Parvelan ja Pitkäsen teos Varjot 1. Helähdys on Arvid Lydecken -palkinnon ehdokkaana

Timo Parvelan ja Pasi Pitkäsen Varjot 1. Helähdys on saanut hienon vastaanoton Suomessa ja maailmalla. Kuva: Jari Kivelä

Raati perustelee valintaa näin:

”[Varjot 1. Helähdys on] mukaansatempaava, jännittävä seikkailu, jossa fantasiaelementit nivoutuvat saumattomasti yhteen todellisen maailman kanssa. Helähdys on huimaava seikkailu, joka käsittelee surun teemaa poikkeuksellisen hienosti ja lohdullisesti. Tutuista aineksista kasvaa suurenmoinen ja eeppinen kertomus, joka kuvataan tapahtumien tasolla elävästi ja hauskasti. Yksinkertainen kulkusen helähdys voi ratkaista koko maailman tulevaisuuden.”

Timo Parvelan ja Pasi Pitkäsen teos on trillerimäinen seikkailu, jossa joulun myytti paljastuu uudessa valossa. Se avaa tekijöidensä uuden Varjot-sarjan.

Arvid Lydecken -palkinnon ehdokkaat on valittu vuonna 2021 ilmestyneistä lastenkirjoista. Palkinnon myöntää Suomen Nuorisokirjailijat ry. ja se on jaettu vuodesta 1969 lähtien. Aikaisempia Arvid Lydecken -palkinnon voittajia ovat muun muassa Sinikka ja Tiina Nopola sekä Timo Parvela.

Palkintoraati on valinnut ehdokkaiksi kaikkiaan viisi kirjaa. Raadin jäseninä toimivat kriitikko, toimittaja ja lukutaidon opettaja Aleksis Salusjärvi, kirjastotyöntekijä, lukuaktivisti Henriika Tulivirta ja suomen kielen opettaja Marja Majuri.

Suomen Nuorisokirjailijat ry rahoittaa palkinnon Kopioston keräämillä tekijänoikeuskorvauksilla. Palkinnon arvo on vuosiluvun mukaisesti 2022 euroa. Voittaja julkistetaan 14. tammikuuta 2022.

Dekkarifestivaali kokoaa yhteen dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat jo kahdeksannen kerran. Paasitornissa 17. syyskuuta järjestettävään festivaaliin voi osallistua myös verkon välityksellä. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien ja uusien tulokkaiden lisäksi festivaalin vieraiksi saapuvat mm. islantilainen maailmantähti Ragnar Jónasson sekä ruotsalainen Kristina Ohlsson.

Kirjailija Timo Parvela ja Tammi lahjoittavat Ukrainasta saapuneille pakolaislapsille ukrainaksi käännetyt Ella-kirjat20.5.2022 10:19:12 EEST | Tiedote

Kirjailija Timo Parvela lahjoittaa rakastetun Ella ja kaverit -sarjansa kirjan Ukrainasta Suomeen paenneille lapsille. Parvelan kustantaja Tammi painattaa 1500 kirjaa, joista 500 menee kirjastoille ympäri Suomen ja 1000 Ukraina-keskuksille. Kirjat jaetaan lukijoille toukokuun lopussa. Hanke toteutetaan yhteistyössä ukrainalaisen laitoksen alun perin julkaisseen harkovalaisen School Book -kustantamon kanssa.

Tiedote: Bonon muistelmateos julkaistaan maailmanlaajuisesti marraskuussa10.5.2022 16:10:31 EEST | Tiedote

Artisti-aktivisti Bono, irlantilaisbändi U2:n laulaja, on kirjoittanut muistelmateoksen SURRENDER: 40 Songs, One Story, jonka Alfred A. Knopf julkaisee 1.11. 2022. Kirjan kustannusoikeudet Knopfille myi Curtis Brown, Ltd:n Jonny Geller, ja se julkaistaan kaikkialla maailmassa samaan aikaan. Suomessa kirjan kustantaa Tammi nimellä SURRENDER: 40 laulua, yksi elämä, ja se ilmestyy sekä painettuna, e-kirjana että äänikirjana. Kirjan suomentaa Tero Valkonen.