Pasi Ketolainen on Suomen viides ja maailman 397:s Master of Wine

Viinitien kaupallinen johtaja Pasi Ketolainen (46) on viidentenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Uransa viinien parissa jo kertaalleen lopettanut Ketolainen käytti vaativan MW-tutkinnon suorittamiseen oman työnsä ohessa kaikkiaan 15 opiskeluvuotta.

Pasi Ketolainen on viidentenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kuva: Joonas Ojala

Korkeimman ja vaikeimmin saavutettavan gastronomiaan liittyvän ammattitutkinnon on maailmassa suorittanut vuodesta 1953 lähtien vain 397 ihmistä. Näistä kaksi työskentelee nyt suomalaisessa laatuviinien maahantuontiyrityksessä Viinitiessä, sillä Ketolaisen kollega Heidi Mäkinen suoritti MW-tutkinnon kolmen vuoden ennätysajassa valmistuen syksyllä 2019. Pasi Ketolaiselle ajatus MW-tutkinnon suorittamisesta syntyi ensimmäisen kerran vuonna 1999, joten unelman toteutuminen nyt 21 vuoden jälkeen on osoitus periksi antamattomuudesta ja kansainvälisen viiniyhteisön kollegiaalisesta tuesta.

”Kiinnostukseni makuihin ja niiden vivahteisiin syntyi jo lapsuudenkodin keittiössä. Yläkoulun luokkaretki Saksaan synnytti intohimon tunnistaa eroavaisuuksia myös viineissä. Kokeiltuani parin vuoden ajan valtiotieteiden opiskelua hakeuduin intohimoni pariin ravintolakoulu Perhoon ja sitä kautta töihin ravintolaan. Into oppia tuntemaan viinejä, olutta ja niiden kulttuurillista sekä kansantaloudellista merkitystä ei loppunut koskaan, joten olen aina halunnut opiskellut työni ohessa”, äskettäin myös MBA-tutkinnon suorittanut tuore Master of Wine Pasi Ketolainen kertoo ja jatkaa: ”MW-tutkinnon osalta olin jo luovuttamassa, mutta vanhat opiskelukaverit kannustivat opintojen päättämiseen. Vaikka tutkinnon suorittamiseen meni lopulta todennäköisesti kauemmin kuin keneltäkään aiemmin, sain pitkäksi venähtäneistä opinnoista valtavan syvällisen kokemuksen ja laajan kontaktiverkoston alan parhaita asiantuntijoita maailmassa. Mahdollisuus jakaa näkemyksiä viinialan globaalisti johtavien ammattilaisten kanssa auttaa meitä kaikkia menestymään työssään.”

Maailman arvostetuimman viinialan tutkinnon suorittaakseen tulee henkilön todistaa syvällinen osaamisensa kaikesta viiniin ja viinikulttuuriin liittyvästä. Lisäksi Ketolaisen tuli osoittaa ymmärtävänsä kokonaisvaltaisesti viinin yhteiskunnallinen, taloudellinen ja terveydellinen merkitys haasteineen ja mahdollisuuksineen. Lopputyössään Wine distributors’ views regarding the current and future status of the restaurant supply chain in Finland Ketolainen analysoi suomalaisen ravintola-alan viinitoimitusketjun tulevaisuutta.

”Vaikka suomalainen viinikulttuuri onkin kehittynyt jättiharppauksin, on meillä japanilaistyyppisenä insinöörikansana tarpeetonta viineihin liittyvää epävarmuutta ja tietämättömyyden puutteen pelkoa. Teemasta innostuneet suhtautuvat viineihin toisinaan liian vakavasti ja ryppyotsaisesti, seuralaisiaan knoppitiedoilla kiusaten. Viinin alkuperän, rypälelajin, valmistustavan, kehitysasteen tai poimijan kätisyyden analysointi voi toki olla kiinnostava kognitiivinen haaste, mutta mielestäni ainoa kysymys, johon pitää osata vastata on, että maistuuko kyseinen lasi itselle vai ei”, tiivistää Ketolainen viini-dogminsa ja lisää: ”Kun se sopiva maku sitten löytyy, haluaisin ihmisten myös välittävän enemmän siitä, mitä he nauttivat. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi aikaa mihinkään, minkä syntyyn ei liity intohimo yrittää parastaan. Viineissä tähän intohimoon tutustuminen vaatii useimmiten uskallusta ostaa perustasoa hieman parempaa viiniä. Vähempikin viini maistuu parhaiten hyvässä seurassa ja kun viinin tai minkä tahansa alkoholin nauttimisessa pitää myös taukoja, maistuu lasillinen taas paljon ainutlaatuisemmalta.”

Suomen Master of Wine -tutkinnon suorittaneet ovat Essi Avellan, Taina Vilkuna, Tuomas Meriluoto, Heidi Mäkinen ja Pasi Ketolainen.

Viinitie Oy on vuonna 2003 perustettu viinejä, pienpanimo-oluita ja muita juomatuotteita sekä viinitarvikkeita maahantuova yritys. Viinitien juomavalikoima keskittyy persoonallisiin viineihin ja mielenkiintoisiin tuottajiin, joilla on tarina kerrottavanaan. Yhtiön liikevaihto on noin 6 miljoonaa euroa, työntekijöitä 11 ja tuotteita portfoliossa 700. Näistä laatuviinejä on 650 ja käsityö- sekä pienpanimo-oluita 50. Viinitie on luonut myös omia viinituotemerkkejä, joiden viennin arvo ylitti vuonna 2019 miljoona euroa. Suomen myydyin samppanja on Viinitien oma, Ranskan Champillonissa valmistettu La Chouette de Champillon. Pöllösamppanjana tunnetulla juomalla on 13 % markkinaosuus kaikesta Suomessa myytävästä samppanjasta.

Pasi Ketolainen MW, Kaupallinen johtaja, Viinitie Oy
+358 (0) 40 586 2528, pasi.ketolainen@viinitie.fi

Pasi Ketolainen, MW. Kuva: Viintie
Pasi Ketolaisen suorittama Master of Wine (MW) on maailman arvostetuin viinialan titteli. Kuva: Joonas Ojala
Pasi Ketolainen on suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kuva: Joonas Ojala

Akseli Herlevi avasi Naughty Munchies virtuaaliravintolan31.3.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keittiömestari Akseli Herlevi perusti Naughty BRGR -ravintolan oheen ilman asiakaspaikkoja toimivan, vain asiakkaalle kuljetettaviin annoksiin erikoistuneen Naughty Munchies-ravintolan. Suomen ensimmäinen Top Chef -voittaja ja sittemmin tunnetuksi burgerimieheksi noussut Herlevi palaa Munchiesissa juurilleen ja kokkaa asiakkailleen jälleen muutakin kuin hampurilaisia. Cloud kitchen -virtuaaliravintolan ruokalistalta löytyy Herlevin ohella myös japanilais- ja libanonilaiskeittiöiden konkareiden Kimmo Jylhän ja Maggie Lindholmin sekä Hans Välimäen annoksia.

The Helsinki Distilling Company pullottaa pandemian hillitsemiseksi myös käsidesiä27.3.2020 16:24:04 EETTiedote

Helsingin ainoa viinatislaamo, Sörnäisten Tukkutorilla sijaitseva The Helsinki Distilling Company, HDCO, aloitti Helsinki Käsidesin pullottamisen. Käsien desinfektioaineen jakelu alkaa paitsi valikoiduissa vähittäiskaupoissa ja apteekeissa, myös lääkintä-, ravintola- ja toimistotarviketukkujen kautta. Näin tuotetta pyritään saamaan yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittisimmille toimialueille koronapandemiaa hillitsemään. Tislaamo arvioi valmistavansa muun, normaalin toimintansa ohessa noin 10 000 pulloa käsidesiä viikossa.

Hans Välimäki avasi Penélope-ravintolansa noutopalvelulle27.3.2020 08:53:35 EETTiedote

Keittiömestari ja ravintoloitsija Hans Välimäki avasi Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Penélope-ravintolansa palvelemaan nouto- ja kuljetuspalveluasiakkaita. Kahden viikon ajan jo suljettuna ollut ravintolatoiminta päätettiin avata uudelleen, sillä ravintoloitsija Välimäki halusi luoda lomautettuna olevalle henkilökunnalleen työtä ja mielekästä tekemistä myös ravintola-alaa kurittavassa epidemiatilanteessa.

Manchester United -seuralegendat Helsinkiin maaliskuussa4.2.2020 10:00:02 EETTiedote

Maailman suosituimman urheiluseuran Manchester Unitedin pelaajalegendat Bryan Robson, Wes Brown, Lee Martin ja Ben Thornley saapuvat maaliskuussa Suomeen tapaamaan seuran faneja ja osallistumaan Manchester Unitedille omistetun yksityisen suomalaisen Red Room -museon avajaisiin. Pelaajalegendojen lisäksi Helsinkiin saapuu Old Trafford -stadionin pitkäaikainen kuuluttaja Alan Keegan. 28.3. järjestettävä yleisölle avoin Manchester United Legends Night in Helsinki -fanitapahtuma on laajuudessaan ensimmäinen Suomessa ja sen myötä Helsinkiin saapuu myös kansainvälisten urheilumedioiden edustajia ja United-faneja ympäri maailmaa.

Hampurilaismestarit kokoontuvat jälleen Helsinkiin30.1.2020 10:00:00 EETTiedote

Suosittu Burger Lovers Festival -ruokatapahtuma kokoaa Helsinkiin jälleen Suomen arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Koko perheen katuruokafestivaali järjestetään aiempaa suurempana Rautatientorilla kesäkuun toisena viikonloppuna 12.-14.6. Ensi kesän festivaaliin otetaan mukaan 16 ravintolaa ja taidokkuuteensa esittelemiseen ovat ilmoittaneet kiinnostuksensa myös burgerisuosikit Tanskasta, Ruotsista ja Virosta.