PAU hyväksyi sovintoesityksen työehtokiistassa, JHL:n tukilakot päättyvät

PAU:n lakko päättyy välittömästi, koska molemmat osapuolet ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen. JHL:n tukilakko Finferriesin losseilla päättyy.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL päättää tukilakkonsa mahdollisimman pian, koska PAU on hyväksynyt valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen Postin työehtoriidassa.

JHL on tyytyväinen, että tukilakot vauhdittivat reilun tuloksen saamista Postin työehtoriitaan.

– Upeaa, että Postin työehdoista saatiin reilu tulos. Tukilakot vauhdittivat selvästi neuvotteluita. Tahdon kiittää kaikkia JHL:n jäseniä, jotka olivat tukemassa postin työntekijöitä, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo.

Finferriesin losseilla työskentelevät JHL:n jäsenet eivät ole ottaneet Postin kuljetuksia kyytiin maanantain 18. marraskuuta jälkeen. Tukilakko päättyy mahdollisimman pian.

Myös Postissa töissä olevat JHL:n jäsenet palaavat töihin mahdollisimman pian.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Hetan työehtosopimuksessa neuvottelutulos: Ratkaisu kohentaa henkilökohtaisten avustajien ansiotasoa, alalle ryhdytään luomaan luottamusmiesjärjestelmää21.1.2020 20:20:11 EETTiedote

Uusi työehtosopimus kehittää henkilökohtaisten avustajien työehtoja monella tavalla. Lauantailisien taso nousee, kokemuslisiä korotetaan, palkkoja nostetaan yleiskorotuksilla 1.3. alkaen ja uudenvuodenpäivästä tulee palkallinen vapaapäivä. Neuvottelutulos sopimuksesta syntyi tiistai-iltana 21. tammikuuta.

JHL vaatii hoiva-avustajakoulutuksen vakiinnuttamista ja määrän kasvattamista ­– työvoimapula uhkaa ilman lisäkoulutusta10.1.2020 11:36:16 EETTiedote

JHL, KT Kuntatyönantajat, HALI ja joukko oppilaitoksia sekä hoiva-alan yrityksiä vaativat pikaista hoiva-avustajakoulutuksen yhtenäistämistä, vakiinnuttamista ja lisäämistä. Hoiva-alan työntekijöiden eläköitymisvauhti on niin kova, että nykyisillä koulutusmäärillä ei alalle valmistu riittävästi ammattitaitoista väkeä. Työvoimapula kasvaa entistä suuremmaksi siinä vaiheessa, kun henkilöstömitoituksesta tehdään lakimuutos.