Perimä vaikuttaa myös suusairauksiin – FinnGen-hanke selvittää suusairauksien perinnöllistä taustaa

Kansainväliset tutkimukset osoittavat, että perimä vaikuttaa myös tutuimpien suusairauksien, kuten karieksen riskiin. Hammaslääketieteellisiä tutkimusprojekteja on aloitettu myös suomalaista geeniperimää tutkivassa FinnGen-hankkeessa. Geneettisen sairastumisriskin tunnistaminen voi ohjata yksilöllisempiin hoitotapoihin.

Riski sairastua suusairauksiin on osittain yksilön geenien määräämää.

– Elintavoilla on suuri merkitys suusairauksien kehittymisessä, mutta myös perimä vaikuttaa merkittävästi näiden sairauksien riskiin, sanoo tutkijatohtori Aino Salminen.

Myös yleisissä suusairauksissa, kuten karieksessa ja hampaiden kiinnityskudossairaudessa eli parodontiitissa, yksilön perimä määrittää osaltaan sitä, kuinka helposti sairastumme. Esimerkiksi parodontiitissa perinnöllisesti hyvin alttiit sairastuvat herkemmin nuorena, sairaus voi edetä nopeasti ja hyvin pienikin määrä plakkia voi aiheuttaa parodontiitin.

Tavoitteena on, että geenitieto voisi auttaa optimoimaan diagnostiikkaa ja hoitoa yksilötasolla myös hammaslääketieteessä. Geneettinen tutkimus voi paljastaa uusia biologisia mekanismeja sairauksien taustalla, mikä voi auttaa kehittämään esimerkiksi uusia lääkkeitä ja hoitomuotoja. Genomitiedon pohjalta räätälöidyt yksilölliset hoidot eli täsmähammaslääketiede sen sijaan ajoittuu pidemmälle tulevaisuuteen.

– Mikäli pystyisimme tunnistamaan potilaat, joilla on geneettinen alttius sairastua, voisimme käyttää tätä tietoa hyväksi muun muassa potilaan motivoinnissa, kutsuvälin määrittämisessä ja ennaltaehkäisevän hoidon kohdentamisessa, toteaa Salminen.

Hammaslääketieteellisiä sekä hammaslääketiedettä ja lääketiedettä yhdistäviä tutkimuksia on aloitettu FinnGen-tutkimushankkeessa. Erikoishammaslääkäri Satu Strausz on julkaissut esimerkiksi FinnGen-aineiston pohjalta tutkimuksen uniapnean genetiikasta ja onnistunut löytämään suomalaisilta uuden uniapneaan liittyvän geenilokuksen, joka on riippumaton painoindeksistä.

Varsinaisista hammassairauksista odotetaan kliinisiä tuloksia muutaman vuoden päästä. FinnGen-hankkeessa tehdään geenianalyysiä esimerkiksi hammaspuutosten sekä huuli- ja suulakihalkioiden perusgenetiikan selvittämiseksi. Hankkeessa pyritään myös löytämään muun muassa parodontiittiin, kariekseen, purentaelimistön toimintahäiriöihin ja suun punajäkälään liittyviä geenimuunnoksia.

FinnGen-tutkimushankkeessa ovat mukana lähes kaikki suomalaiset biopankit, ja hankeen tavoitteena on kerätä genomitieto 500 000 suomalaiselta. Hankkeessa ollaan erityisen kiinnostuneita suomalaisesta tautiperimästä, jonka kartoitus voi auttaa monien sairauksien tutkimuksessa ja ehkäisyssä.

Tutkijatohtori, erikoistuva hammaslääkäri Aino Salminen, aino.m.salminen@helsinki.fi, p. 050 303 4510

Aihe on esillä Apollonia Symposiumissa 19.–20.3.2021 (webinaari). Tutustu tapahtuman ohjelmaan.

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia on 1892 perustettu tieteellinen yhdistys. Apollonia järjestää riippumattomaan tietoon perustuvaa täydennyskoulutusta, tukee hammaslääketieteellistä tutkimusta ja välittää tutkimustietoa suunterveydestä.

Lääkärijärjestöt: Ilmastokriisi on terveyskriisi, joka koskee myös suomalaisia7.1.2021 09:57:26 EET | Tiedote

Suomalaiset lääkärijärjestöt vetoavat päättäjiin ilmasto- ja kestävyystoimien vauhdittamiseksi. Ilmastonmuutos on 2000-luvun vakavin uhka ihmisten terveydelle, ja ilmastonmuutoksen terveysvaikutukset näkyvät jo Suomessakin. Vektorivälitteiset taudit, helleaaltojen terveyshaitat ja liukastumiset ovat lisääntyneet. Luonnon ja ihmisen välisen suhteen vaurioitumisen uskotaan lisäävän myös pandemioiden riskiä.