Pellavaliina – Tampellan damasti (Linneduk – Tampellas damast) 1859–1977 är Årets museipublikation

Museicentret Vapriikkis och förlaget Maahenkis verk Pellavaliina – Tampellan damasti 1859–1977 har valts till Årets museipublikation.

Museiprisjuryn berömmer bokens mångsidighet. Den är en indikation på ett fungerande samarbete mellan museet och forskarna. Boken Pellavaliina har skapats vid Tammerfors museers samlingar som ett samarbete mellan Vapriikkis personal samt damastsamlaren och -forskaren Irja Satri och universitetslektorn i hantverkskunskap Päivi Fernström. Verket är en indikation på ett fungerande samarbete mellan forskarna och museiarbetarna och på att samlingen har kunnat göras tillgänglig.

Tampellas damastproduktion började år 1859 och avslutades 1977. Tampellas textilier som planerats av kända namn hör till Finlands kulturhistoria.

”Pellavaliina är en vacker publikation vars magnifika pärm lockar en till att ta sig an verket. Boken ger en heltäckande bild av linnedamastens historia, Finlands enda linnefabriks historia, dukarnas mönstermotiv, bruket och skötseln av dem. Den rikliga och högklassiga illustrationen stöder finstämt innehållet”, beskriver museiprisjuryn saken i sin prismotivering.

Boken Pellavaliina – Tampellan damasti 1859–1977 har utgivits av Maahenki och utkom år 2018.

Årets museipublikation belönades på kvällsfesten som ordnades i samband med de Riksomfattande museidagarna 1.9.2020. Årets museum -priset delades inte ut detta år på grund av coronasituationen. De tre museerna Apoteksmuseet & gården Qwensel, Helinä Rautavaaras museum och Finlands lantbruksmuseum Sarka som kommit med i finalen för Årets museum 2020 fortsätter direkt till finalen för Årets museum-tävlingen 2021.

Till museiprisjuryn hör ICOMs representant Anne Laiti (juryns ordförande), Uleåborgs stads kulturchef Samu Forsblom, Yle-redaktören Toivo Haimi, ICOMs representant Elina Makkonen, Undervisnings- och kulturministeriets kulturråd Mirva Mattila, Finlands museiförbunds kommunikationschef Tuuli Rajavuori samt Tavastehus stadsmuseums museichef Tuulia Tuomi. Som juryns sekreterare verkar Museiförbundets projektplanerare Eeva-Liisa Taivassalo.

Museiprisjuryns ordförande
Anne Laiti
anne.laiti(a)serlachius.fi

Museiprisjuryns sekreterare
Eeva-Liisa Taivassalo
eeva-liisa.taivassalo(a)museoliitto.fi

Finlands museiförbund är museibranschens centralorganisation. Dess 211 samfundsmedlemmar upprätthåller över 400 professionellt skötta museimål: kulturhistoriska museer, konstmuseer och vetenskapscentra. Museiförbundet bevakar museernas intressen, representerar museerna i gemensamma frågor som berör området samt tjänstgör som museernas samarbetsnätverk.

Följ Suomen museoliitto

Senaste pressmeddelandena från Suomen museoliitto

Finlands museiförbunds medaljer till personer som verkat till förmån för museiverksamheten1.9.2020 21:08:50 EESTTiedote

Finlands museiförbunds styrelse har beviljat Finlands museiförbunds 50-årsjubileumsmedalj som Kauko Räsänen har planerat till Merja Heiskanen, Li Näse, Katriina Pietilä-Juntura, Merja Vilhunen, Ilmailumuseoyhdistys (Flygmuseiföreningen) och Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistys (Sydösterbottens hälsovårds traditionsförening) för arbete som gjorts till förmån för museiarbetet och för meriter som har uppnåtts inom museibranschen. Medaljerna överräcktes på kvällsfesten som ordnades i samband med de Riksomfattande museidagarna i Helsingfors 1.9.2020.

Museoliiton mitalit museotoiminnan puolesta toimineille1.9.2020 21:04:45 EESTTiedote

Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt Kauko Räsäsen suunnitteleman Suomen museoliiton 50-vuotisjuhlamitalin Merja Heiskaselle, Li Näselle, Katriina Pietilä-Junturalle, Merja Vilhuselle, Ilmailumuseoyhdistykselle ja Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistykselle museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista. Mitalit luovutettiin Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestetyssä iltajuhlassa Helsingissä 1.9.2020.

Politiker prövar på museiarbete 24-28.8.202020.8.2020 06:35:09 EESTTiedote

Under temaveckan Politikerns museipraktik som Finlands museiförbund koordinerar bekantar sig över 50 beslutsfattare med museernas verksamhet på ett praktiskt sätt. Istället för det traditionella guidade museibesöket prövar beslutsfattarna på museernas mångsidiga arbetsuppgifter till exempel konservering, digitalisering av samlingar eller utställningsplanering. Representanterna för media är välkomna att följa med politikerna på museipraktik.