Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Pasilan moderni liikenteen risteysasema helpottaa tuhansien arkea

Jaa
Pasilan kehittämisen ensimmäinen vaihe saadaan päätökseen, kun Tripla ja Pasilan asema avautuvat 17.10. Moderni liikenteen risteysasema tarjoaa sujuvat liikenneyhteydet ja palvelut päivittäin kymmenille tuhansille ihmisille.
Havainnekuva Triplasta, Pasilan uudesta asemasta ja joukkoliikenneterminaalista. Kuva: Helsingin kaupunki
Havainnekuva Triplasta, Pasilan uudesta asemasta ja joukkoliikenneterminaalista. Kuva: Helsingin kaupunki

Kasvavien matkustajavirtojen kulkeminen sujuu aiempaa jouhevammin, sillä junasta pääsee kävelemään suoraan ratikkaan ja bussiin. Pasilansillan uudesta joukkoliikenneterminaalista kulkevat raitiovaunut 2 ja 7, ja lisäksi siellä pysähtyvät runkolinjat 500 ja 510 sekä lukuisat muut bussit.

Uuden Pasilan aseman avauduttua väliaikainen asema poistuu käytöstä, mutta on kuitenkin auki 17.-18.10. väliseen yöhön saakka. Uuden aseman kattavat palvelut ja modernit tilat helpottavat matkustajien arkea ja sujuvoittavat esimerkiksi kulkuvälineestä toiseen vaihtamista.

”Uuden Pasilan aseman ja joukkoliikenneterminaalin valmistuminen on tärkeä merkkipaalu Pasilan vuosia jatkuneessa rakentamisessa. Sujuvammat vaihtoyhteydet ja paremmat palvelut tekevät Pasilaan tulemisesta entistä helpompaa, mikä lisää alueen vetovoimaa paitsi kaupunkilaisten, myös yritysten silmissä”, iloitsee Pasilan aluerakentamisprojektin johtaja, Päivi Ahlroos Helsingin kaupungilta.

Uudella Pasilan asemalla on suuri merkitys koko Helsingin seudun joukkoliikennejärjestelmälle. “Pasila on tulevaisuudessa ehkä tärkein vaihtopaikkamme koko seudulla”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Pasila on merkittävä junaliikenteen asema - uusi läntinen lisäraide palvelee koko Suomea

Pasilan asemalla pysähtyy päivässä yhteensä yli tuhat junaa ja se on yksi vilkkaimpia asemia. ”Uusi Pasilan asema on merkittävä sekä kauko- että lähiliikenteen kasvaville matkustajamäärille. Uuden aseman myötä vaihtaminen junasta ja kulkuvälineestä toiseen on entistä sujuvampaa. Lisäksi modernit odotustilat ja kattavat palvelut parantavat matkustusmukavuutta ja siten asiakaskokemusta”, iloitsee VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson.

Väylä on osallistunut Triplan asema-aukion perusparannustöihin sekä polkupyörien liityntäpysäköintipaikkojen rakentamiseen, mutta merkittävin kohde on ollut läntisen lisäraiteen rakentaminen. "Lisäraiteen ja Helsingin ratapihan järjestelyjen avulla junien määrää voidaan kasvattaa. Tästä syystä lisäraide ei ole vain pääkaupunkiseudun hanke, vaan vaikuttaa junaliikenteen määrään ja täsmällisyyteen myös muualla Suomessa", sanoo Väylän pääjohtaja Kari Wihlman.

Läntinen lisäraide on viimeinen maanpäällinen raide, joka Pasilaan mahtuu.

Kävely- ja pyöräilyteitä avautuu

Kävely- ja pyöräilyreittejä otetaan käyttöön 17.10. Esimerkiksi radan itäpuolella Ratapihantietä kulkeva, Pasilansillan alittava yhteys avautuu jälleen.

Pyöräilijöiden palvelut paranevat

Lisäksi pyörien pysäköiminen mullistuu aseman seudulla, sillä Triplassa on useita, sekä lämpimissä että ulkotiloissa sijaitsevia parkkeja 3 400 pyörälle. Muita pyöräilijöiden uusia palveluja ovat muun muassa pyörien pesupiste sekä latauspaikat sähköpyörille.

Triplan pysäköintilaitoksessa 2200 paikkaa

Myös autoliikenne on lokakuussa avattujen Veturitien ja Teollisuuskadun tunnelin ansiosta sujuvampaa. Veturitieltä ajetaan myös Triplan kahteen pysäköintihalliin, jotka ovat Tornikujalla ja Firdonkadulla. Pysäköintilaitoksessa on noin 2 200 paikkaa viidessä kerroksessa, joista yksi on varattu asukaspysäköintipaikoiksi. Sähköautopaikkoja on 360.

Yhteyshenkilöt

Väylä, projektipäällikkö Jarmo Nirhamo p. 029 534 3596
Helsingin kaupunki: Päivi Ahlroos, aluerakentamisen projektinjohtaja, paivi.ahlroos@hel.fi, puh. 09 310 23661
liikennesuunnittelu, Harri Verkamo, projektinjohtaja, harri.verkamo@hel.fi, puh. 09 310 37127,
katurakennuttaminen, Juuso Luoto, projektipäällikkö, juuso.luoto@hel.fi, 09 310 39954
HSL: Johannes Laitila, viestinnän asiantuntija, johannes.laitila@hsl.fi, puh. 040 528 2976
VR Group: media desk, p. 0307 0123, viestinta@vr.fi

Kuvat

Havainnekuva Triplasta, Pasilan uudesta asemasta ja joukkoliikenneterminaalista. Kuva: Helsingin kaupunki
Havainnekuva Triplasta, Pasilan uudesta asemasta ja joukkoliikenneterminaalista. Kuva: Helsingin kaupunki
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

PL 1,00099 Helsingin kaupunki

09 310 1641https://www.hel.fi

Kaupunginkanslia on Helsingin kaupungin keskushallintovirasto. Päämäärämme on kaupunki, joka tarjoaa parastaan kaupunkilaisille ja menestyy kiihtyvässä kilpailussa. Uudistamme kaupunkia strategian mukaisesti yhdessä toimialojen kanssa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

EMBARGO 2.12.2025 klo 15.00: Kaupunkipolitiikan arviointineuvoston ensimmäinen raportti: Kelpoisia varhaiskasvatuksen opettajia on keskimäärin enemmän parempiosaisilla alueilla2.12.2025 15:00:00 EET | Tiedote

Kaupunkipolitiikan arviointineuvoston ensimmäinen raportti pureutuu koulutuksen segregaatioon pääkaupunkiseudulla ja nostaa esiin kunnille kriittisiä kysymyksiä: varhaiskasvatuksen alueellisesta eriytymisestä, segregaation torjumisen keinoista sekä siitä miten dataa ja tietoa hyödynnetään kaupunkien päätöksenteossa. Raportin mukaan parempiosaisten alueiden päiväkodeissa työskentelee keskimäärin enemmän kelpoisia opettajia. Samankaltaisten alueiden sisäinen vaihtelu on kuitenkin suurta.

EMBARGO 2.12.2025 kl. 15.00 // KORRIGERING // Första rapporten från rådet för utvärdering av stadspolitiken: I genomsnitt finns det fler behöriga lärare inom småbarnspedagogiken i bättre ställda områden2.12.2025 14:38:43 EET | Pressmeddelande

KORRIGERING // Pressmeddelandet har korrigerats genomgående för terminologins del kl. 14.40. Bland annat har felaktig terminologi som "kvalificerade förskollärare" ersatts med den korrekta termen "behöriga lärare inom småbarnspedagogiken". Rådet för utvärdering av stadspolitiken granskar i sin första rapport den pedagogiska segregationen i huvudstadsregionen och ställer kritiska frågor till kommunerna: om regional differentiering inom småbarnspedagogiken, sätt att motverka segregation och hur data och information används i beslutsfattandet i de berörda städerna. Enligt rapporten har daghem i bättre ställda områden i genomsnitt fler behöriga lärare. Det finns dock stora variationer inom liknande områden.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye