Patienterna är nöjda med sin vård vid HUS
Patienternas och kundernas bedömningar av vården vid HUS har varit goda.
”Sommaren och coronatiden har varit en hektisk tid på våra sjukhus, men det syns inte i hur patienterna upplevt vården, de har varit mycket nöjda med vår vård”, säger HUS förvaltningsöverskötare Marja Renholm.
HUS patienter och kunder hade fram till slutet av augusti i år lämnat respons sammanlagt 243 631 gånger.
HUS mäter kundupplevelsen med det internationella rekommendationsindexet NPS, vars värde kan variera mellan -100 och +100. NPS-värdet mäts genom frågan ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera vårt sjukhus eller vår enhet för dina vänner eller din familj om de skulle behöva samma typ av vård eller undersökning?”
NPS-rekommendationsindexet för patienter som besökt olika mottagningar var i augusti 75,4. På HUS mottagningar är målet ett NPS-värde på över 70 och det har överskridits under hela detta år.
Vid jouren och inom psykiatrin är motsvarande mål över 50.
Respons utvecklar verksamheten
Målet för HUS är att kontinuerligt förbättra patientvården och satsa på hög kvalitet inom vården. Verksamheten förnyas utifrån patientresponsen.
”I år har vi bland annat placerat infoskärmar i väntrummen i syfte att förbättra kommunikationen. Telefontjänsterna och den elektroniska tidsbokningen har också utvidgats på önskemål av våra patienter”, berättar utvecklingschef Katriina Mikkonen.
Särskild uppmärksamhet har också fästs vid att förbättra den tvåspråkiga servicen och förtydliga patientanvisningarna och övriga anvisningar.
HUS samlar in respons via textmeddelanden, webbenkäter och pappersblanketter. Information om rekommendationsindexet NPS som uppdateras varje månad finns på HUS webbplats på adressen www.hus.fi/sv/respons.
Mera information för media:
Nyckelord
Kontakter
Förvaltningsöverskötare Marja Renholm, marja.renholm@hus.fi
Utvecklingschef Katriina Mikkonen, katriina.k.mikkonen@hus.fi
Om
På HUS Helsingfors universitetssjukhus vårdas årligen cirka 680 000 patienter. Våra nästan 27 000 proffs arbetar för alla patienters bästa. Vi har ansvaret för den specialiserade sjukvården för invånarna i våra 24 medlemskommuner. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till oss.
HUS är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen och den näst största arbetsgivaren i landet. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.
Följ HUS
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från HUS
HUS-sammanslutningens styrelse sammanträder den 17 november13.11.2025 15:10:32 EET | Pressmeddelande
Sammanslutningens styrelse sammanträder måndagen den 17 november 2025 för att besluta om förslaget till HUS-sammanslutningens budget för 2026. Sammanslutningens stämma som är sammanslutningens högsta beslutande organ fattar det slutliga beslutet om budgeten för 2026 den 18 december 2025. Sammanslutningens styrelse behandlar också den långsiktiga planen för HUS fastigheter och verksamhetslokaler. Föredragningslistan för mötet finns här. Sammanslutningens styrelse leder HUS verksamhet, förvaltning och ekonomi. Sammanslutningens styrelse har 17 ledamöter och av dem är två företrädare för Helsingfors universitet. Sammanslutningens styrelse sammanträder cirka en gång per månad. Sammanslutningens stämma är HUS högsta beslutande organ. Sammanslutningens stämma godkänner HUS budget, bokslut och strategi. Medlemmar i den är fem stämmorepresentanter som har utsetts av Nylands välfärdsområden och Helsingfors stad. Sammanslutningens stämma sammanträder minst två gånger per år. HUS medietjänst betj
HUSin yhtymähallitus kokoontuu 17.11.13.11.2025 15:10:32 EET | Tiedote
Yhtymähallitus kokoontuu maanantaina 17.11.2025 päättämään HUS-yhtymän vuoden 2026 talousarvioesityksestä. Yhtymän ylintä päätösvaltaa käyttävä yhtymäkokous tekee vuoden 2026 talousarviosta lopullisen päätöksen 18.12.2025. Yhtymähallitus käsittelee myös HUSin kiinteistöjen ja toimitilojen pitkän aikavälin suunnitelmaa. Kokouksen esityslistan voi lukea täältä. Yhtymähallitus johtaa HUSin toimintaa, hallintoa ja taloutta. Yhtymähallituksessa on 17 jäsentä, joista kaksi on Helsingin yliopiston edustajia. Yhtymähallitus kokoontuu noin kerran kuukaudessa. Yhtymäkokous on HUSin ylintä päätösvaltaa käyttävä elin. Yhtymäkokous hyväksyy HUSin talousarvion, tilinpäätöksen ja strategian. Sen jäseniä ovat Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin nimeämät viisi yhtymäkokousedustajaa. Yhtymäkokous kokoontuu vähintään kaksi kertaa vuodessa. HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi. Katso poikkeusaukioloajat
HUS-yhtymän osavuosikatsaus tammi–syyskuu 202512.11.2025 14:11:02 EET | Tiedote
HUS-yhtymän osavuosikatsaus tammi−syyskuu 2025: HUS etenemässä ensimmäisenä julkisena sotepe-toimijana kohti talouden tasapainotusta ja alijäämien kattamista lain vaatimalla tavalla ja aikataulussa.
Hälsobyn är Årets digitala tjänst 20256.11.2025 17:40:35 EET | Nyheter
Hälsobyn har utsetts till Årets digitala tjänst 2025. Utmärkelsen delas ut till en betydande nationell tjänst som har haft en positiv inverkan på det finländska samhället och medborgarnas liv.
Terveyskylä on Vuoden Digipalvelu 20256.11.2025 17:40:35 EET | Uutinen
Terveyskylä on valittu vuoden 2025 digipalveluksi. Vuoden Digipalvelu -palkinto myönnetään merkittävälle kansalliselle palvelulle, joka on vaikuttanut positiivisesti suomalaiseen yhteiskuntaan ja kansalaisten elämään.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
