Pentikäinen: AKT ei ole koko työkiistan osapuoli, mutta käyttää härskisti strategista valta-asemaansa satamissa muiden liittojen hyväksi

Ohessa vapaasti käytettäväksenne ja siteerattavaksenne Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäisen blogi koskien ajankohtaista työkiistaa. Blogi on julkaistu hetki sitten yrittajat.fissa. Pentikäinen on myös hyvin tavoitettavissa median mahdollisiin yhteydenottoihin.

Mikael Pentikäisen blogikirjoitus: Mafiameininkiä

Jouluaikana on käyty erikoista vääntöä suomalaisen oikeuslaitoksen sekä Auto- ja kuljetusalan liiton AKT:n välillä. Kyse on isosta asiasta: onko Suomi oikeusvaltio, jossa on sopimisen vapaus?

Helsingin käräjäoikeus määräsi joulun alla (21.12.) AKT:n yksiselitteisesti lopettamaan Keitele Energyn, Keitele Forestin, Keitele Timberin ja Keitele Wood Productsin tuotteiden saarron miljoonan euron sakon uhalla.

Käräjäoikeuden ratkaisuun koskien väliaikaista turvaamistoimea ei voi hakea muutosta.

Helsingin käräjäoikeuden mukaan todennäköisesti ”saarrolla tavoiteltu sopimus olisi pätemätön, koska se olisi saatu aikaan sopimusvapauden vastaisesti pakottamalla tavalla, jota voidaan pitää hyvän tavan vastaisena”.

Mitä teki AKT? Sen tuore puheenjohtaja Ismo Kokko (sd) ilmoitti Twitterissä, että saarto jatkuu. AKT siis ilmoittaa, ettei sen tarvitse noudattaa oikeuden päätöstä. Ammattiliitto asettuu suomalaisen oikeuslaitoksen yläpuolelle.

AKT ei ole koko työkiistan osapuoli, mutta käyttää härskisti strategista valta-asemaansa satamissa muiden liittojen hyväksi.

Mistä kiistassa on kyse?

Metsäteollisuus ry on lopettanut työehtosopimusten tekemisen. Keitele ei ole ollut Metsäteollisuus ry:n jäsen, joten se on noudattanut alan työehtosopimusten yleissitovuuden nojalla.

Kun metsäteollisuudesta katoaa yleissitova työehtosopimus, Keiteleellä on useita eri vaihtoehtoja toimia: se voi tehdä yrityskohtaisen työehtosopimuksen ammattiliittojen kanssa, se voi sopia työehdoista oman henkilöstönsä edustajien kanssa tai se voi sopia työehdot suoraan työntekijöidensä kanssa ja lisäksi kertoa yhteisistä asioista esimerkiksi henkilöstökäsikirjalla.

Keitele haluaa sopia oman henkilöstönsä kanssa ja on pyytänyt henkilöstöä nimeämään itselleen luottamusvaltuutetut, kuten laki mahdollistaa.

Tämä ei käy Teollisuusliitolle, joka painostaa alan yrityksiä sopimaan vain itsensä kanssa. Kun Teollisuusliiton omat painostustoimet eivät pure, se on pyytänyt AKT:ta osallistumaan saartoon. AKT pystyy satamien kautta – valitettavasti – vaikeuttamaan olennaisesti Suomen vientiä. Keiteleen tuotteista 90 prosenttia menee vientiin.

Jos Teollisuusliitto saa liittokumppaniensa kanssa Keiteleen viennin pysähtymään, siitä kärsivät yhtiö ja sen työntekijät sekä koko laaja arvoketju metsänomistajista alkaen. Keitele työllistää suoraan noin 550 ja välillisesti arvoketjussaan noin 1500 henkeä.

Kyse ei ole vain Keiteleestä. Samanlaista mafiamaista uhkailua, painostusta ja kiristystä on kohdistunut ja kohdistuu tällä hetkellä suureen joukkoon suomalaisyrityksiä.

Samaan aikaan Teollisuusliitto on saanut aikaan useita sopimuksia metsäyritysten kanssa.

Joukossa voi olla myös tyytyväisiä yrityksiä. Tiedän kuitenkin, että moni on tehnyt sopimuksen painostuksen alla nyrkit taskussa. Jokainen tietää, mikä on todellinen yhteistyöilmapiiri, jos toinen pakotetaan sopimukseen uhkaillen ja painostaen.

Jouluajan väännössä on paljon pelissä. Siinä katsotaan, toteutuuko Suomessa sopimisen vapaus ja onko Suomi oikeusvaltio vai voidaanko Suomessa alamaailmatyyliin pakottaa yritykset tekemään sopimuksia vain tiettyjen ammattiliittojen kanssa.

Jos lopputulos on viime mainittu, jokainen yrityksen on pakko miettiä, onko järkeä investoida maahan, jossa ei ole sopimisen vapaus eikä oikeuden päätöksillä ole merkitystä.

Samalla se pakottaa yhteiskuntaa miettimään, miten työrauha- ja sopimisjärjestelmää pitää uudistaa, jotta siellä toteutuu aito sopiminen eikä uhkailu ja kiristys. Jokaisen työntekijän on taas hyvä osaltaan miettiä, minkälaista uhkailua haluaa omilla jäsenmaksurahoillaan tukea.

MIKAEL PENTIKÄINEN

Kirjoittaja on Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja.

Blogi on julkaistu hetki sitten yrittajat.fissa: Mafiameininkiä

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 61 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät-akatemia tarjoaa koronan kurittamille yrittäjille maksutonta koulutusta27.1.2022 08:26:33 EET | Tiedote

Yrittäjät tahtovat lisää digiosaamista ja myös vastuullisuuskoulutukseen halutaan panostaa laajalti, osoittaa tuore Yrittäjägallup. Yrittäjistä 70 prosenttia kertoo, että ajan puute on suurin este osaamisen lisäämiselle. Toiseksi merkittävämmäksi syyksi mainitaan rahan puute. Tähän kysyntään ja haasteeseen vastataan pääosin verkossa tapahtuvalla maksuttomalla Yrittäjä-akatemialla.

Yrittäjät: Konkurssin tehnyt yrittäjä pääsee nopeammin jaloilleen – velkajärjestelylakiin useita parannuksia20.1.2022 14:16:04 EET | Tiedote

Hallitus esittää useita muutoksia velka-ahdingosta kärsiville yrittäjille. Ylivelkaantunut tai konkurssin kokenut yrittäjä pääsee jatkossa helpommin velkajärjestelyyn ja kohtuullisessa ajassa eroon vanhoista yritystoiminnan veloista. – Esityksellä tuetaan yrittäjyyttä ja yrittäjän pääsyä takaisin jaloilleen, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.