbyrokratiaksi. Parlamentin ehdotus ei mahdu komission tekemään vaikutustenarviointiin, mikä aiheuttaa haasteita asetuksen jatkoneuvotteluissa.

Globaalin metsäkadon ja metsien tilan heikkenemisen ehkäiseminen on tärkeää, mutta siihen liittyvien määritelmien on oltava selkeitä ja kansainvälisesti hyväksyttyjä sekä todentamismenetelmien tulee olla yrityksille kohtuullisia.

Metsäteollisuuden mielestä Euroopan parlamentti laajentaa sekä määritelmiä että yritysten velvoitteita.Määritelmien osalta haasteena on myös niiden päällekkäisyys ja monitulkintaisuus. Parlamentti ei kyennyt parantamaan komission ongelmallista kirjausta metsien tilan heikkenemisestä. Sen sijaan määritelmästä tuli vaikeasti tulkittava ja todennettava. Määritelmää laajennetaan sisältämään metsien heikkenemisen lisäksi ”luonnon ekosysteemien” heikkeneminen. Metsäteollisuuden näkemyksen mukaan esitetty määritelmä luo oikeudellista epävarmuutta ja sitä on vaikea mitata objektiivisesti.

Yritysten velvoitteita laajennetaan asetuksessa muun muassa tuotteiden kattavilla informaatiovaatimuksilla. Metsäteollisuus ry pitää läpi koko tuotantoketjun ulottuvaa informaatiovaatimusta erittäin vaikeana toteuttaa ja valvoa. Lisäksi tarkkojen hankintakoordinaattien toimittaminen raaka-aineen alkuperästä voi aiheuttaa kilpailuoikeudellisen riskin.

Metsäteollisuus on sitoutunut globaaleihin metsäsertifiointijärjestelmiin ja on pettynyt siihen, ettei parlamentti tunnista niiden roolia täytettäessä metsäkatoa ja metsien tilan heikkenemistä koskevia vaatimuksia.

Seuraavaksi neuvosto, komissio ja parlamentti neuvottelevat asetuksesta ennen sen lopullista julkaisua.

Lisätietoja: Maija Rantamäki, +358 40 828 012, maija.rantamaki@forestindustries.fi

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 100 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 100,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Parlamentti heikentämässä EU:n raaka-aine- ja energiaomavaraisuutta14.9.2022 15:56:48 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti tänään uusiutuvan energian edistämistä koskevasta direktiivistä. Lopputuloksena parlamentti meni komission näkemystä merkittävästi huonompaan suuntaan raaka-aine- ja energiaomavaraisuudessa. Parlamentti kyseenalaistaa primääribiomassan, kuten pienpuun, latvusmassan ja oksien uusiutuvuuden. Direktiivillä on laajoja vaikutuksia myös metsäteollisuudelle. Parlamentin kannassa primääribiomassan käytölle asetetaan katto, joka vastaa vuosien 2017–2022 keskiarvoa primääribiomassan loppukulutuksesta. Katon ylittämää määrää ei katsottaisi uusiutuvaksi energiaksi, eikä se näin ollen olisi laskettavissa uusiutuvan energian tavoitteeseen. Parlamentin mukaan primääribiomassan käyttöä energiantuotannossa ei tulisi lainkaan katsoa uusiutuvaksi vuoden 2030 jälkeen. Parlamentti kiristää myös primääribiomassan hankintaa koskevia kestävyyskriteerejä. Parlamentin mukaan kestäväksi luokiteltava biomassa ei saisi tulla avohakkuualueilta muissa kuin poikkeustapauksissa. Bioenergia

Windfall-vero, väylien heikkenevä kunto ja velkataakka huolettavat1.9.2022 15:52:21 EEST | Tiedote

Metsäteollisuus kantaa huolta julkisen talouden jatkuvan, raskaan velkaantumisen luomasta kasvavasta epävarmuudesta ja pitkän aikavälin teollisuuspoliittisen linjan puutteesta. Talouden kestävää kasvua ja uudistumista tukevat päätökset jäivät hallituksen viimeisessäkin budjettiriihessä tekemättä. Erityinen huoli kumpuaa maamme väylien heikkenevästä kunnosta ja hallituksen valmisteleman windfall-veron antamasta kielteisestä signaalista puhtaaseen sähköntuotantoon investoiville.