Perheystävällinen työpaikka -tunnus Lastensuojelun Keskusliitolle, Suomen Vanhempainliitolle ja Miessakeille

Lastensuojelun Keskusliitto on tänään saanut Väestöliiton myöntämän Perheystävällinen työpaikka -tunnuksen. Tunnus myönnettiin ensimmäistä kertaa. Muut tunnuksen saajat olivat Suomen Vanhempainliitto sekä Miessakit ry.

Lastensuojelun Keskusliitto on ollut mukana pilottikumppanina Väestöliiton Perheystävällinen työpaikka -ohjelmassa, jossa edistetään lasten ja aikuisten hyvinvointia levittämällä perheystävällisiä käytäntöjä työelämään. Ohjelma lanseerattiin virallisesti tänä syksynä ja se sopii mille tahansa organisaatiolle, joka haluaa profiloitua perheystävällisenä työnantajana, oli se sitten järjestö, yritys tai julkisen sektorin toimija.

– Perheystävällisyys työelämässä on kaikkien etu, sanoo toiminnanjohtaja Hanna Heinonen. – Usein ajatellaan erityisesti lasta, jonka vanhemmat jaksavat paremmin esimerkiksi kiireisissä ruuhkavuosissa ja jotka voivat joustavasti jäädä kotiin tarjoamaan hoitoa, mutta perheystävällisyys on paljon muutakin.

Väestöliiton ohjelmassa perheystävällisyys käsitetään laajasti, eikä se kuulu vain pienten lasten vanhemmille. Perheystävällisyyttä on myös iäkkäästä vanhemmasta tai sairaasta omaisesta huolehtimisen mahdollistaminen. Ohjelma perustuu kunkin mukana olevan organisaation oman tilanteen kartoitukselle ja kehittämiselle. Väestöliitto tukee ohjelman toteutusta pitkin matkaa.

– Ohjelma on tarjonnut meille hyvät puitteet oman perheystävällisyytemme edistämiseen, sanoo Heinonen. – Ajattelimme olevamme jo aloitusvaiheessa varsin perheystävällinen työpaikka, mutta oli valaisevaa löytää ja korjata omia kehittämiskohtia. Meillä niitä olivat ohjeiden selkeyttäminen, toimintatapojen yhtenäistäminen sekä esimiesten parempi tuntemus sekä työntekijöiden perhetilanteesta että siitä, millaisilla tavoilla joustoja on mahdollista toteuttaa. Kannustamme muitakin työnantajia kehittämään työn ja perheen yhteensovittamista edistäviä käytäntöjä.

Olennaista on kunkin organisaation omien käytäntöjen jatkuva kehittäminen vastaamaan työntekijän ja työelämän muuttuvia tarpeita. Perheystävällisyys tarjoaa työnantajalle kilpailuvaltin työmarkkinoilla, mutta myös lisää työntekijöiden sitoutumista ja innostusta työhönsä. Tänä vuonna julkaistun väitöstutkimuksen mukaan työntekijöillä, jotka kokevat työn ja perheen yhteensovittamisen helpoksi, on pienempi riski joutua sairauslomalle kuin niillä, joille se on hankalaa.

Perheystävällinen työpaikka -tunnus myönnettiin ensimmäisille Väestöliiton ohjelman suorittaneille organisaatioille Hämeenlinnassa pidetyssä Lapsen oikeuksien päivän seminaarissa 20.11.2017.

Toiminnanjohtaja Hanna Heinonen, p. 040-838 4027, hanna.heinonen@lskl.fi

Viestintäpäällikkö Juuli Hurskainen, p. 050-3533480, juuli.hurskainen@lskl.fi

Lastensuojelun Keskusliiton perheystävällisistä käytännöistä: https://www.lskl.fi/keskusliitto/perheystavallinen-tyopaikka/

Perheystävällinen työpaikka -ohjelma: http://www.perheystavallinentyopaikka.fi/

Lastensuojelun Keskusliitto on vuonna 1937 perustettu lastensuojelualan keskusjärjestö, joka toimii aktiivisena vaikuttajana ja voimien yhdistäjänä lapsen oikeuksien asioissa sekä kansallisella että eurooppalaisella tasolla.

Keskusliitto tavoittelee yhteiskunnassa tilannetta, jossa lasten tarpeet on aidosti asetettu etusijalle päätöksenteossa ja että lapselle kuuluvat oikeudet toteutuvat täysimääräisinä. Keskusliitolla on jäseninään järjestöjä ja kunta- tai kuntayhtymiä.

Järjestöt paikkaavat julkisten palveluiden jättämiä aukkoja20.11.2017 07:50Tiedote

Järjestöjen vahvuus on niiden kyvyssä tukea ihmisiä elämän siirtymissä, sanoo tutkija, tietokirjailija Petri Paju. Tänään julkaistava teos Syliä tähteeksi – Järjestöjen elämää ja elämää järjestöissä sisältää 43 järjestöelämäkerrallista haastattelua. Niiden kautta tutkija on pyrkinyt vastamaan kysymykseen: mikä on järjestöjen merkitys ihmisille. On olemassa monia, jotka eivät olisi ehkä selvinneet yllättävästä elämänmuutoksesta ilman järjestöjen tarjoamaa vertaistukea, kirjailija sanoo.

”Lapsilisä pitäisi voida jakaa vanhempien kesken” – Poliittiset päättäjät ja virkamiehet haluaisivat muuttaa vuoroasumista koskevaa lainsäädäntöä20.11.2017 04:00Tiedote

EMBARGO 20.11. klo 04:00 Valtaosa poliittisista päättäjistä ja lapsi- ja perheasioita hoitavista virkamiehistä haluaisi helpottaa vuoroasuvien lasten tilannetta, kertoo Lastensuojelun Keskusliiton teettämä asennekysely. 76 % vastaajista oli sitä mieltä, että lapsilisä pitäisi voida jakaa vanhempien kesken, jos lapsi vuoroasuu. 66 % vastaajista olisi sitä mieltä, että vuoroasuminen pitäisi huomioida asumistuen määrässä. Tukea oltaisiin valmiita antamaan myös vuoroasuvien vammaisten lasten asunnon muutostöihin molemmissa kodeissa.